honda mt5 hård trimning?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

honda mt5 hård trimning?

Inlägg av FLUBBA »

tjenare! nu hade jag tänkt att få fart på mt:n så man kan dra alla nya moppeder i byn. jag hade tänkt mig något sån här setup:

athena 65cc/no name 65cc
turbokit lacada(AM6)
Derbi membran
24mm pwk förgasare
orginal tändning (bara för att jag vill ha lampor kvar)
6 växlad låda från cr80
cr80 koppling
högkompstopp

då har ja några frågor:

1. ska man köpa en athena för 1600kr eller köpa en noname för ca 750kr och lämna in på portning? vad ger mest effekt?

2. kan man porta cylinder så att den kommer gå bra med AM6 röret? eller blir det bara skit?

3. hur är cr80 växellåderna? är dom känsliga för något eller kanske inte håller så bra? för vill inte lägga er ca2000 kr på en sådan om den kommer gå sönder inom en snar framtid.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

cr80 lådan kommer hålla allt honda är väl byggt över lag :)

köp en noname och få den portad av nån som kan det kommer du vinna massa på :)

Om du ska trimma mycket så måste du byta tändningen. finns "racing" tändning som tillåter dig att ha kvar lampor. men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)
vem fan e lennart?
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

potog skrev:cr80 lådan kommer hålla allt honda är väl byggt över lag :)

köp en noname och få den portad av nån som kan det kommer du vinna massa på :)

Om du ska trimma mycket så måste du byta tändningen. finns "racing" tändning som tillåter dig att ha kvar lampor. men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)


tack för alla bra svar! :D

men vilka trim tändningar finns till mt som lämnar ljus till lampor mer än hpi?
och hpi ger bara 10w och det räcker inte för att driva mina lampor. :?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

FLUBBA skrev:
potog skrev:cr80 lådan kommer hålla allt honda är väl byggt över lag :)

köp en noname och få den portad av nån som kan det kommer du vinna massa på :)

Om du ska trimma mycket så måste du byta tändningen. finns "racing" tändning som tillåter dig att ha kvar lampor. men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)


tack för alla bra svar! :D

men vilka trim tändningar finns till mt som lämnar ljus till lampor mer än hpi?
och hpi ger bara 10w och det räcker inte för att driva mina lampor. :?
har inte dom här kokosan så man kan köra lampor också ....

vad har du för lampor om man får fråga? btw du har väll ändå ett batteri ;)
vem fan e lennart?
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

potog skrev:
FLUBBA skrev:
potog skrev:cr80 lådan kommer hålla allt honda är väl byggt över lag :)

köp en noname och få den portad av nån som kan det kommer du vinna massa på :)

Om du ska trimma mycket så måste du byta tändningen. finns "racing" tändning som tillåter dig att ha kvar lampor. men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)


tack för alla bra svar! :D

men vilka trim tändningar finns till mt som lämnar ljus till lampor mer än hpi?
och hpi ger bara 10w och det räcker inte för att driva mina lampor. :?
har inte dom här kokosan så man kan köra lampor också ....

vad har du för lampor om man får fråga? btw du har väll ändå ett batteri ;)
ja de kanske dom har ska kolla upp det :D

fram har ja en polissport lampa med 6v/45w och bak en biltema baklampa :) nä kör utan batteri.
Senast redigerad av FLUBBA den 30 augusti 2013, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

FLUBBA skrev:
potog skrev:
FLUBBA skrev:

tack för alla bra svar! :D

men vilka trim tändningar finns till mt som lämnar ljus till lampor mer än hpi?
och hpi ger bara 10w och det räcker inte för att driva mina lampor. :?
har inte dom här kokosan så man kan köra lampor också ....

vad har du för lampor om man får fråga? btw du har väll ändå ett batteri ;)
ja de kanske dom har ska kolla upp det :D

fram har ja en polissport lampa med 6v/45w och bak en biltema baklampa :) nä kör utan batteri.
köp ett batteri då. det kostar ju inte mycket :)
vem fan e lennart?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

ha ett batteri å kör med cr80 tändning, brukar inte va så farligt dyra... köp en athena och lämna in till nån kunnig portare, och ett avstämt avgasrör eller en cr80 krök brukar funka fint åxå
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

bonnaracing skrev:ha ett batteri å kör med cr80 tändning, brukar inte va så farligt dyra... köp en athena och lämna in till nån kunnig portare, och ett avstämt avgasrör eller en cr80 krök brukar funka fint åxå
Vad blir toppen då ungefär? :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

bonnaracing skrev:ha ett batteri å kör med cr80 tändning, brukar inte va så farligt dyra... köp en athena och lämna in till nån kunnig portare, och ett avstämt avgasrör eller en cr80 krök brukar funka fint åxå
oke j men tror det blir en no name 45mm cylinder som jag lämnar in på portning. okej ska försöka få tag i en cr80 tändning då :) hur många varv klarar dom? avstämt blir det nog inte, men ska försöka leta upp en cr80 krök ochså då :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

