Accepterat ett bud via sms - Vad gäller?

Diskussioner och frågor om hemsidor, återförsäljare, affärer mm. Obs, inga annonser här!
KoOf
Elmoped

Accepterat ett bud via sms - Vad gäller?

Inlägg av KoOf »

Vill snabbt kolla lite bara då jag hamnat i en aningen knivig sits.

Om jag accepterar ett bud på min moped av någon som skickat budet via sms.
Alltså köparen skriver typ "Du får 10 000 för mopeden" och jag svarar med "Okej" eller något. Jag har alltså accepterat budet.

Men om köparen dröjer och inte ger något besked om när han tänkt hämta upp den samt betala. Kan jag då sälja moppen till någon annan?
Om någon annan kommer med ett bud efter att jag accepterat första budet men innan köparen har plockat upp samt betalat för moppen, kan jag då acceptera det budet??

Hoppas jag uttryckt mig begripligt nog. Jag har aldrig suttit i den här sitsen förut och skulle gärna inte riskera att bryta mot några lagar :)

P.S Uppskattar snabba svar :) Även om det endast är spekulationer...
"They call it PMS beacuse mad cow disease was already taken"
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

så länge ni inte skrivit något avtal så sälj till vem fan du vill för vad du vill:P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

ring till snubben, om han inte svarar så lämna ett röst-meddelande som säger typ "eftersom du inte svarat mig så säljer jag den till någon annan" och så får han helt enkelt acceptera ditt val :D
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

Om jag har förstått din fråga rätt så är svaret ja. Jag är gaanska så säker på att du får sälja moppen till vem du vill sålänge han inte har skrivit på några papper osv. Får du ett högre bud så är det ju klart att du ska sälja den till den andra personen isåfall.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Har inte fått något högre bud utan det handlar mest om att köparen varit mycket otydlig, tveksam och dröjt lite för länge trots att jag frågat om när han tänkt komma och betala och hämta åbäket.

Sedan så är jag rätt säker på att muntliga avtal gäller lika mycket som ett skriftligt.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Har inte fått något högre bud utan det handlar mest om att köparen varit mycket otydlig, tveksam och dröjt lite för länge trots att jag frågat om när han tänkt komma och betala och hämta åbäket.

Sedan så är jag rätt säker på att muntliga avtal gäller lika mycket som ett skriftligt.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

KoOf skrev:Har inte fått något högre bud utan det handlar mest om att köparen varit mycket otydlig, tveksam och dröjt lite för länge trots att jag frågat om när han tänkt komma och betala och hämta åbäket.

skit i honom då, säg till honom om han inte hämtar den snarast så köper en annan mopeden
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du har ett avtal med personen som bjudit 10k, så rent juridiskt är det inte lämpligt* att sälja till någon annan. Du har tyvärr inte satt någon tidpunkt för hur lång tid han har på sig att hämta moppen att betala, men om du meddelar honom att han har en skälig tid på sig att göra det (förslagsvis ett par dagar) så bör du ha ryggen fri sedan och han har haft sin chans.

*: Det enda som kan hända är (om jag inte misstar mig) att du åker på att stå för extrakostnader han haft p.g.a. den avbrutna affären, men i värsta fall kan det dras upp i tingsrätten där rättegångskostnader på mycket större summor tillkommer... Bättre att hålla ryggen fri från början, och för övrigt tycker jag att en deal är en deal - har man kommit överens om en sak så är det vad som gäller så länge det inte händer något som ändrar läget fullständigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Erik_ skrev:Du har ett avtal med personen som bjudit 10k, så rent juridiskt är det inte lämpligt* att sälja till någon annan. Du har tyvärr inte satt någon tidpunkt för hur lång tid han har på sig att hämta moppen att betala, men om du meddelar honom att han har en skälig tid på sig att göra det (förslagsvis ett par dagar) så bör du ha ryggen fri sedan och han har haft sin chans.

*: Det enda som kan hända är (om jag inte misstar mig) att du åker på att stå för extrakostnader han haft p.g.a. den avbrutna affären, men i värsta fall kan det dras upp i tingsrätten där rättegångskostnader på mycket större summor tillkommer... Bättre att hålla ryggen fri från början, och för övrigt tycker jag att en deal är en deal - har man kommit överens om en sak så är det vad som gäller så länge det inte händer något som ändrar läget fullständigt.
Tack för ett tillfredställande svar :)

Jo jag tycker det samma. En deal är en deal. Men jag behöver typ få den såld gärna igår och när köparen inte ger ett tydligt svar på när han tänkt komma och hämta och betala trots förfrågningar och man samtidigt får in fler bud så känns det lite hopplöst.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

När jag sålde min DT125R så var det en del nötter som ville att jag skulle ta bort annonsen för att dom skulle köpa den, ingen annan, jag svarade att den säljs till den person som kommer med pengar.

Lita inte på vad folk säger, säg att de är mer än välkomna att komma och kolla på moppen och provköra den, paxxa inte den åt någon.

Tips är att inte låta en person komma och provköra utan sällskap, alltså att en person dyker upp bara, speciellt med utländsk härkomst.

Slutord : Sälj till personen som faktiskt kommer och har pengarna.
Senast redigerad av p0d1 den 23 september 2013, 19:03, redigerad totalt 1 gånger.
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Jag skrev nyss och fråga om snubben ångrat sig och om inte, om han tänkt hämta den snart för annars släpper jag på spekulanter imorgon.

Märkte att snubben försöker få sin scooter såld samtidigt så det kan ju vara så att han inte har pengarna just nu och försöker dra ut på det.

Jag skrev lite diskret i början då han kanske hänger här omkring på forumet men nu börjar läget bli lite stressigt.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

KoOf skrev:Jag skrev nyss och fråga om snubben ångrat sig och om inte, om han tänkt hämta den snart för annars släpper jag på spekulanter imorgon.

Märkte att snubben försöker få sin scooter såld samtidigt så det kan ju vara så att han inte har pengarna just nu och försöker dra ut på det.

Jag skrev lite diskret i början då han kanske hänger här omkring på forumet men nu börjar läget bli lite stressigt.
Skit i snubben, sälj den till första bästa.

Om en ny snubbe(snubbe 2) ringer och säger att han vill komma och kolla på den, eventuellt köpa den imorgon klockan 17:00, smsa snubbe 1 det och säg om han vill ha moppen får han dyka upp innan eller då och vara beredd att betala.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

det är inget avtal utan underskrifter eller bevis på muntlig överrenskommelse genom tex inspelning eller liknande. Så han har bara sagt att han vill ha moppen, och han kan ge dig 10 000 för den, that's it. Du har inte sagt att du har han som bestämd köpare eller något sådant :) Så du kan göra vafan du vill med moppen, han kan inte göra något åt det ;)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Asddfgf4 skrev:det är inget avtal utan underskrifter eller bevis på muntlig överrenskommelse genom tex inspelning eller liknande. Så han har bara sagt att han vill ha moppen, och han kan ge dig 10 000 för den, that's it. Du har inte sagt att du har han som bestämd köpare eller något sådant :) Så du kan göra vafan du vill med moppen, han kan inte göra något åt det ;)
Alla avtal gäller, även om just muntliga avtal är svåra att bevisa. I detta fallet när det gått via SMS är det skriftligt och kommer det till att man behöver bevisa något är ett sparat SMS mer än tillräckligt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

För att undvika trånga situationer när man ska sälja moppen så kan man skriva i annonsen så här:

T.ex. 9000kr eller högst bjudande

då har du gjort det klart för köparen att om ett högre bud kommer så måste köparen höja eller skita i det.
Fortitude

Bild
Skriv svar