Nytt Technigas Next-R system - börjat bröta plötsligt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Moonleaf89
Elmoped

Nytt Technigas Next-R system - börjat bröta plötsligt

Inlägg av Moonleaf89 »

Tjenare tjenare, som rubriken lyder.. Någon som vet varför röret plötsligt börjat bröta?

Körde till jobbet igår - inga problem, lagom ljudnivå, -Lite högre än en standard scooter så klart...
Skulle köra hem från jobbet igår, startar moppen, och ljudnivån är betydligt högre än på morgonen..

Kollade igenom så att allt satt fast som det ska igår eftermiddag/kväll, och det gjorde det,
inga synliga skador på själva röret som skulle indikera eventuellt läckage från röret..

Är det verkligen möjligt att ljuddämpar ullen helt enkelt har "brunnit upp"?
- tycker själv att det skulle vara jäävligt konstigt med tanke på att jag har kört dryga 50mil och redan behöver byta ullen :S

Setupen som ni kanske vill ha reda på som jag kör med hommer här:

Moped: Aprilia Rally A/C
Cylinder: Airsal T-6M Racing 70cc
Avgassys.: Technigas Next-R (urpluggat)
Förgasare: Nakaru (Dell'orto) 17,5mm man. choke

Gör ca. 80km/h på ½-3/4 gas

Övrigt i setupen är ointressant i detta sammanhanget...

Tacksam för svar om nån har nått vettigt att komma med, för jag kan väl knappast ha "sprängt" röret p.g.a. kraftig cylinder
Kör:
Saab 9-3 Aero -99
Aprilia Rally A/C

Åker:
Aggressive inlines: Xsjado - Jeff Stockwell
-custom setup av mig Röd/Blå/Svart

-Dumma frågor föder dumma svar..
Ex. Funkar dom här? (länk)
-Ja annars hade dom ju inte sålts.. idiot!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

vart kommer ljudet ifrån? kan vara avgaspackningen som är sliten oxå, men ta isär dämparen och kolla om du orkar, kostar inte mycket att byta precis och inte jobbigt med något av det :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Moonleaf89
Elmoped

Inlägg av Moonleaf89 »

david96 skrev:vart kommer ljudet ifrån? kan vara avgaspackningen som är sliten oxå, men ta isär dämparen och kolla om du orkar, kostar inte mycket att byta precis och inte jobbigt med något av det :)
Ja, nu när du säger det så Technigas avgaspackning som sitter mellan cylindern och röret är inte av bästa kvalisort om man säger så vilket jag märkte när jag pluggade ur systemet..

För att skydda packningen så långt det gick så pillade jag loss den och märkte att delar av den hade bränts fast :S

Liksom nått gummi liknande material på ena sidan och aluminium på andra, så det är väl så att den har bränts..
har en packning hemma som tur är som tillhör mitt gamla original-look rör som verkar vara av bättre kvalitet...

Det verkar som att ljudet kommer nerifrån och inte från slutljuddämparen..

Tackar för tipset
Kör:
Saab 9-3 Aero -99
Aprilia Rally A/C

Åker:

Användarens profilbild
Moonleaf89
Elmoped

Inlägg av Moonleaf89 »

Problemet löst, det var packningen mellan cylindern och röret som hade bränts sönder...
Så skulle ha bytt till den gamla packningen jag hade över från mitt gamla system, bara att dum som man är, kände jag lite på hur böjbar den var, dumt gjort....

Så fick göra en egen av mjölkpaket kartong som jag skar och klippte till 4st totalt, och drog åt relativt hårt för att få det att täta ordentligt, resultatet blev lyckat ;)

Så nu behöver man inte skämmas ihjäl när man puttrar genom samhällena...
Kör:
Saab 9-3 Aero -99
Aprilia Rally A/C

Åker:

Skriv svar