6-7 år är inte så farligt mycket på en kvalitetsmoped, om man bara ser till normalt slitage och att grejerna oundvikligen åldras. Däremot finns det något annat att tänka på, och det är att minst 90% av alla fel på mopeder orsakas av ägaren, kompisar till ägaren eller motsvarande som försöker meka utan att ha en aning om hur man ska göra eller rätt verktyg för att göra det.
Jag kör själv en ostrypt Senda -98 som bruksmoppe, visst lider den av en del ålderskrämpor men inget i stil med vad din pappa oroar sig för. Köpte den -03 billigt och då var den rejält misskött, jag fixade det som tidigare ägare klantmekat sönder och har haft den som bruksmoppe sedan dess. Bytte stötdämpare -04 och nu är det dags igen (den modellen har en halvkass konstruktion på dämparen som inte håller som den borde), har bytt drev, kedja, däck, kolv (slitdelar som det är helt naturligt att man får byta med tiden) och har fått fixa lite småsaker i stil med kablar som lossnat. MEN, som sagt, den moppen har inte varit utsatt för några okunniga mekvilliga 15-åringar de senaste tio åren, och det är såna som är bäst på att ta livet av moppar.
Med andra ord: När man köper begagnad moped är årsmodellen mycket mindre viktig än det faktiska skicket - en moppe som misshandlas och apmekas kan vara sämre efter ett enda år än en likadan moppe som bara körs utan att meka i onödan (bara reparera fel och göra normal service) i tio år.
Jag tycker du ska köpa en äldre moppe, de 10-15 000kr du sparar kan du göra nått vettigare för, typ ge till mig som tack för det goda rådet...

En tusenlapp eller två kan du lägga på en bra uppsättning verktyg, med bra verktyg, lite tålamod och några bra tips från mer mekkunniga personer (som vi har ett gäng på detta forum exempelvis) kan du fixa de flesta fel på moppen själv. Och lära dig en massa samtidigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.