Hjälp! 30 moppe som går snabbare än 30 utan trim!

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!
JackSan
Elmoped

Hjälp! 30 moppe som går snabbare än 30 utan trim!

Inlägg av JackSan »

Som rubriken följer!
Jag har en 30 moppe(klass 2) som går upp i 60 utan att jag har trimmat den eller något liknande! Den jag köpte den utav hade inte heller pillat på den!

Om polisen stoppar mig om jag kör i 30 km/h kan man få böter ändå bara för att mopeden kan gå fortare än 30?

Spelar det någon roll om jag har EU körkort och har en 30 moppe? Det är fortfarande 30 km/h som gäller eller? :oops:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Ja, du kan få böter för att moppen går i 60km/h. Det är din skyldighet att se till att den går i lagligt hastighet.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

den är nog urpluggad, fixa en plugg till ditt avgasrörr så borde det fixa sig :)
Quattro lyfe
hååfen
Elmoped

Inlägg av hååfen »

Går den 60 så är den nog mer än en plugg som är bort tagen
vad har du för moppe?
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

hååfen skrev:Går den 60 så är den nog mer än en plugg som är bort tagen
vad har du för moppe?
Nej! En 30 moppe är fortfarande 49cc men är mer strypt än en eu.
Senast redigerad av SkillDriver den 4 augusti 2013, 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
Gasa tills det rasar ;)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

vad har du för moppe?
nej då, det är samma sorts moppeder som EU moppeder, bara större pluggar och mera ner strypt
Quattro lyfe
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

FreZz skrev:
vad har du för moppe?
nej då, det är samma sorts moppeder som EU moppeder, bara större pluggar och mera ner strypt
Nerstrypt? Kan man strypa åt mer än ett håll? :wink:
Gasa tills det rasar ;)
hååfen
Elmoped

Inlägg av hååfen »

Det brukar va fler pluggar
På aerox är det en plugg i mynningen på röret på 30 moppar men inte på eu
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

Peppe L skrev:Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 25 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Senast redigerad av SkillDriver den 5 augusti 2013, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Gasa tills det rasar ;)
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög

Inlägg av Freppefreak »

Det nog nån strypning som är borttagen :wink:
hååfen
Elmoped

Inlägg av hååfen »

Klass 2 mopparna får bara gå 25 innan det räknas som trim
30 mopparna får gå 42
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

SkillDriver skrev:
Peppe L skrev:Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 42 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Svårt att tro? Som jag skrev så har jag varit i kontakt med polisen..varför skulle dom ljuga? Nu går ju inte den 60, men den går väl nästan 50.
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

Peppe L skrev:
SkillDriver skrev:
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 42 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Svårt att tro? Som jag skrev så har jag varit i kontakt med polisen..varför skulle dom ljuga? Nu går ju inte den 60, men den går väl nästan 50.
Taget ur Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:

Klass 2 moped.
En moped som är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen och som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

EDIT: Det var 25 för nyare och inte 42.
Gasa tills det rasar ;)
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

Denna moppen är en 99:a, och den lagen kom 2001.
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thoz3 »

detta är också en felpost :D
och om moppen går snabbare än 25-35 så är den ostrypt
Bild
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

Peppe L skrev:Denna moppen är en 99:a, och den lagen kom 2001.
Då får den köra i 30
Gasa tills det rasar ;)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

SkillDriver skrev:
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 25 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Den får dock kunna komma upp i 42 innan den klassas som trimmad, men du får inte framföra över 30 / 25. Fråga Järnet!
bibapeolola
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög

Inlägg av bursell »

hah 1,3hästars 30 moppe känns inte som om många cross moppar med am6or har det ^^
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
Låst