Bränsleförbrukning med slitet/använt tändstift

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
svennis100
Svårstartad skrothög

Bränsleförbrukning med slitet/använt tändstift

Inlägg av svennis100 »

Tjena, har läst att ett slitet tändstift gör så att moppen drar mer bensin. Är det någon som vet ungefär hur mycket mer? Kollade på mitt igår och det såg inte direkt fint ut så kan det vara därför den drar så otroligt mycket? :D
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Känns lite långsökt.. tror snarare att det är något annat som gör att den drar mycket bensin :)
Senast redigerad av Agge0102 den 3 september 2013, 07:46, redigerad totalt 1 gånger.
Lukke97
Elmoped

Inlägg av Lukke97 »

kolla dina fin justeringar på förgasaren, en felinställd förgasare kan dra mer bensin
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Hur menar du med att tändstiftet inte ser bra ut? Menar du färgen eller är elektroden skadad?

har jag aldrig hört om att det drar mer bensin med ett dåligt tändstift, källkritik!
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

vad jag vet så kan inte mopeden gärna dra mer bensin för att gnistan blir något sämre :O förgasarn skickar in bränslet och tändstiftet och den skickar inte mer bränsle om gnistan e sämre.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

MrAndersson skrev:Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
Det var det som var hans fråga, iomed att han var osäker.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

de kan bara dra mer soppa om gnistan hamnar fel eller är för svag för att tända soppan ordentligt. då misständer de alltså.

de som verkligen kan göra skillnad är om du ställer in förgasaren på alla gassvaren. lågfart,luftskruv,trottelnål och högfart.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MrAndersson skrev:Hur skulle den kunna dra mer bränsle pga kasst tändstift?
För att ett halvdassigt stift kanske inte ger en tillräcklig gnista, och därmed blir det ingen förbränning. Är stiftet riktigt dåligt märks det självklart, men om det bara missar kanske var 100:e tändning är det kanske inte så uppenbart. Särskilt om det råkar sitta i en normal bilmotor med bra ljuddämpning och många andra fullt fungerande cylindrar som gör att man varken hör nått konstigt eller märker av lite försvunnen effekt.

På en moped märker man normalt sett tändstiftsproblem ganska direkt, dom har ju så lite effekt från början att en någorlunda uppmärksam förare märker att det inte står rätt till. Och moppen lär gå riktigt pissigt innan bränsleförbrukningen ändrats nämnvärt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

förgasaren är bra inställd, men fattar inte varför den drar så cpmycket bensin. Tankade fulltank i förrgår på 5,8 liter. Har kört ca 6 mil nu och bensinlampan har redan börjat lysa? Den kan la fan inte dra typ 0,7 liter/milen? mer än en bil isf.. :cry:
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

svennis100 skrev:förgasaren är bra inställd, men fattar inte varför den drar så cpmycket bensin. Tankade fulltank i förrgår på 5,8 liter. Har kört ca 6 mil nu och bensinlampan har redan börjat lysa? Den kan la fan inte dra typ 0,7 liter/milen? mer än en bil isf.. :cry:
det kan den lätt göra.. ligger jag på full effekt drar min moppe runt 0,8 milen :)
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

har bara 62 munstycke, opluggat rör o bytta vikter o fjädrar :/ kanske är att det är 17,5 förgasare som gör de? o jag kör ju ingen eco-driving direkt, men kanske borde börja med det :P har ju fan inte råd
Skriv svar