Tjena, nu när jag skulle tömma ut växellådsoljan på moppen så kom det först en massa kylarvätska och sen så kom växellådsoljan. Så nu har jag en dunk med växellådsolja blandat med kylarvätska!? Det ska la inte vara såhär när man tömmer ut växellådsolja eller? Fattar ingenting! Väldigt tacksam för svar!
david96 skrev:Ut mes det:) mitt börja spruta ur blocket.. inte skoj. Halt som fan+kokhett+kyler sämre
Okej, men sen efter jag har fått ut det så kommer jag ju få in glykol i växellådsoljan igen när allt är ihopsatt igen! Eller vad kan jag göra för att stoppa detta?
david96 skrev:Ut mes det:) mitt börja spruta ur blocket.. inte skoj. Halt som fan+kokhett+kyler sämre
Okej, men sen efter jag har fått ut det så kommer jag ju få in glykol i växellådsoljan igen när allt är ihopsatt igen! Eller vad kan jag göra för att stoppa detta?
byt packningar.antagligen den vid kopplingskåpan
Ja den packningen är riktigt dålig och jag ska byta den, men jag hade ingen aning om att en dålig packning vid kopplingskåpan kunde göra så att glykol kommer in där växellådsoljan är Hur kommer det sig om någon vet?
Okej tack, så ni tror det är kopplingskåpans packing som behövs bytas då eller så ska problemet vara löst? Någon som tror att det kan vara någon annan packning?
Ja det KAN vara cylinder packningarna, när min sprutade transmissions olja med vatten i så bytte jag toplocks packningar och cylinderfots packningar och problemet slutade, men det är mest troligt att det är vattenpumps packningen, kleta dit lite packnings klet så går det finfint
CaToXXo skrev:Oftast brukar det vara vattenpumps-packboxarna som ger upp o släpper in kylarvätska.
Byt Kopplingskåpepackning, vattenpumpspackning och vattenpumps-packboxar. Då lär du inte få in kylarvatten i växellådan längre.
Det är inte bra att köra med glykol i växellådan. Vatten smörjer inte.
Skulle det fortfarande läcka in så får du byta cylinderfots-packning.
Läcker det efter det så har du ett kasst motorblock.
Tack för svaren alla, Catoxxo: Vattenpumpspackningen är helt nybytt, men detta började när jag hade bytt lameller och satt tillbaka allt igen. Och idag när jag öppna kopplingskåpan så satt packningen till den inte på på halva utav motorblocket. Så jag testar att byta packningen först