Som rubriken följer!
Jag har en 30 moppe(klass 2) som går upp i 60 utan att jag har trimmat den eller något liknande! Den jag köpte den utav hade inte heller pillat på den!
Om polisen stoppar mig om jag kör i 30 km/h kan man få böter ändå bara för att mopeden kan gå fortare än 30?
Spelar det någon roll om jag har EU körkort och har en 30 moppe? Det är fortfarande 30 km/h som gäller eller?
Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Peppe L skrev:Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 25 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Senast redigerad av SkillDriver den 5 augusti 2013, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Peppe L skrev:Jag har samma problem med dotterns speedfight, men jag var i kontakt med polisen och de sa att så länge alla strypningar sitter kvar är det lugnt, men...åker hon fortare än 30 knyck blir hon naturligtvis bötfälld.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 42 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Svårt att tro? Som jag skrev så har jag varit i kontakt med polisen..varför skulle dom ljuga? Nu går ju inte den 60, men den går väl nästan 50.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 42 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Svårt att tro? Som jag skrev så har jag varit i kontakt med polisen..varför skulle dom ljuga? Nu går ju inte den 60, men den går väl nästan 50.
Taget ur Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:
Klass 2 moped.
En moped som är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen och som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt.
Det har jag svårt att tro. Klass 2 mopeden får endast gå i 25 km/h Om den överskrider det så räknas det somm trim. Varför skulle snutarna provköra mopparna om den får gå hur snabbt som hälst bara man håller fartgränserna?
Den får dock kunna komma upp i 42 innan den klassas som trimmad, men du får inte framföra över 30 / 25. Fråga Järnet!