Okänd slang till avgasröret

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
G0413
Elmoped

Okänd slang till avgasröret

Inlägg av G0413 »

Hej, när jag idag skulle sätta på mitt effektrör på min speedfight 3 stötte jag på ett problem. Jag har en tjock slang som går från original röret till en svart box, som sedan går vidare till ett filter. Jag kan heller inte sätta på denna slangen på trimröret då det inte finns någon "ingång" till denna slangen. Är denna slangen oviktigt eller hur skall jag göra?

Bild
Här är det vid röret precis vid rörets mynning

Bild
Sedan vidare till denna svarta box.

Bild
Och till sist till detta filtret sedan tar det slut där.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

detdär är katalysatorn :) den behöver du inte bry dig om! :) strajpa fast dendär slangen nånstans så att den inte ligger i kläm eller nått :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Nej, hur svårt ska det vara och lära sig? Det är ingen katalysator, det är en EGR-ventil. Den leder tillbaka avgaser till luftburken.

Sätt fast den bara så funkar de utmärkt.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Håller med MrAndersson, hur svårt kan det vara? ;)

Det närmsta jag hittade som är katalysatorliknande på en moped är detta:Bild

Sen har vi en lite mer avancerad..som sitter på t.ex bilar. (Bara gissar, googlade katalysator lite snabbt och tog första bilderna jag såg. Klockan är ju tamefan tio över fem!)
Bild
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
G0413
Elmoped

Inlägg av G0413 »

MrAndersson skrev:Nej, hur svårt ska det vara och lära sig? Det är ingen katalysator, det är en EGR-ventil. Den leder tillbaka avgaser till luftburken.

Jaha så jag kan bara dra av den och låta den hänga ? Eller ska jag kanske plugga den med en bult eller nått så att den inte bara hänger där och suger in luft?
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

MrAndersson skrev:Nej, hur svårt ska det vara och lära sig? Det är ingen katalysator, det är en EGR-ventil. Den leder tillbaka avgaser till luftburken.

men och det funkar typ som en katt

jävla gnällspik :(
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Törnan skrev:

Om jag fattat EGR-ventil rätt så är den till för att återanvända oförbrända avgaser? :D
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
G0413
Elmoped

Inlägg av G0413 »

Tog en bult och pluggade igen röret. Testade sedan köra och det gick!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Törnan skrev:

Tillåt mig och skratta, nejnej EGR-ventil och katalysatorn är två helt olika grejer. Det enda de har gemensamt egentligen är väl att dom är där pga miljökraven.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar