Motorn började rassla å vibrera som....!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Motorn började rassla å vibrera som....!

Inlägg av EliiasH »

Tjena nu är det så att jag var ute å körde och hörde att motorn började "rassla" till då jag gasade lite, tyckte det var konstigt och började köra lugnt men hade en bra bit hem än.. Sen då jag närmade mig hemmet å slutade det rassla då jag gasade lite men det vibrerade som bara den och ju mer jag körde ju mer vibrerade då jag gasade, men sen då jag kom hem (ca 8km från där jag märkte rasslet) så stängde jag av motorn å tänkte att veven eller vevlagrerna skulle vara det som är slut.

Så jag tog av motorn och cylindern men både veven och lagrerna värkade bra.. men då jag rörde på svänghjulet fram å tebax så "kluckade" det lite varje gång jag bytte håll. Så tog av kopplingskåpan och märker att det är ett litet litet glapp mellan kugghjulet på vevaxeln och kugghjulet på kopplingskorgen. Men hela kopplingskorgen glappar också lite upp å ner precis som om att lagret till axeln som kopplingskorgen sitter på är slut.

Nu är frågorna då jag inte vet om det ska vara något glapp på de här ställena:

Ska det vara ett litet glapp mellan de två olika kugghjulen? (tänker att det får ju inte vara för tight mellan de olika kugghjulen för då går dom ju inte ihop!?)

Men det jag misstänker är felet är ju att hela kopplingskorgen glappar lite så tror ju att det är lagret till den axeln som är slut. Men nu vet jag ju inte om det är ett glapp där hela tiden eller om det inte ska vara nått där över huvud taget?

Någon som vet?

Mvh!!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det finns ett litet glapp mellan alla rörliga delar i en motor, det måste t.ex. finnas plats för olja imellan delarna, och marginal så det inte blir för tajt när metallen har utvidgats av värmen. Det svåra är att veta hur mycket som är för mycket...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Erik_ skrev:Det finns ett litet glapp mellan alla rörliga delar i en motor, det måste t.ex. finnas plats för olja imellan delarna, och marginal så det inte blir för tajt när metallen har utvidgats av värmen. Det svåra är att veta hur mycket som är för mycket...
Det var det jag tänkte om de två kugghjulen som går ihop men att det glappar i primäraxeln borde väl va fel? Det borde väl vara lagret som är slut?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om axelglappet är orimligt stort tyder det på ett kasst lager, ja. Men med det sagt, kopplingsdelarna brukar inte sitta allt för stabilt på den axeln, så som jag sa kan det vara lite svårt att veta hur mycket som är för mycket. Du får obducera motorn och se vad du hittar.

Men lager kan faktiskt haverera utan att man känner särskilt mycket glapp, har hänt mig att kulhållaren i ett ramlager gick sönder så kulorna inte hölls på rätt plats - ibland var dom väl "utspridda" så lagret kändes stabilt, andra gånger var alla kulor på ena sidan så allt glappade rejält åt det andra hållet... Vibrerade rejält, men minns inte om det lät illa också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Erik_ skrev:Om axelglappet är orimligt stort tyder det på ett kasst lager, ja. Men med det sagt, kopplingsdelarna brukar inte sitta allt för stabilt på den axeln, så som jag sa kan det vara lite svårt att veta hur mycket som är för mycket. Du får obducera motorn och se vad du hittar.

Men lager kan faktiskt haverera utan att man känner särskilt mycket glapp, har hänt mig att kulhållaren i ett ramlager gick sönder så kulorna inte hölls på rätt plats - ibland var dom väl "utspridda" så lagret kändes stabilt, andra gånger var alla kulor på ena sidan så allt glappade rejält åt det andra hållet... Vibrerade rejält, men minns inte om det lät illa också.
Okej får väl se hur det blir senare om jag tar isär det :)
Skriv svar