AKUT! Moppen överhettar så cylindern ryker!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

AKUT! Moppen överhettar så cylindern ryker!

Inlägg av TheFlyingFin »

LÄS SISTA POSTEN!!!!!

Öppna idag cylindern fö o kolla om den värlenypit. Skiten va full med metalflis men inga såpass stora märken på kolv eller cylinder att det inte gick o använda, så pitsade lite och satte fast tibaka. På nått vänster så överhettar den nu totalt. Kompet försvann totalt mot slutet av min 2km~ provtur och det var värdelöst komp ren från början. Kommer tibaks från provturen och röker det om cylindern och knakar. Misstänier att kylarvattenslangen till topplocket är tomm, den känns slak mot de andra iaf. Måste ha moppen imorrn, så detta är verkligrn akut! Tror starkt cylindern är föredetting ren nu men måste iaf ha den o funkka imorrn.
Senast redigerad av TheFlyingFin den 27 augusti 2013, 05:38, redigerad totalt 2 gång.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Re: vad göra vid cylinder öppning?

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:Tja,ska kolla om cylindern o kolven tagit stryk då moppen stannae förra fredagen, men vad behöver jag ta loss först? Kylarslangen är väl ganska självklar och tanken också. Men måste jag ha loss hela cylindern för att kolla in i cylindern i sin helhet?
Vidare, så bensin slangen, kommer det tömma tanken på bensin om jag tar loss den ur förgasaren? Och lika med oljeslangen, om jag tar loss den vid kopplingskåpan. Är det sen en svår sak att göra att taupp den o kolla o sätta ihop? Gör det nog i vilket fall,undrar mest hur jag skall förbereda mig mentalt xD[/url]
Ta av topplocket och titta bara. Vad är det för moppe du har?
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Re: vad göra vid cylinder öppning?

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:Tja,ska kolla om cylindern o kolven tagit stryk då moppen stannae förra fredagen, men vad behöver jag ta loss först? Kylarslangen är väl ganska självklar och tanken också. Men måste jag ha loss hela cylindern för att kolla in i cylindern i sin helhet?
Vidare, så bensin slangen, kommer det tömma tanken på bensin om jag tar loss den ur förgasaren? Och lika med oljeslangen, om jag tar loss den vid kopplingskåpan. Är det sen en svår sak att göra att taupp den o kolla o sätta ihop? Gör det nog i vilket fall,undrar mest hur jag skall förbereda mig mentalt xD[/url]
Ta av topplocket och titta bara. Vad är det för moppe du har?
Xrace, glömde skriva det. Men man rymms ju inte o kolla utan att ta loss tanken :P
Bild

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Töm kylvätska ur nedre slangen. Plocka av kylarvingar och tank. Sen är det bara att börja riva. Du märker om något är i vägen, då är det bara att plocka bort. Kylaren ska inte sitta i vägen så den ska kunna sitta kvar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

bensinskalle skrev:Töm kylvätska ur nedre slangen. Plocka av kylarvingar och tank. Sen är det bara att börja riva. Du märker om något är i vägen, då är det bara att plocka bort. Kylaren ska inte sitta i vägen så den ska kunna sitta kvar
stort tack, men att ta loss tanken, var skall jag lossa slangarna? förgasaren? Dit ryms man ju inte ens :P och är det bara att lossa dom, eller kommer bensin börja rinna ut?
Bild

Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:
bensinskalle skrev:Töm kylvätska ur nedre slangen. Plocka av kylarvingar och tank. Sen är det bara att börja riva. Du märker om något är i vägen, då är det bara att plocka bort. Kylaren ska inte sitta i vägen så den ska kunna sitta kvar
stort tack, men att ta loss tanken, var skall jag lossa slangarna? förgasaren? Dit ryms man ju inte ens :P och är det bara att lossa dom, eller kommer bensin börja rinna ut?

Har du inte bensin kran? lossa allt som sitter fast i cyllinder. Kylarslang tempivare och så.
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:

Har du inte bensin kran? lossa allt som sitter fast i cyllinder. Kylarslang tempivare och så.
Om du med bensinkran syftar på nåt som ser ut som en gammaldags vatrenkran typ, så nej jag har ingen
Bild

Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev: stort tack, men att ta loss tanken, var skall jag lossa slangarna? förgasaren? Dit ryms man ju inte ens :P och är det bara att lossa dom, eller kommer bensin börja rinna ut?

Om du med bensinkran syftar på nåt som ser ut som en gammaldags vatrenkran typ, så nej jag har ingen

rinner det ut bensin är det vara att stoppa i en skruv i slangen eller nåt. inte direkt svårt ;)
Stolt jävla svensk.

Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev:

rinner det ut bensin är det vara att stoppa i en skruv i slangen eller nåt. inte direkt svårt ;)
mest rädd de ska klotta :P bensin är ju inte direkr billigt heller xD
Bild

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev:

mest rädd de ska klotta :P bensin är ju inte direkr billigt heller xD
Bild

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

TheFlyingFin skrev:
Du har en så kallad vacuumventil som ska stänga till när motorn står still, men dom brukar fungera lite sisådär, sitter på undersidan av tanken på vänster sida. Jag brukar vecka bensinslangen och sätta ett bundband runt, sedan rycker jag loss slangen från förgasaren. Du har två slangar, en som går ner ovanpå insuget, det är vacuumslangen och den är bara att dra bort antingen vid ventilen eller på förgasaren. Den andra, som går ner lite på sidan är bensinslangen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

bensinskalle skrev:
TheFlyingFin skrev:
Du har en så kallad vacuumventil som ska stänga till när motorn står still, men dom brukar fungera lite sisådär, sitter på undersidan av tanken på vänster sida. Jag brukar vecka bensinslangen och sätta ett bundband runt, sedan rycker jag loss slangen från förgasaren. Du har två slangar, en som går ner ovanpå insuget, det är vacuumslangen och den är bara att dra bort antingen vid ventilen eller på förgasaren. Den andra, som går ner lite på sidan är bensinslangen.
fick till sist loss den, men den lossnade vid tanken istället. Vis förgasaren fanns det inte en chans att få loss den, bakdämparen mitt i vägen. Nå, nu äterstår att se om om cylindern tatt skada :) postar om nya problem uppstår
Bild

