Moderator: Järnet60
anmäl henne och berätta allt för polisen, säg också att det fanns gott om vittnen som kan säga sanningen (om du kan få tag i dom)TheFlyingFin skrev:försökte hitta en rubrik som var passande. Namn kan jag fixa, regnummer också. Ögonvittnen fanns det många iaf.Asddfgf4 skrev:polisanmäl henne, men då måste du ju typ ha regnummer eller namn etc.. Sen får du fixa rubriken, den suger
alltså jag to gin ga uppfgifter då, men känner de flesta av ögonvittnena, och en av dem hörde då hon svor åt mig. Värt att nämna är även att jag inte yttrade ett fult ord. Ropade bara åt henne att jag inte kan flytta mig för hon har sin bil på mitt hjul.david96 skrev:Hoppas du tog kontakt uppgifter på ett par st annars är det ord mot ord... bara att ringa polisen och säga vad som har hänt
om du inte tog deras uppgifter är det knappt någon ide då kommer hon säkert bara skylla på dig och tvärtom
det slutade med att hon bara åkte iväg, lika som jag. Stod dock och var förvånad en stund. Vet inte försäkringen, ska kolla.Erik_ skrev:Du säger inget om hur ni skiljdes åt, men om hon bara åkte finns det viss risk att hon kan åka dit för smitning och det är ingen höjdare. Välj mellan att kontakta henne (med lite tur har hon lugnat ner sig och det går göra en ordentlig skadeanmälan till försäkringsbolaget) eller polisanmäl och låt kvarnarna mala på det viset istället. Att gå via polisen blir förmodligen betydligt omständigare och långsammare.
Vad har du för försäkring på moppen? Bara trafik?
där kom en sak jag glömt. Måste dreva den till typ 65 bak så går den runt 60 och är därmed laglig. nu gör den typ 3 km/h för mycket. DOck är det ju itne säkert att den med en tjock polis på gör 70Persson97 skrev:är den trimmad så kan väll du åka dit samtidigt?
edit: då försäkringen inte längre gäller
Mopeden får göra 45km/h går den över det så är den trimmad och då gäller inte försäkringar.TheFlyingFin skrev:I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.Derixx skrev:60 laglig ? o.O
såklart har du rätt, något förenklad version jag la fram. Men det siata var för mig totalt okänt. Bilskolans moppar gick ju 65 nästan o lärarn sa att drt är bara att vrida på då det går xdVictorh skrev:Mopeden får göra 45km/h går den över det så är den trimmad och då gäller inte försäkringar.TheFlyingFin skrev:I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.Derixx skrev:60 laglig ? o.O
Gör moppen däremot ÖVER 65 så är det en obesiktad lätt mc.
Då får du lätt mc skatt på moppen vilket ligger mellan 150-400€
Böterna beror helt på om de tar via inkomster eller ger en ordningsbot på 20€
eller flera som går över 200€
Sedan så har polisen i Finland rätt att ta bort plåtarna från mopeden om den överstiger 46km/h eller saknar något fel till exempel en reflex på frammgaffeln men detta är sällan det sker så.
Haha brukar glömma av att låsaPersson97 skrev:hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm?TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....
Låser tråden...
Du är allt låsglad du.TheGrimReaper skrev:Haha brukar glömma av att låsaPersson97 skrev:hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm?TheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....
Låser tråden...Men just här kan jag tyvärr inte har tydligen inga rättigheter här
Du är allt en rolig prick...gilerahjärnan skrev:Du är allt låsglad du.TheGrimReaper skrev:Haha brukar glömma av att låsaPersson97 skrev: hur kommer det sig att du ofta skriver att du ska låsa tråden men sällan gör det grimm?Men just här kan jag tyvärr inte har tydligen inga rättigheter här
Gör honom nöjd genom att du tar bort "HJÄLP" och dina UtropsteckenTheFlyingFin skrev:förbättrade den VÄLDIGT nycket från det ursprungligaTheGrimReaper skrev:du fixande inte rubriken....
Låser tråden...
66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och roparLawast skrev:Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?TheFlyingFin skrev:I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.Derixx skrev:60 laglig ? o.O
faktiskt inte. Kompisens moppe gick 80, och då sa snuten 67~ så blir det uppskjutet lättmc kort. bilkortet blev inte uppskjutetVictorh skrev:66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och roparLawast skrev:Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?TheFlyingFin skrev: I Finland så får moppar gå i 67~ ungefär då snuten testar dem. Dock får den ju inte framföras över 45.
det skjuter upp kortet med 1år från den dagen du blir fast, men uttryckte mig fel men menar bilkörkortet kan bli uppskjutetTheFlyingFin skrev:faktiskt inte. Kompisens moppe gick 80, och då sa snuten 67~ så blir det uppskjutet lättmc kort. bilkortet blev inte uppskjutetVictorh skrev:66 och över skjuter upp bilkörkort... Lär er lagarna före ni kommer och roparLawast skrev:Pöjk due ute å cyklar! 63 i finland. allt annat över 63 skjuter upp både lättviktare och bilkort! 67!? Varifrån har du fått det?
TheFlyingFin skrev:Tja, ska försöka hålla inlägget lungt, kommer gå lite sisådär, ärupplagd för rånmord jus tnu..
Iaf till saken. Stod i en korsning efter skolan, och skulle hem. Kanske lite långt åt vänster, men iaf HELT tillräckligt för att en bil UTAN MINSTA problem skulle rymmas förbi. Väntar på att kunna köra ut på den större vägen, och då kommer självklart nån finsk h*r j***l och ska svänga. Hon börjar svänga så tidigt så hon kommer rakt över mitt framdäck, och nu är fälgen sned. Hon öppna dörren o börja svära åt mig, och ja svara nog dubbelt värre tibaks och försökte förklara för h*ran att jag inte slipper bakåt då hon har sitt förbaskade hjul på min fälg. Då bakcar hon tibaks så ja slipper bort, men nu är fälgen förbaskat sned. Ögonvittnen säger att det helt klart var hennes fel. Fick nu även reda på vem det är, hjälper detta till för att polisanmäla henne? Vad i hela röven ska jag göra? Hade inte fälgen blitt sne så hade de ju inte varit nåt, men det går ju inte att köra rakt, moppen bara vobblar av sig självt!
Hjälp!