Mopedval, ny elr gammal?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög

Mopedval, ny elr gammal?

Inlägg av Freppefreak »

Hallå hallå där jag är ny på forumet och nu kommer min första fråga :D
jag tog AM kortet förra veckan och då är det dags att köpa en moped,sommarjobbat har jag gjort i snart 2 sommrar så jag har pengar. Jag har fastnat för Rieju RRX 07 eller 06 men min pappa vill att jag ska köpa en ny eller 1 år gammal Rieju mrt. Han säger att så gamla mopeder går bara sönder och man måste serva dem hela tiden.

Så frågan är om jag ska köpa ny eller gammal? :roll: (jag ska trimma och göra den lite mer fräsig) :wink:
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

Det spelar ingen större roll, om den äldre är underhållen så fungerar den minst lika bra som en ny. :)
LaSlidur
Svårstartad skrothög

Inlägg av LaSlidur »

Allt beror ju på hur skicket är på dom.
O nej köp ingen ny mrt, har för mig att dom har såndär bögig el förgasare
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög

Inlägg av Freppefreak »

Okej då vet jag :D
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög

Inlägg av Freppefreak »

Vilket märke är det mest prisvärda crossmoppe begagnad, årsmodell 06-08?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Alltså en "äldre" moped är ju inkörd.

Derbi, Rieju, beta, Yamaha.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Freppefreak skrev:Vilket märke är det mest prisvärda crossmoppe begagnad, årsmodell 06-08?
Nu kommer minst 100 pers skrika ut att deras egen är den absolut bästa moppen blablabla.

Vet att Yamaha dt håller hög kvalité, Beta rr likaså.
Sen är inte Derbi DRD helt fel häller, bra upsidedown gaffel och ett fräckt utseende :D
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Som xpressen sa, här kommer jag med min moppe ;) Ne men min är ju från -99 och jag och förra ägaren kör/körde stenhårt med den i både skog och på vägen och min har gått helt perfekt alltid. Varit på semester nu tex, borta från moppen i en månad, startades inte nån gång och stod i kallgarage och läckte olja. Kom hem, rullade ut den utan att göra nåt, och startade på första kicken och bara att dra iväg :D Så säg inte att gamla moppar behöver massa underhåll ;)
Bild
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

en beta rr håller riktigt bra kvalité och är inte värst dyra, sedan har jag en Derbi drd pro som är lite kraftigare än andra, utrustade med alla special delar. Kan absolut inte klaga på dom men dom är ju tyvär inte billiga :oops:
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Ser ingen anledning till att köpa en ny om du ändå ska trimma, då är det bara bättre om den redan är inkörd och håller måttet. Och nej det går inte sönder och måste servas hela tiden, tvärt om, det är tätare serviceintervaller som ny än som gammal.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

6-7 år är inte så farligt mycket på en kvalitetsmoped, om man bara ser till normalt slitage och att grejerna oundvikligen åldras. Däremot finns det något annat att tänka på, och det är att minst 90% av alla fel på mopeder orsakas av ägaren, kompisar till ägaren eller motsvarande som försöker meka utan att ha en aning om hur man ska göra eller rätt verktyg för att göra det.

Jag kör själv en ostrypt Senda -98 som bruksmoppe, visst lider den av en del ålderskrämpor men inget i stil med vad din pappa oroar sig för. Köpte den -03 billigt och då var den rejält misskött, jag fixade det som tidigare ägare klantmekat sönder och har haft den som bruksmoppe sedan dess. Bytte stötdämpare -04 och nu är det dags igen (den modellen har en halvkass konstruktion på dämparen som inte håller som den borde), har bytt drev, kedja, däck, kolv (slitdelar som det är helt naturligt att man får byta med tiden) och har fått fixa lite småsaker i stil med kablar som lossnat. MEN, som sagt, den moppen har inte varit utsatt för några okunniga mekvilliga 15-åringar de senaste tio åren, och det är såna som är bäst på att ta livet av moppar.

Med andra ord: När man köper begagnad moped är årsmodellen mycket mindre viktig än det faktiska skicket - en moppe som misshandlas och apmekas kan vara sämre efter ett enda år än en likadan moppe som bara körs utan att meka i onödan (bara reparera fel och göra normal service) i tio år.

Jag tycker du ska köpa en äldre moppe, de 10-15 000kr du sparar kan du göra nått vettigare för, typ ge till mig som tack för det goda rådet... 8) En tusenlapp eller två kan du lägga på en bra uppsättning verktyg, med bra verktyg, lite tålamod och några bra tips från mer mekkunniga personer (som vi har ett gäng på detta forum exempelvis) kan du fixa de flesta fel på moppen själv. Och lära dig en massa samtidigt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög

Inlägg av Freppefreak »

Erik_ skrev:6-7 år är inte så farligt mycket på en kvalitetsmoped, om man bara ser till normalt slitage och att grejerna oundvikligen åldras. Däremot finns det något annat att tänka på, och det är att minst 90% av alla fel på mopeder orsakas av ägaren, kompisar till ägaren eller motsvarande som försöker meka utan att ha en aning om hur man ska göra eller rätt verktyg för att göra det.

Jag kör själv en ostrypt Senda -98 som bruksmoppe, visst lider den av en del ålderskrämpor men inget i stil med vad din pappa oroar sig för. Köpte den -03 billigt och då var den rejält misskött, jag fixade det som tidigare ägare klantmekat sönder och har haft den som bruksmoppe sedan dess. Bytte stötdämpare -04 och nu är det dags igen (den modellen har en halvkass konstruktion på dämparen som inte håller som den borde), har bytt drev, kedja, däck, kolv (slitdelar som det är helt naturligt att man får byta med tiden) och har fått fixa lite småsaker i stil med kablar som lossnat. MEN, som sagt, den moppen har inte varit utsatt för några okunniga mekvilliga 15-åringar de senaste tio åren, och det är såna som är bäst på att ta livet av moppar.

Med andra ord: När man köper begagnad moped är årsmodellen mycket mindre viktig än det faktiska skicket - en moppe som misshandlas och apmekas kan vara sämre efter ett enda år än en likadan moppe som bara körs utan att meka i onödan (bara reparera fel och göra normal service) i tio år.

Jag tycker du ska köpa en äldre moppe, de 10-15 000kr du sparar kan du göra nått vettigare för, typ ge till mig som tack för det goda rådet... 8) En tusenlapp eller två kan du lägga på en bra uppsättning verktyg, med bra verktyg, lite tålamod och några bra tips från mer mekkunniga personer (som vi har ett gäng på detta forum exempelvis) kan du fixa de flesta fel på moppen själv. Och lära dig en massa samtidigt.
Tack ska du ha :-) det ska bli en äldre moped
Skriv svar