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

AKUT!
Bild

Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

TheFlyingFin skrev:AKUT!
Hur går det?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

tacopaj skrev:
TheFlyingFin skrev:AKUT!
Hur går det?
Extremt skit. Får ta o riskera cylindern o åka på en provtur för å se om kylarn blir varm eller inte. Får inte loss slangen som går till locket från kylaren så jag vet inte vad ja ska göra isåfall :S
Bild

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Kylaren är iskall, och mot slutet försvann allt komp, igen. Får inte loss slangen ur kylarn, så vet inte hur jag skall överleva. Misstänker jag bränt kolvringarna , luktar extremt skit och bränt runt moppen just nu:'(
Bild

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Kan cylindern och blocket fyllts med vatten? Tog en provtur och märkte då samma som Rexxy i sitt projekt, alltså att kylaren är kall o cylindern stekhet. Så tog av övre kylarslangen och satte i vatten där också, för det gjorde rexxy. Men det bara rann undan så jag hade nog i 1liter minst. Till sist orka ja inte mera så då la ja tibaks slangen i kylaren, men märkte att det läckteut vatten mellan cylindern o topplocket. Inget mera med det, försökte starta för att åka o pröva om tempen är ttre, men nej. Stendöd var sen (och är) inte minsta tecken på liv. Försökte rulla igång den heöt utan resultat. Två första gångerna jag kickatså tände den iaf 2-3 gånger. Kan vatten ha läckt in i blocket och xylindern, och vad måste bytas/åtgärdas isåfall??

HJÄLP SNABBT!
Bild

Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

TheFlyingFin skrev:Kan cylindern och blocket fyllts med vatten? Tog en provtur och märkte då samma som Rexxy i sitt projekt, alltså att kylaren är kall o cylindern stekhet. Så tog av övre kylarslangen och satte i vatten där också, för det gjorde rexxy. Men det bara rann undan så jag hade nog i 1liter minst. Till sist orka ja inte mera så då la ja tibaks slangen i kylaren, men märkte att det läckteut vatten mellan cylindern o topplocket. Inget mera med det, försökte starta för att åka o pröva om tempen är ttre, men nej. Stendöd var sen (och är) inte minsta tecken på liv. Försökte rulla igång den heöt utan resultat. Två första gångerna jag kickatså tände den iaf 2-3 gånger. Kan vatten ha läckt in i blocket och xylindern, och vad måste bytas/åtgärdas isåfall??

HJÄLP SNABBT!
Topplockspackningen eller skevt topplock.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Jolly skrev:
TheFlyingFin skrev:Kan cylindern och blocket fyllts med vatten? Tog en provtur och märkte då samma som Rexxy i sitt projekt, alltså att kylaren är kall o cylindern stekhet. Så tog av övre kylarslangen och satte i vatten där också, för det gjorde rexxy. Men det bara rann undan så jag hade nog i 1liter minst. Till sist orka ja inte mera så då la ja tibaks slangen i kylaren, men märkte att det läckteut vatten mellan cylindern o topplocket. Inget mera med det, försökte starta för att åka o pröva om tempen är ttre, men nej. Stendöd var sen (och är) inte minsta tecken på liv. Försökte rulla igång den heöt utan resultat. Två första gångerna jag kickatså tände den iaf 2-3 gånger. Kan vatten ha läckt in i blocket och xylindern, och vad måste bytas/åtgärdas isåfall??

HJÄLP SNABBT!
Så detta kommer sig av att topplocket har problem. Vad göra om cylindern och vevhuset är fullt med vatten?
Bild

Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:
Jolly skrev:

HJÄLP SNABBT!
Så detta kommer sig av att topplocket har problem. Vad göra om cylindern och vevhuset är fullt med vatten?
hälla ut det :lol:
Stolt jävla svensk.

Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:
Jolly skrev: Topplockspackningen eller skevt topplock.
hehhe, du svarar mest i mina trådar och jag måste säga att din inställning till mina frågor är rätt skön =D
Bild

Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev: Så detta kommer sig av att topplocket har problem. Vad göra om cylindern och vevhuset är fullt med vatten?
hehhe, du svarar mest i mina trådar och jag måste säga att din inställning till mina frågor är rätt skön =D
Du får ju hälla ut det om det ligger kylarvatten i den. :P Tror dock inte det gör det. Är du säker på att kylarvattnet cirkulerar runt i systemet??
Stolt jävla svensk.

Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev: hälla ut det :lol:
Du får ju hälla ut det om det ligger kylarvatten i den. :P Tror dock inte det gör det. Är du säker på att kylarvattnet cirkulerar runt i systemet??
nej, tvärtemot tror jag att vattnet INTE cirkulerar =P
Bild

Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

TheFlyingFin skrev:
donkeyO.o skrev:
TheFlyingFin skrev: hehhe, du svarar mest i mina trådar och jag måste säga att din inställning till mina frågor är rätt skön =D
nej, tvärtemot tror jag att vattnet INTE cirkulerar =P
har du tittat så vatten pumpen funkar??
Stolt jävla svensk.

Bild
Skriv svar