Okänt problem med Derbi Senda X-Race

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Radde
Elmoped

Okänt problem med Derbi Senda X-Race

Inlägg av Radde »

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara så jag tänker gå igenom allt som skett med moppen på sistone.
För ett tag sedan så satte jag på ett mk thrower rör till min Derbi Senda
X-race 04. Vanligtvis så behöver man ju byta till ett större munstycke då men moppen gick utan problem. Allt gick bra i ungefär 1-5 mil men en dag, nästan strax efter (kanske en eller två dagar) jag hade bytt gasvajer utan problem (men något har ju antagligen hänt). När jag startade moppen så gick den bra ungefär 500m sedan så började den blöddra när jag gasade (körde inte på något gupp eller liknande, helt platt lugn asfaltsväg). Jag rullade hem moppen och varje gång jag startade den (den går utmärkt på tomgång) så dog den när jag gasade mer än en centimeter. Men efter ungefär 15 försök så gick den helt perfekt igen i 2min sedan så kom problemet tillbaka. Jag märkte också att en kortslutning hade uppstått men jag isolerade kablarna och köpte en ny säkring då den andra smälte. Jag kollade också så att bensin kom till förgasaren som det ska vilket det gjorde och jag såg till att den inte fick någon tjuvluft. Jag köpte till och med nya bättre klämmor så nu finns det ingen chans att luft tar sig in. Jag kollade också munstycket men det var inga problem där. Jag har också testat att höja nålen samt ändra förgasarens inställningsskruvar. Inget löste problemet men då och då så fungerade den perfekt i någon minut. När jag återställde förgasaren till de vanliga inställningarna som jag alltid har använt och monterade på originalröret igen så gick den bra i kanske 5 minuter men sedan så återvände problemet. Det är knappt någon skillnad med choken på heller, bara lite mer lättstartad ibland. Nu så har också tomgången börjat bli ojämn och ibland så är den väldigt låg o så plötsligt så stiger tomgången till nästan så mycket som möjligt innan den blir normal igen.
Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp och idéer som jag kan få! :)
Jag ber om ursäkt för all text! Har säkert glömt något men lägger till det efteråt isåfall.
Tack på förhand!
Fick den att gå perfekt i 500m sen lämnade jag den på tomgång och två min senare så kunde jag inte gasa mer än 1/6

Nu så går den bättre, om den står på tomgång några minuter så kan jag köra normalt i ett par minuter och sedan måste jag vänta igen. Det får mig att misstänkta att bensinen inte tar sig fram till förgasaren tillräckligt snabbt. Vad tror ni och vad kan man göra åt saken?
Senast redigerad av Radde den 1 september 2013, 13:04, redigerad totalt 3 gång.
hanoch580
Elmoped

Inlägg av hanoch580 »

kolla till trottlen så den sitter som den ska då en kompiss Derbi betedde sig likadant ibland gick den o varva ut rätt bra men då fastnade den på fullvarv osv men det visade sig att trottlen satt löst så ta en titt på det om du inte redan gjort det. annars kan du ta en titt på reedsen så inte dom glappar
Skriv svar