jag brukar ju säga att det är bättre att byta i tid än att dom istället spricker när man kör full karriär på vägen och kraschar istället Så har du haft dom så länge kan jag tänka mig att dom är torra, då kan du behöva byta dom
gummi är ju en färskvara och blir hårdare med tiden men så länge du inte upptäcker torrsprickor på däcken eller att däcket nästan börjar bli blankslitet så ska det nog vara lugnt.
jag rekommenderar dock att du kör med ett bra mönsterdjup för om du har väldigt slitna däck så kan du lätt förlora greppet, speciellt när det regnar eller om det ligger grus på vägen.
minsta tillåtna mönsterdjup för motorcyklar är 1mm så jag tycker att man ska sträva efter att ha minst det mönsterdjupet även på mopeder. jag vet dock inte om det finns någon lag för mönsterdjup på mopeder,tror faktiskt att man får köra med blankslitna däck men det är inget jag rekommenderar.
tjejjen82 skrev:ok.
vart kan man hitta billiga däck?
o hur mäter jag lättast mönstret?
¨
Man får köra tills cordväven kommer men kör gärna med lite djup.
rekommenderar inte att köra med torrsprickor heller.
ta en tumstock och mät i mitten så ser du hur många millimeter det är kvar.
Biltema har billiga däck till både scooter och cross så gå in där och kolla: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/
Mvh. Felix
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare
börja med att kolla hos dina lokala återförsäljare om dom kan ta hem däck till din moped till ett shysst pris, dom kan ju även hjälpa dig med montering ifall det skulle behövas.
annars så är det bara att söka på nätet efter hemsidor som säljer mopeddäck, men tänk på att fraktkostnaden lätt kan bli på ett par hundra kronor så det kan löna sig att gå och höra med sina återförsäljare på orten först.
mönsterdjup kontrollerar du lätt med en speciell mätsticka som ofta finns att hämta gratis hos återförsäljare av däck. du kan även använda dig av ett skjutmått eller till och med en tumstock, men oftast så ser man utan att mäta när det är dags att byta ut sina däck.
Gatdäck håller en evighet på mopeder på grund av den låga vikten samt effekten som knappt existerar.
Men som det är sagt bör man byta, jag skulle säga vartannat år även om däcken knappt är slitna, gummi är en färskvara samt att du vill ha bra grepp i kurvor när du ligger ner, även om det är en stor skillnad på MC och moped.
Edit : Demuz har kommit med väldigt bra svar, så ta till dig av det han har skrivit så blir det bra.