Tja skaffade en Derbi Senda 07 för ett tag sen och funderar på att börja kolla på dubbdäck till vintern. Är det värt de eller är det dåligt för moppen? Kör ni på vinter? Är det mycket svårare eller ganska likt att köra? Bor straxt utanför Stockholm där snön brukar komma typ i slutet av November.
Johan_97 skrev:Tja skaffade en Derbi Senda 07 för ett tag sen och funderar på att börja kolla på dubbdäck till vintern. Är det värt de eller är det dåligt för moppen? Kör ni på vinter? Är det mycket svårare eller ganska likt att köra? Bor straxt utanför Stockholm där snön brukar komma typ i slutet av November.
Det rostar lätt
jag körde med en trimmad aerox på vintern,va sjukt kul haha. lite svårare o styra i svängar, fast dock ej med dubbdäck
Minda dubbdäck var nästan dyrare en moppen 200€ per däck förbaskar bra däck också. Såna där halv enduro med dubbarpå SM fälgar. Går att köra pp is fast. Och ja att köra på vintern är typ skitkul
Minns att köra med starky utblandad kylatvätska eller 100% kylarvätska, och så kan du brhöva byta upp dig i munstycke också.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Tycker det låter risky att köra när det är halt ut, men men.
Nu vet jag inte hur mycket sanningshalt det ligger i det här påståendet som hörs stup i kvarten.
Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på..
Att den skulle rosta mer när det är kallt ute är en myt! Rost är en kemisk reaktion, kemiska reaktioner sker snabbare när det ät varmt och långsammare när det är kallt.
Enda anledningen att den skulle rosta mer är om du ställer moppen i ett varmt garage när den är täckt med is/snö så att snön/isen smälter och det då börjar rosta.
p0d1 skrev:Tycker det låter risky att köra när det är halt ut, men men.
Nu vet jag inte hur mycket sanningshalt det ligger i det här påståendet som hörs stup i kvarten.
Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på..
Forska om det.
Dom rostar mer på vintern pga saltade vägar. När du kör kastas saltet upp på moppen, det är därför bilar söder ut rostar mer än bilar i inlandet.
AndreWidestedt skrev:
Dom rostar mer på vintern pga saltade vägar. När du kör kastas saltet upp på moppen, det är därför bilar söder ut rostar mer än bilar i inlandet.
Läste du det jag skrev ens?
"Men folk hävdar att ett fordon rostar lättare, och snabbare ifall man kör med den på vintern, parkerar den ute på skolan/jobbet för att sedan parkera den inomhus över natten då snön och isen smälter och saltet börjar göra det det är bäst på.."
jag körde typ hela vintern med min ludix. jag hade bra mönster på framhjulet och typ slicks på bakhjulet det är riktigt roligt man körde typ med benen nere och drifta i alla kurvor
Vore nog en bra idé att skaffa dubb däck;)
Körde lite i vintras o ramla ganska rejält 2 gånger, ena gången böjde ja styrkronan o andra gången rök kopplingshandtaget..
Sen så vet ja inte hur mycket dom saltar i Stockholms området.
I vintras när ja körde dtn så börja den rosta ganska mycket runt motorn och lite överallt på ramen.. :p