Packbox (tror jag) pajat igen inom loppet av cirka 5km

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
JoakimB
Elmoped

Packbox (tror jag) pajat igen inom loppet av cirka 5km

Inlägg av JoakimB »

Hej!

Har en precis ny Viarelli GT1 (Baotian Classic) som fungerar bra, förutom att den läcker olja vid växellådan, igen.

Lämnade in den på service hos en återförsäljare av Swebike, fick packboxen antingen "tillrätta-flyttad" inne i växellådan eller en ny, vad vet jag inte.

Nu hände problemet IGEN, efter bara några kilometer. Mopeden "poffade" (det låter som ett "poff" medans jag åker och då "vet jag" att den gått sönder) till vid variatorn och den har börjat läcka olja (motorolja) på samma ställe. Troligtvis packboxen som antingen gått sönder eller åkt ur position (är det ens möjligt?).

Jag skjutsar på min moped och det har hänt varje gång jag skjutsat. Vi väger totalt kring 145kg och mopedens maxlast(?) är 150kg. Den har gått kring 3,5 mil totalt nu.

Min fråga är, varför går den sönder? Jag ska väl kunna skjutsa med mopeden när maxlasten är 150kg?

Finns det olika kvalitéer på packboxar?

Bör jag, eller får jag inte, skjutsa alls när mopeden inte är inkörd? Supporten på Swebike sa att det inte var någon fara.

Det är en 25km/h (klass 2), helt original och kört som man ska med den i övrigt.

Bild på var det läcker:
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du har lämnat in den på garantireparation utgår jag från, eftersom den är så ny. Dom försökte fixa det på snabbaste och enklaste viset, eftersom det såg ut att vara felmonterign från fabriken antagligen. Nu har det hänt igen, uppenbarligen var problemet större än dom trodde. Dom får titta noggrannare denna gången.

Är det motorolja som läcker från packboxen på veven kan man tänka sig att vevhusventilationen (slang från ventilkåpan) är mer eller mindre täppt, och när motorn går blir det övertryck i den. Förr eller senare ger något med sig, i detta fallet en packbox som lossnar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

Erik_ skrev:Du har lämnat in den på garantireparation utgår jag från, eftersom den är så ny. Dom försökte fixa det på snabbaste och enklaste viset, eftersom det såg ut att vara felmonterign från fabriken antagligen. Nu har det hänt igen, uppenbarligen var problemet större än dom trodde. Dom får titta noggrannare denna gången.

Är det motorolja som läcker från packboxen på veven kan man tänka sig att vevhusventilationen (slang från ventilkåpan) är mer eller mindre täppt, och när motorn går blir det övertryck i den. Förr eller senare ger något med sig, i detta fallet en packbox som lossnar.
Jepp, lämnade in via garanti. Det lät som en logisk förklaring annars. De fixade problemet på kanske runt 1-2 timmar gissar jag på (bor en bra bit utanför deras verkstad och ville helst få det fixats så fort som möjligt så vi slapp hyra släp + bensinkostnad en gång ytterligare).

Men att skjutsa med den vikten under inkörning ska inte vara några problem?
Vågar inte lita på Swebikes personal, sist jag frågade om växellådsolja sa en av personalen att det inte skulle vara någon olja alls (har mailet kvar), andra gången jag frågade fick jag rätt svar (dvs rätt olja).

Är detta något som man ev. skulle kunna göra själv? Att hyra släp + bensinkostnad (runt 500kr, så 1 000kr totalt kommer vi få lägga ut från egna fickor) vore skönt att slippa, då Swebike inte verkar kunna stå för den utgiften, tragiskt nog.

Tack för svar!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om minnet inte blivit för suddigt sedan jag jobbade med dessa maskiner...

Variatorkåpan sitter med 10(?) skruvar med 8mm sexkantsskalle, bara att plocka av.

Läcker det från vevaxeln är det den främre axeln du ska ha loss muttern på, eftersom axeln snurrar behövs antingen tryckluftsdriven eller elektrisk mutterdragare som slår loss muttern om man inte har verktyg som hindrar axeln från att snurra.

Plocka av variatorprylarna och remmen, håll koll på hur allt sitter. (Du kan behöva tvätta av olja från allt.) Packboxen sitter runt axeln intryckt i blocket, om jag gissat rätt om problemet och den är oskadad behöver du bara trycka fast den igen. Montera tillbaka variatorn. Dra inte åt mittern för hårt, gängorna tål inte vad som helst, men å andra sidan måste det ju sitta fast också...

Vevhusventilationen går som sagt från ventilkåpan ovanpå topplocket, en simpel slanganslutning och en slang från den. Kolla att det inte är täppt någonstans, t.ex. att slangen är klämd eller anslutningen i slangens ändar inte har hål igenom. Om jag inte misstar mig går slangen till luftslangen mellan luftfilter och förgasaren, men jag har för mig att det finns varianter där slangen bara hänger rakt ner.

Och med det sagt, garantin upphör gälla om du pillar med den själv och Swebikes gubbar är på dåligt humör.
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

Erik_ skrev:Om minnet inte blivit för suddigt sedan jag jobbade med dessa maskiner...

Variatorkåpan sitter med 10(?) skruvar med 8mm sexkantsskalle, bara att plocka av.

Läcker det från vevaxeln är det den främre axeln du ska ha loss muttern på, eftersom axeln snurrar behövs antingen tryckluftsdriven eller elektrisk mutterdragare som slår loss muttern om man inte har verktyg som hindrar axeln från att snurra.

Plocka av variatorprylarna och remmen, håll koll på hur allt sitter. (Du kan behöva tvätta av olja från allt.) Packboxen sitter runt axeln intryckt i blocket, om jag gissat rätt om problemet och den är oskadad behöver du bara trycka fast den igen. Montera tillbaka variatorn. Dra inte åt mittern för hårt, gängorna tål inte vad som helst, men å andra sidan måste det ju sitta fast också...

Vevhusventilationen går som sagt från ventilkåpan ovanpå topplocket, en simpel slanganslutning och en slang från den. Kolla att det inte är täppt någonstans, t.ex. att slangen är klämd eller anslutningen i slangens ändar inte har hål igenom. Om jag inte misstar mig går slangen till luftslangen mellan luftfilter och förgasaren, men jag har för mig att det finns varianter där slangen bara hänger rakt ner.

Och med det sagt, garantin upphör gälla om du pillar med den själv och Swebikes gubbar är på dåligt humör.
Hm, lät lite smått jobbigt, speciellt om man råkar montera något fel ev, ha sönder något så inte garantin gäller. + förhoppningsvis säkrare om en verkstad gör jobbet. Bör jag kanske kunna fråga om de kan byta variatorvikterna på mopeden som jag beställde samtidigt. Problemet är ju bara att det blir så dyrt för något som var fel på från början. :/

Får prata med Swebike på måndag. Tackar för svar!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Perfekt läge för viktbyte samtidigt, en minuts jobb att göra det när allt ändå är loss.
Skriv svar