Rieju RRX - Plötsligt otroligt seg + låter konstigt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
KarlssonPoTaket
Elmoped

Rieju RRX - Plötsligt otroligt seg + låter konstigt

Inlägg av KarlssonPoTaket »

Hejsan där

Min Rieju har aldrig krånglat med motorn tills nu. Helt plötsligt idag efter jag hade kört en kort sträcka, blev den extremt seg när man gasade och lät mycket annorlunda. Det kändes som den stryptes på något sätt, som om den hade en blackbox på vilket den givetvis inte har. Nu är den extremt svårstartad och kicken funkar inte för ett öre. :( När man kör måste man gasa fullt för att i huvudtaget kunna accelerera, och när man växlar upp så är den alltid nära på att dö. Det känns hela tiden som om den håller på att få slut på bensin.

Jag misstänker att det kan vara tändplattan som gett upp, eller CDI:n. Vad tror ni? Här är ett bra exempel på exakt mitt problem!:
(inte min moped)

http://www.youtube.com/watch?v=pFUzSIh0X8I

Notera att jag har dragit pluggen i röret, och har storlek 98 som huvudmunstycke vilket jag alltid haft under dessa år.

Extremt tacksam för svar! :wink:
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Att du säger att kicken inte fungerar så tror jag att du bör se över kolv och kolvringar, och cylindern!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
JakobRRX
Elmoped

Inlägg av JakobRRX »

Kolla de lätta först. tändstift, förgasare mm
KarlssonPoTaket
Elmoped

Inlägg av KarlssonPoTaket »

p4ck skrev:Att du säger att kicken inte fungerar så tror jag att du bör se över kolv och kolvringar, och cylindern!
När man kickar så låter det och känns det som vanligt, bara att den inte startar. Jag måste alltså rulla igång den för att den ska starta. Kan det fortfarande vara problem med kolv/kolvringar eller cylindern?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

KarlssonPoTaket skrev:
p4ck skrev:Att du säger att kicken inte fungerar så tror jag att du bör se över kolv och kolvringar, och cylindern!
När man kickar så låter det och känns det som vanligt, bara att den inte startar. Jag måste alltså rulla igång den för att den ska starta. Kan det fortfarande vara problem med kolv/kolvringar eller cylindern?
Jahaaa, förlåt, strunta i det jag skrev. Trodde du menade att kompet blivit sämre och därför kicken inte fungerat.
När min MRX gick skit och misstände bytte jag tändstift+tändhatt till att börja med. Gick bättre då. Tycker du ska göra detsamma, eller åtminstonde börja felsöka. Låter rimligt att det är någon sorts tändfel! :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar