Har en precis ny Viarelli GT1 (Baotian Classic) som fungerar bra, förutom att den läcker olja vid växellådan, igen.
Lämnade in den på service hos en återförsäljare av Swebike, fick packboxen antingen "tillrätta-flyttad" inne i växellådan eller en ny, vad vet jag inte.
Nu hände problemet IGEN, efter bara några kilometer. Mopeden "poffade" (det låter som ett "poff" medans jag åker och då "vet jag" att den gått sönder) till vid variatorn och den har börjat läcka olja (motorolja) på samma ställe. Troligtvis packboxen som antingen gått sönder eller åkt ur position (är det ens möjligt?).
Jag skjutsar på min moped och det har hänt varje gång jag skjutsat. Vi väger totalt kring 145kg och mopedens maxlast(?) är 150kg. Den har gått kring 3,5 mil totalt nu.
Min fråga är, varför går den sönder? Jag ska väl kunna skjutsa med mopeden när maxlasten är 150kg?
Finns det olika kvalitéer på packboxar?
Bör jag, eller får jag inte, skjutsa alls när mopeden inte är inkörd? Supporten på Swebike sa att det inte var någon fara.
Det är en 25km/h (klass 2), helt original och kört som man ska med den i övrigt.
Bild på var det läcker: