Strypa

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Hispan
Elmoped

Strypa

Inlägg av Hispan »

Hej!

Har en Motorhispania Rx50 -04 som är ostrypt. Är slöö under ca 6k rpm, vid 7,5k så "vaknar" den ordentligt & går som ***... Toppfart på mätaren ca 100.
Det går fort upp till 80.. Drev är 11 fram. Troligen original bak oxå. 80km/h vid 8k rpm.

Min ovanliga önskan är tyvärr att göra den helt original, då jag absolut inte kan riskera mitt körkort (B) för då kan jag inte ta mig till jobbet.. (Är 36 år gammal. 15 i huvudet kanske, men ändå..)
Mina frågor är: Är det bytt CDI om den går såhär? Räcker det med att den går i 45-51km/h eller måste den absolut vara som när den såldes i Sverige?
Jag har försökt komma fram till hur dom är strypta & får det till att det sitter ett ca 10mm rör i början på avgasröret & annat munstycke, är det något mer? Det står för övrigt Aprilia på ljuddämparen... Är det kört då?

Någon som åker MH Rx original på forumet? Är dom helt tröstlösa att köra då eller? Funderar nämligen på att göra i ordning & sälja för jag tror att jag köpt fel hoj om jag ska åka original. :( Är ju som att åka Porsche med bubbla-motor..?
Oavsett vilket så vill jag göra den till EU-moppe igen..
Köp inte saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte tycker om
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

den gör inte 100 med bara effektrör ;) Men punktsvetsa fast en bricka i mynningen på kröken, där den går in i cylindern. Kolla med någon ungefär hur stort det lilla hålet i brickan ska vara ;) Men det stryper av den direkt :P
Bild
Hispan
Elmoped

Inlägg av Hispan »

Thanx! Borde gå att prova sig fram med "lite" tålamod :-)
Så det är förmodligen något mer gjort då, eftersom den går något såpass.. Hur nyttigt är det för maskinen att bara strypa på avgassidan? Risk för överhettning/sotning etc.? Tänker; ösa in lika mycket, släppa ut hälften...?
Blir gången i den lite som att köra med en trasig avgasventil, alltså bibehållet bottendrag men inget ös på toppen? Vore ju perfekt isf. för det är ju surt om den tappar 20 km för minsta uppförsbacke..
Köp inte saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte tycker om
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

om jag förstod det hela rätt så hade du trimkrök på nu, och om du har det så måste du ha ett intyg från tillverkaren att röret är lagligt med just det röret på och sedan besiktia om den, har du inte det så kan fu inte göra den laglig häller...
förövrigt så måste du gå ner i huvudmunstycke när du pluggar igen!
och pluggade efektrör går oftast skit :wink:
kommer förmodligen inte att sota igen häller, då dom flesta (iallafall på lite äldre modeller) har en bricka i myningen som stryper, brukar finnas en katalysator med!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Hispan
Elmoped

Inlägg av Hispan »

Jag väljer att försöka se det här ur lagens långa arms synvinkel. "Du har fel ljuddämpare på/du åkte i 100 & har fel ljuddämpare på".
Bara risken att bli stoppad är ju så mycket mindre om man fiser fram i 45.
Men om det är lika olovlig körning för att den har fel ljuddämpare på trots att den gör 45, då är den till salu nu...
Hispan
Elmoped

Inlägg av Hispan »

Jag väljer att försöka se det här ur lagens långa arms synvinkel. "Du har fel ljuddämpare på/du åkte i 100 & har fel ljuddämpare på".
Bara risken att bli stoppad är ju så mycket mindre om man fiser fram i 45.
Men om det är lika olovlig körning för att den har fel ljuddämpare på trots att den gör 45, då är den till salu nu...
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Är det bara ljuddämparn som e bytt så leta runt på blocket efter en begagnad & tryck dit en bricka i röret :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Hispan
Elmoped

Inlägg av Hispan »

Har nu stoppat i en större M6-bricka "mellan cylinder & krök". Passade perfekt, men som sagt 6mm... Går nu otroligt slött, varvräknaren stannar vid 5k om jag torrvarvar men den orkar inte upp till 5k när jag kör. Absolut toppfart 40, men ca 25-30 i praktiken. Ska prova motsvarande M8 & M10-bricka & se vad som blir lagom & borra upp en M8 om lagom är någonstans emellan. Sen måste jag kolla vad som mer är gjort eftersom den gör 100. Ljuddämparen gissar jag är en ostrypt Aprilia RS50-dämpare. Behåller den som den är. Ser original ut & låter mindre än de flesta scootrar...

Blir till att labba med huvudmunstycken & strypbrickor.. Den gick mindre dåligt när den var kall nu & tändstiftet är ordentligt svart.. Hoppas det är originalförgasare på. Det känns så eftersom den gick som ett as mellan 7-10k rpm men sen dog det ut, antagligen pga den relativt lilla förgasaren.

Är det M5-munstycke på originalförgasaren? Sett att det finns M5 & M6.
Måste jag blanda in lågfartsmunstycke oxå eller har det bara med tomgången att göra?
Har 1000 frågor känner jag. Kanske ska starta projekttråd men orkar nog inte med pressen ;)
Det rasslar & lever om från kedjan trots att den är lagom spänd. Normalt eller blir det så om kedjestyrningen är utsliten?
Är det någon som har delar så kan jag vara intresserad. Plast (gärna blå)
skruvar, distanser.. kanske kan byta mot mina framdämpare i bra skick som jag fick med...?
Skriv svar