Ludix, Hjälp!!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Ludix, Hjälp!!

Inlägg av svennis100 »

Tjena

Har ett litet problem med min blaster jag gärna vill ha löst!

Jag bytte till ett Doppler S3R rör för ca 1-2 veckor sen, körde en dag med det och det gick bara i runt 45 så jag tog och bytte till 2g lättare vikter och då gjorde den istället 75-80.
Nu känns det som att den dag efter dag går lite sämre, varit så ett tag men nu är det kasst. Den går bara i 50 i rakorna, runt 30-35 uppför. Det är i nerförsbackar den lätt kommer upp i 80 och kan hålla det i rakan efter backen. Problemet är att komma upp i varv. Vad kan det bero på? Med tanke på att den har gått bra med exakt denna setup tidigare och sedan bara går skit efter en vecka...

Tack på förhand :roll:
Senast redigerad av svennis100 den 28 augusti 2013, 21:51, redigerad totalt 1 gånger.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

ingen som har någon aning?
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

wow, låter skumt :? Men du kanske behöver en hårdare tryckfjäder med den setupen? Känner igen att moppen inte orkar men axxar mycket bättre i nedförsbackar.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

alltså jag har ingen direkt "hård" setup. Jag har dragen v-ring, 62 munstycke, 6.8grams vikter o röret då. Ska byta kopplingsfjädrarna till blå och kanske lika bra att byta tryckfjädern på samma gång? har en jag fick med när jag köpte röret
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Läs igenom reglerna och ändra sedan rubriken på den här tråden.

Sen är det heller inte tillåtet att bumpa på så kort tid!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

du behöver hårdare kopplingsfjädrar, samt större munstycke.
Helt Räser
Halfdevil666
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 augusti 2013, 21:09

Inlägg av Halfdevil666 »

Prova bytt till hårdare kopplingsfjädrar! 2g det är för lätt
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Halfdevil666 skrev:Prova bytt till hårdare kopplingsfjädrar! 2g det är för lätt
Han bytte till 2 gram lättare, så han har nog ca 6g vikter i just nu.
Helt Räser
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Re: Ludix, Hjälp!!

Inlägg av p4ck »

svennis100 skrev:Tjena

Har ett litet problem med min blaster jag gärna vill ha löst!

Jag bytte till ett Doppler S3R rör för ca 1-2 veckor sen, körde en dag med det och det gick bara i runt 45 så jag tog och bytte till 2g lättare vikter och då gjorde den istället 75-80.
Nu känns det som att den dag efter dag går lite sämre, varit så ett tag men nu är det kasst. Den går bara i 50 i rakorna, runt 30-35 uppför. Det är i nerförsbackar den lätt kommer upp i 80 och kan hålla det i rakan efter backen. Problemet är att komma upp i varv. Vad kan det bero på? Med tanke på att den har gått bra med exakt denna setup tidigare och sedan bara går skit efter en vecka...

Tack på förhand :roll:
Bytt munstycken? 8)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
M4mmsen
Varnad
Inlägg: 129
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:00

Inlägg av M4mmsen »

Jag har en blaster samt ett Doppler RR7 (i princip ett SR3).
Jag har inte behövt byta munstycke för när jag gjorde det fick den för mycket bensin. har dock i 6Grams vikter och Röda( hårda) fjädrar i. den åker som
ett skott. En sak som hände min blaster som gjorde att den blöddrade hela tiden på låga varv är att mitt stift skruvade ut sig självt. Så kolla att även den sitter i!

Men du behöver inte byta munstycke om
det inte känns på moppen att den behöver mer bensin.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

ok, i så fall är det inte munstycket utan det är mer att den inte orkar varva. Kommer jag upp i en viss fart, runt 60-70. DÅ börjar den gå som vanligt. Det jobbiga är att jag behöver en backe för att komma upp i varv, annars ligger jag i stabila 45.
Fjädrarna är original nu, ska byta till blåa när jag får tag på verktyg. Borde kanske köpa ännu lättare vikter också? Det var 9grams original, 6,8grams på nu.
svennis100
Svårstartad skrothög
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 augusti 2013, 21:19
Ort: Göteborg

Inlägg av svennis100 »

den axxar normalt, och saktar sedan ner vid 30 typ
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

I och med att du ignorerade tillsägelsen låser jag tråden och ber dig återkomma när du läst reglerna och är beredd att göra en korrekt tråd

Låser
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst