Köra på vintern?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Johan_97
Elmoped

Köra på vintern?

Inlägg av Johan_97 »

Tja skaffade en Derbi Senda 07 för ett tag sen och funderar på att börja kolla på dubbdäck till vintern. Är det värt de eller är det dåligt för moppen? Kör ni på vinter? Är det mycket svårare eller ganska likt att köra? Bor straxt utanför Stockholm där snön brukar komma typ i slutet av November.
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Re: Köra på vintern?

Inlägg av Dawidd »

Johan_97 skrev:Tja skaffade en Derbi Senda 07 för ett tag sen och funderar på att börja kolla på dubbdäck till vintern. Är det värt de eller är det dåligt för moppen? Kör ni på vinter? Är det mycket svårare eller ganska likt att köra? Bor straxt utanför Stockholm där snön brukar komma typ i slutet av November.
Det rostar lätt :)
jag körde med en trimmad aerox på vintern,va sjukt kul haha. lite svårare o styra i svängar, fast dock ej med dubbdäck
Johan_97
Elmoped

Inlägg av Johan_97 »

haha det lät ju najs! 8) men om man ställer den i varmt garage på nätterna borde den väl klara sig hyfsat?
groonie
Svårstartad skrothög

Inlägg av groonie »

Tvätta den väldigt ofta. Iaf skölja av den varje dag och sen tvätta ordentligt minst en gång i veckan
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Minda dubbdäck var nästan dyrare en moppen ;) 200€ per däck :D förbaskar bra däck också. Såna där halv enduro med dubbarpå SM fälgar. Går att köra pp is fast. Och ja att köra på vintern är typ skitkul :)
Minns att köra med starky utblandad kylatvätska eller 100% kylarvätska, och så kan du brhöva byta upp dig i munstycke också.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Tycker det låter risky att köra när det är halt ut, men men.

Nu vet jag inte hur mycket sanningshalt det ligger i det här påståendet som hörs stup i kvarten.
Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på..

Forska om det.
Xaxiz
Elmoped

Inlägg av Xaxiz »

Att den skulle rosta mer när det är kallt ute är en myt! Rost är en kemisk reaktion, kemiska reaktioner sker snabbare när det ät varmt och långsammare när det är kallt.
Enda anledningen att den skulle rosta mer är om du ställer moppen i ett varmt garage när den är täckt med is/snö så att snön/isen smälter och det då börjar rosta. :roll:
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

p0d1 skrev:Tycker det låter risky att köra när det är halt ut, men men.

Nu vet jag inte hur mycket sanningshalt det ligger i det här påståendet som hörs stup i kvarten.
Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på..

Forska om det.
Dom rostar mer på vintern pga saltade vägar. När du kör kastas saltet upp på moppen, det är därför bilar söder ut rostar mer än bilar i inlandet.
Helt Räser
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

AndreWidestedt skrev: Dom rostar mer på vintern pga saltade vägar. När du kör kastas saltet upp på moppen, det är därför bilar söder ut rostar mer än bilar i inlandet.
Läste du det jag skrev ens?

"Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på.."
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Om du bor i norra delen utan norrland så behöver du iaf inte oroa dig för rost, då dom inte saltar där. tror det är så iaf :)

Man kan köpa skruvdubb (det är som det låter, man skruvar in dubbarna i däcket) på cykelkraft, det har jag gjort men inte hunnit testa än :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

jag körde typ hela vintern med min ludix. jag hade bra mönster på framhjulet och typ slicks på bakhjulet 8) det är riktigt roligt man körde typ med benen nere och drifta i alla kurvor :lol:
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

Vore nog en bra idé att skaffa dubb däck;)
Körde lite i vintras o ramla ganska rejält 2 gånger, ena gången böjde ja styrkronan o andra gången rök kopplingshandtaget.. ;)

Sen så vet ja inte hur mycket dom saltar i Stockholms området.
I vintras när ja körde dtn så börja den rosta ganska mycket runt motorn och lite överallt på ramen.. :p
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Mycket skönare att åka buss på vintern! :wink:
Ramlade ett par gånger förra vinter med min drac
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

det slet rätt mycket på moppen att köra på vintern. (dom saltar här)
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Körde hela vintern, då med crossdäck, det är nog det roligaste man kan göra med en moppe.

och salt gör så att moppen rostar lättare för er som inte visste det.
Skriv svar