nejgilerahjärnan skrev:ja rubriken säger allt, kan man få en moppe att gå i 120 med 50cc? med vilket rör,förgasare eller vad som helst?
Ett vassare rör, vassare cylinder som är portad, rätt inställningar på förgasare så ska det nog gå susen, men håller med, 120 är ju svårt att komma till öht!alb1n skrev:Jag antar att du fick denna iden från facebook, rekordet på en 50cc är ju något helt annat tycker jag då än en moppe som en 15åring har trimmat själv.
Med ett fordon som väger tillräckligt lite, inget luftmotstånd så kan man ju få upp den i riktigt höga hastigheter. Men med en t.ex AM6'a med turbokit och 21mm så gör den inte 120 på långa vägar
Skulle nog säga att det är mer realistiskt med ett mål på runt 100 km/t!alb1n skrev:knappast, ett vassare rör i min mening är då ett avstämt rör till cylindern och utväxlingen på moppen. mycket jobb för det, måste ju varva något så enomt för en 50cc för att nå 120
Och jag tror knappast de hade gjort något speciellt med den mopeden förutom TK rör..alb1n skrev:precis det jag försöker komma fram till, hade en liten konversation mellan några grabbar på fb som menade att deras moppar gjorde 120 med original cylindern
bonnaracing skrev:beror på hur stor kunskap du har, har man det så äre inte så svårt å komma upp i 120 med 50cc som är modifierad
Rexxy skrev:bonnaracing skrev:beror på hur stor kunskap du har, har man det så äre inte så svårt å komma upp i 120 med 50cc som är modifierad
Inte så svårt? Folk här på forumet lyckas ju inte ens nå 120km/h med 70cc, hur ska man då klara av det med 50cc?
Jag kopierar det jag skrev på facebook;
120km/h med 50cc är möjligt, men det är inte lätt! Och det finns inte många, om inte ingen på TSR/MNF som kan nå upp till den hastigheten. Inte ens med 70cc.
Med Derbi/AM6 originalcylinder OPORTAD kan ni drömma, det finns ingen chans i världen. Men ska man porta, blir det helt plötsligt andra förutsättningar. Men då ska man veta hur man portar, här hjälper det inte att bredda avgas och höja spol lite, nejnej. Men måste börja räkna areor och flöde, kanske justera vinkeln/bredden på klämspalten, beräkna vevhusvolym m.m.
Och sen är avgasröret ytterst viktigt att få till rätt! Kanske finns något köperör som funkar. Men då är det inte TK eller Thrower som gäller. Utan snarare dom dyraste som finns på marknaden. Det bästa vore såklart avstämt.