Problem med mina bromsar...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
monsson7
Elmoped

Problem med mina bromsar...

Inlägg av monsson7 »

Hejsan. Jag har en Rieju drac 01:a som har totalt renoverats. Så jag har plockat ner hela bromssystemet, och bytt packningar i oken, så allt har varit nerplockat.

Men nu till mitt problem, jag har precis fått ihopp allt och fyllt på olja i systemet. Men det blir alldrig något tryck i systemet, när vi försöker lufta det så kommer det olja ur luftnipplen men det blir fortfarande inget tryck och det spelar ingen roll hur länge man pumpar, jag stod nog ungefär 15 min en gång utan att det hände ett skit.....

Är tacksam för svar.

Mvh Månsson
Användarens profilbild
Pavek
Svårstartad skrothög

Re: Problem med mina bromsar...

Inlägg av Pavek »

monsson7 skrev:Hejsan. Jag har en Rieju drac 01:a som har totalt renoverats. Så jag har plockat ner hela bromssystemet, och bytt packningar i oken, så allt har varit nerplockat.

Men nu till mitt problem, jag har precis fått ihopp allt och fyllt på olja i systemet. Men det blir alldrig något tryck i systemet, när vi försöker lufta det så kommer det olja ur luftnipplen men det blir fortfarande inget tryck och det spelar ingen roll hur länge man pumpar, jag stod nog ungefär 15 min en gång utan att det hände ett skit.....

Är tacksam för svar.

Mvh Månsson
http://www.twostrokerider.se/guider/visa/147
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

den kanske tar in luft från nåt ställe hände mig också en gång. du kan ju känna med fingret runt broms skryvarna,bromslangarna. där broms olja far i. för min hade på åket börja kännas blöt så jag spände lite mer där så fixade sig för mig, prova du me.
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Användarens profilbild
millegustafsson_
Svårstartad skrothög

Inlägg av millegustafsson_ »

Tjenare tjenare . De spelar ingen roll hur många som skickar guider på hur man luftar en broms. Jag har haft exakt samma problem två gånger . De du behöver är riktiga tips från folk som haft samma själv antar jag ? Det finns några olika varianter ;
Äcklig och farlig
Inte äcklig men inte lika bra
Den ikke äckliga gör då så helt enkelt att du fyller på olja. Tar bort nippeln . Skruvar skruven nått varv så olja kan komma ut genom hålet ( inte genom gängorna ) sedan tar du en slang sätter på "skruven" och sendan ner i en behållare med bromsolja . Sitt sedan och pumpa så får du upp tryck .
Den äckliga/farliga är enkelt. Du sätter en slang ( lika dant som på ikke äckliga ) och suger sotta h*lvete tills hela munnen fylls med skit farlig olja haha. Då kommer du garanterat få upp tryck . Lycka till :D
zozola
Elmoped

Inlägg av zozola »

hej jag har haft samma problem med min drac och jag fick släppa på huvudbromms cylindern och trycka in en skruvmejsel i hålet där pinnen skulle gå in och sedan hålla cylindern upponder för att de ligger garanterat en luft bubbla längst upp de är bara att pummpa och lufta vidare hör av dig om de inte funkar
dj_philip
Svårstartad skrothög

Inlägg av dj_philip »

ett tips för att flytta större mängd olja när du luftar använd en mejsel där kolven pressas inn
monsson7
Elmoped

Inlägg av monsson7 »

zozola skrev:hej jag har haft samma problem med min drac och jag fick släppa på huvudbromms cylindern och trycka in en skruvmejsel i hålet där pinnen skulle gå in och sedan hålla cylindern upponder för att de ligger garanterat en luft bubbla längst upp de är bara att pummpa och lufta vidare hör av dig om de inte funkar
Tack för svaren: ) Ska kolla alla tips imorgon och hoppas på att jag får igång det:D

Godnatt; )
zozola
Elmoped

Inlägg av zozola »

jag glömmde säga att du måste ju lufta imellan med :P :P
Användarens profilbild
abbe_beta
Svårstartad skrothög

Inlägg av abbe_beta »

ja hade samma problem.
ja hade olja å skit i den men fick inte upp nåe tryck, så ja skruvade upp luftnippeln en bit sen så satte ja en slang på den och började suga.
de tog sin tid å få upp tryckket men nu funkar de hur bra som helst :D
stunt cpi sm 07
Låst