FLUBBA skrev:
bonnaracing skrev:ha ett batteri å kör med cr80 tändning, brukar inte va så farligt dyra... köp en athena och lämna in till nån kunnig portare, och ett avstämt avgasrör eller en cr80 krök brukar funka fint åxå
oke j men tror det blir en no name 45mm cylinder som jag lämnar in på portning. okej ska försöka få tag i en cr80 tändning då :) hur många varv klarar dom? avstämt blir det nog inte, men ska försöka leta upp en cr80 krök ochså då :)
12-13 va jag vet skulle inte förvåna mig om dom hänger med lite över det :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev:men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)
Konstigt att jag kört fyra MB5 med originaltändning och toppvarv ~12000rpm då.

24mm Mikuni
4-läpps reed
Portad 45/46mm cylindrar, noname, Eurocilindro & Polini
Omsvarvad högkomptopp för att få förbränningsrum med fungerande klämspalt
Avstämt rör
5-växlad låda/CR80 6vxl
Originalkoppling modifierad för att få in 4 lameller.

Visst, originaltändningen är långt ifrån optimal på höga varvtal, och baserat på att många andra fått problem strax över 12000rpm är det nog ungefär gränsen för vad ett friskt originalsystem av den typen klarar.

Går utmärkt att porta cylindrarna. Däremot är jag inte så övertygad om röret du valt, har inte allt för mycket koll på det men det är väl mer avsett för originalcylindrar? Du borde ha nått mer avsett för den portning du väljer, eller rent av bygga avstämt rör själv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Du lär ju inte varva mer en en 80cc Cross så tändningen hänger att med, cr80 kröken passar jävligt snyggt på mb å bra passform, tror bara man behöver kapa en kylfläns så sitter de riktigt fint sen!
doggen96
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 oktober 2011, 22:54
Ort: Söderhamn

Inlägg av doggen96 »

vad behöver man göra för att få i en extra lamell i original kopplingen?
Du kanske ser ut att må bra, men du har uppmärksamheten och tankeförmågan hos en häftapparat.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:
potog skrev:men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)
Konstigt att jag kört fyra MB5 med originaltändning och toppvarv ~12000rpm då.

24mm Mikuni
4-läpps reed
Portad 45/46mm cylindrar, noname, Eurocilindro & Polini
Omsvarvad högkomptopp för att få förbränningsrum med fungerande klämspalt
Avstämt rör
5-växlad låda/CR80 6vxl
Originalkoppling modifierad för att få in 4 lameller.

Visst, originaltändningen är långt ifrån optimal på höga varvtal, och baserat på att många andra fått problem strax över 12000rpm är det nog ungefär gränsen för vad ett friskt originalsystem av den typen klarar.



Går utmärkt att porta cylindrarna. Däremot är jag inte så övertygad om röret du valt, har inte allt för mycket koll på det men det är väl mer avsett för originalcylindrar? Du borde ha nått mer avsett för den portning du väljer, eller rent av bygga avstämt rör själv.
Kul å se att nån har varvat 12k utan problem... Hundra på att determinism samma tändningen på mt som mb?

Btw varför minkumi? Skit fögg om du frågar mig. Ända fördelen är att det är volt on med köpe insug.


Ang lameller så tror jag bara dom är tunnare. Så tror du kan ha en extra lamell i samma kopplings korg. Dock inte säker på det trotts att jag satte i en 5 lamells koppling i mt5 denna veckan :P
vem fan e lennart?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

potog skrev:
Erik_ skrev:
potog skrev:men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)
Konstigt att jag kört fyra MB5 med originaltändning och toppvarv ~12000rpm då.

24mm Mikuni
4-läpps reed
Portad 45/46mm cylindrar, noname, Eurocilindro & Polini
Omsvarvad högkomptopp för att få förbränningsrum med fungerande klämspalt
Avstämt rör
5-växlad låda/CR80 6vxl
Originalkoppling modifierad för att få in 4 lameller.

Visst, originaltändningen är långt ifrån optimal på höga varvtal, och baserat på att många andra fått problem strax över 12000rpm är det nog ungefär gränsen för vad ett friskt originalsystem av den typen klarar.



Går utmärkt att porta cylindrarna. Däremot är jag inte så övertygad om röret du valt, har inte allt för mycket koll på det men det är väl mer avsett för originalcylindrar? Du borde ha nått mer avsett för den portning du väljer, eller rent av bygga avstämt rör själv.
Kul å se att nån har varvat 12k utan problem... Hundra på att determinism samma tändningen på mt som mb?

