Kan det bli "punka" pga hög last? (maxlast ej nådd

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
JoakimB
Elmoped

Kan det bli "punka" pga hög last? (maxlast ej nådd

Inlägg av JoakimB »

Hej!

Som rubriken. Äger en Viarelli GT1 (Baotian Classic, BT49QT-9D).

Var ute och körde igår och när jag skulle iväg med varor + passagerare (totalt runt 148kg, "maxlast" 150kg) så efter jag kom tillbaka till mopeden efter handlandet, så märkte jag att det inte var någon luft kvar alls i bakdäcket. Vi hann kanske 10 meter. Problemet är att jag inte vet om det var tomt innan jag åkte iväg eller om jag råkat köra på något tidigare som gör att det "pyst" ut.

Jag antar att den är slanglös (väldigt osäker). Finns inga synliga skador på däcket (bara kört 6 mil på mopeden), allt på däcket/däckmönstret ser bra ut.

Jag undrar helt enkelt om det kan bli punktering på en moped pga hög maxlast? Känns som något annat bör gått sönder före i så fall.

Vad innebär egentligen "maxlast"? Är det att mopeden verkligen inte klarar av mer än 150kg? 2*72kg (jag och passagerare) + varor i sadelfacket kan bli runt 150kg ganska lätt.

Är maxlasten som står någon specifik vikt som verkligen måste hållas under? Eller bör det vara okej att köra korta sträckor (~1km) med kanske 155kg?

Hur mycket luft bör det vara i en moped där jag ska skjutsa i princip hela tiden? Antar lite mer i bakdäcket än fram.

Många frågor!
Mycket tacksam för svar, är väldigt amatör på mopeder, länge sen jag ägde en. :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Överbelastade däck bör explodera, inte bli tomma utan att man märker det. Det undantag jag kan tänka mig är väl ifall det kläms platt under vikten så det skadas i däcksidan där det blir klämt (men då snackar vi snarare köra över vassa trottoarkanter i hög fart än att lyckas göra det med rent överlass på normaljämn väg).

Ja, det bör vara slanglöst på den moppen.

Maxlast är en mer eller mindre luddig siffra tillverkaren angivit då dom tycker att saker som stötdämpare trycks ihop för mycket (och riskerar att bottna) eller att väghållningen/köregenskaperna blir för dåliga. Det är ingen definitiv gräns som säger att två kilo för mycket kommer leda till att något går sönder, bara att tillverkaren anser att mer vikt är olämpligt. Sedan kommer man långt med sunt förnuft också, 150kg lass som körs på plan asfalt belastar hojen mycket mindre än halva den vikten om man kör över trottoarkanter, sten, potthål och andra kraftiga ojämnheter som man nog får anse är normala där mopeder körs.

Tror att din instruktionsbok har rekommendationer för däcktryck både med och utan passagerare. Har du inte det brukar omkring 2 bar funka i "alla" moppedäck, dessutom står det på sidan av däcket hur högt tryck det max får pumpas till (ofta uppåt 3 bar). Allt för högt tryck är ändå inte så trevligt, moppen blir stötigare över ojämnheter.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

Erik_ skrev:Överbelastade däck bör explodera, inte bli tomma utan att man märker det. Det undantag jag kan tänka mig är väl ifall det kläms platt under vikten så det skadas i däcksidan där det blir klämt (men då snackar vi snarare köra över vassa trottoarkanter i hög fart än att lyckas göra det med rent överlass på normaljämn väg).

Ja, det bör vara slanglöst på den moppen.

Maxlast är en mer eller mindre luddig siffra tillverkaren angivit då dom tycker att saker som stötdämpare trycks ihop för mycket (och riskerar att bottna) eller att väghållningen/köregenskaperna blir för dåliga. Det är ingen definitiv gräns som säger att två kilo för mycket kommer leda till att något går sönder, bara att tillverkaren anser att mer vikt är olämpligt. Sedan kommer man långt med sunt förnuft också, 150kg lass som körs på plan asfalt belastar hojen mycket mindre än halva den vikten om man kör över trottoarkanter, sten, potthål och andra kraftiga ojämnheter som man nog får anse är normala där mopeder körs.

Tror att din instruktionsbok har rekommendationer för däcktryck både med och utan passagerare. Har du inte det brukar omkring 2 bar funka i "alla" moppedäck, dessutom står det på sidan av däcket hur högt tryck det max får pumpas till (ofta uppåt 3 bar). Allt för högt tryck är ändå inte så trevligt, moppen blir stötigare över ojämnheter.
Tackar så mycket för svar!

Återkommer imorgon när jag försökt pilla på problemet lite mer och se vad som löser sig. Märkte att "gummi/plastbiten" som "täpper igen" (hm, heter det plugg kanske? :P) ventilen inte var fastskruvad ordentligt när jag plockade bort den, hoppas det är pga den som det läckt ut luft.

Bör ju inte vara något annat än att det "pyst" ut luft från däcket i och med att pluggen inte var iskruvad ordentligt då som sagt däcket ser helt oskadat ut.

Ditt förra svar om mitt tidigare problem (packbox som gick sönder direkt pga klämd slang) stämde alldeles riktigt förresten. :)
Skriv svar