kallepalle skrev:du får absolut inte köra hem en obesiktad bil efter poliskontroll. det bliur bärgning därifrån, samt att du förmodligen åker på vårdslöshet i trafik (böter och prick i registret) eller grov vårdslöshet i trafik ( tror man tappar körkortet direkt då?)
om det är rätt eller fel, det vet jag inte. men det han menar är att med en bil som har årsmod före 1975, får du göra i princip vilka förändringar du vill, och sedan registreringsbesikta bilen. det går inte på nyare bilar. märk väl att jag inte vet om det stämmer, förklarar bara hur erik menar.
Åker du på en flygande besiktning kan du inte få annat än 2:or om dom inte hittar allvarliga brister.
Det finns en rolig krypregel att man får köra bilen 1 månad efter att den modifierats på ett sådant vis att den ska besiktas/ typas om. Med andra ord kan man köra bilen tills man blir påkommen, och sedan har man en månad på sig att besikta.
men man ser ju att jättestor del av alla 850/55or med t5 är chippade, är just chip något dem på bilprovningen inte har tid o kolla eller och har svårt och se?=).
om man byter avgassystem, då lär ju bilen låta ngt mer, men man ser ju att många gör de och byter till 2,5 eller 3a från turbon:), dem verkar ju gå igenom med de:)
då har man ju gått från 225 häst till 270--300 hästar, inte så farligt mkt mer ändåSmile, man kan ju fatta om ngn gått till 400, då lär de ju märkas direkt ju!Smile
men jag ser väl, jag hinner väl tänka lite innan jag slår till på någon Smile
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om man åker med annat avgassystem, om det inte sitter på ett nyare helfordonsgodkänt fordon. Chip och trim bryr dom sig inte om heller, dom maxar inte bilen vid provkörning. Enda dom bryr sig om egentligen är om dom ser uppenbara modifieringar i motorutrymmet eller liknande, något i stil med en stor toppmonterad turbo eller ett plenuminsug...