Btw varför minkumi? Skit fögg om du frågar mig. Ända fördelen är att det är volt on med köpe insug.


Ang lameller så tror jag bara dom är tunnare. Så tror du kan ha en extra lamell i samma kopplings korg. Dock inte säker på det trotts att jag satte i en 5 lamells koppling i mt5 denna veckan :P
Du har väl bara testat Mikuni kopier.... äkta fungerar klockrent
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Erik_ skrev:
potog skrev:men byta tändning är ett måste om du vill varva mer än 10k :)
Konstigt att jag kört fyra MB5 med originaltändning och toppvarv ~12000rpm då.

24mm Mikuni
4-läpps reed
Portad 45/46mm cylindrar, noname, Eurocilindro & Polini
Omsvarvad högkomptopp för att få förbränningsrum med fungerande klämspalt
Avstämt rör
5-växlad låda/CR80 6vxl
Originalkoppling modifierad för att få in 4 lameller.

Visst, originaltändningen är långt ifrån optimal på höga varvtal, och baserat på att många andra fått problem strax över 12000rpm är det nog ungefär gränsen för vad ett friskt originalsystem av den typen klarar.



Går utmärkt att porta cylindrarna. Däremot är jag inte så övertygad om röret du valt, har inte allt för mycket koll på det men det är väl mer avsett för originalcylindrar? Du borde ha nått mer avsett för den portning du väljer, eller rent av bygga avstämt rör själv.
okej men tyvärr har jag inte kunskapen att bygga ett avstämt rör och att lämna in till någon kommer hamna långt över vad jag vill lägga ner på ett avgasrör. Dessutom måste det vara överliggande då det kommer bli mycket skogskörning för min del.

Jag har ett kx80 rör liggandes kan man lämna in cylinder på portning efter det röret? För det måste ju vara rätt högvarvigt och gjort för större cylindrar. Nån som vet hur kurvan är för 80cc crossar? :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev:Kul å se att nån har varvat 12k utan problem... Hundra på att determinism samma tändningen på mt som mb?

Btw varför minkumi? Skit fögg om du frågar mig. Ända fördelen är att det är volt on med köpe insug.

Ang lameller så tror jag bara dom är tunnare. Så tror du kan ha en extra lamell i samma kopplings korg. Dock inte säker på det trotts att jag satte i en 5 lamells koppling i mt5 denna veckan :P
Det är samma tändsystem på MT som MB.

Begagnad 24mm Mikuni från DT125 på hembyggt insug användes för att det är en bra förgasare i förhållande till vad den kostade, och i jämförelse med vad som fanns att välja på för mer än 10 år sedan när jag åkte trimmad MB. Dessutom var det enkelt att få tag i munstycken till Mikuni i affärerna här i stan, en viktig detalj när man väljer förgasare... Idag hade jag kanske valt en annan förgasare, det beror på vad som finns att få tag i och för hur mycket pengar...
doggen96 skrev:vad behöver man göra för att få i en extra lamell i original kopplingen?
Man behöver göra plats för den, kort sagt. Nu är det över 10 år sedan jag gjorde det, men jag svarvade av ytan den innersta lamellen glider mot, och eventuellt ytan den yttersta glider mot. Du får kolla och mäta på grejerna så du ser hur mycket extra plats som behövs, och var det är möjligt att ordna det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev:Kul å se att nån har varvat 12k utan problem... Hundra på att determinism samma tändningen på mt som mb?

Btw varför minkumi? Skit fögg om du frågar mig. Ända fördelen är att det är volt on med köpe insug.

Ang lameller så tror jag bara dom är tunnare. Så tror du kan ha en extra lamell i samma kopplings korg. Dock inte säker på det trotts att jag satte i en 5 lamells koppling i mt5 denna veckan :P
Det är samma tändsystem på MT som MB.

Begagnad 24mm Mikuni från DT125 på hembyggt insug användes för att det är en bra förgasare i förhållande till vad den kostade, och i jämförelse med vad som fanns att välja på för mer än 10 år sedan när jag åkte trimmad MB. Dessutom var det enkelt att få tag i munstycken till Mikuni i affärerna här i stan, en viktig detalj när man väljer förgasare... Idag hade jag kanske valt en annan förgasare, det beror på vad som finns att få tag i och för hur mycket pengar...
doggen96 skrev:vad behöver man göra för att få i en extra lamell i original kopplingen?
Man behöver göra plats för den, kort sagt. Nu är det över 10 år sedan jag gjorde det, men jag svarvade av ytan den innersta lamellen glider mot, och eventuellt ytan den yttersta glider mot. Du får kolla och mäta på grejerna så du ser hur mycket extra plats som behövs, och var det är möjligt att ordna det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar