går det att fixxa en laglig stuntmoped?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Luke the nuke
Elmoped

går det att fixxa en laglig stuntmoped?

Inlägg av Luke the nuke »

Hej , jag undrar om det går att få en stuntkittad att gå i 45?
Typ köpa ett botterrndrags rör och dreva om den så att den går i lägre hastighet och får bättre accerlation.
Eller den kanske blir olaglig iallafall?

klass II Rieju drac 04 sport editiion
:roll: :roll: :roll:
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Re: går det att fixxa en laglig stuntmoped?

Inlägg av Jakzu »

Luke the nuke skrev:Hej , jag undrar om det går att få en stuntkittad att gå i 45?
Typ köpa ett botterrndrags rör och dreva om den så att den går i lägre hastighet och får bättre accerlation.

Nej, du får inte ändra prestandan på något sätt.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Re: går det att fixxa en laglig stuntmoped?

Inlägg av PcCrazyMods »

Jakzu skrev:
Luke the nuke skrev:Hej , jag undrar om det går att få en stuntkittad att gå i 45?

Nej, du får inte ändra prestandan på något sätt.
Du kan sätta på godkänt trimrör med plugg och regga om den. Dock går ett pluggat trimrör värre än original. Ska du trimma så trimma rejält.
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Luke the nuke
Elmoped

Inlägg av Luke the nuke »

Har redan 70 cc och yasuni cross hm.
Vet att ett pluggat trimrör är vassare men det finns
Rör med bottendrag som knappt ändrar på topp hastigheten

Och om jag byter drev bör den kunna komma ner i en laglig hastighet.
Det är väl det ända polisen bryr sig om ? Att den går i en laglig hastigehet?
Lucas jz
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

du får maxa 52 km/h och ha max 1 hästkraft om jag inte minns fel? Så om du har dom kraven så kan du göra vafan du vill med den :P
Bild
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Asddfgf4 skrev:du får maxa 52 km/h och ha max 1 hästkraft om jag inte minns fel? Så om du har dom kraven så kan du göra vafan du vill med den :P
Fast enligt lagen så får man inte ändra någonting på moppen ;)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

En klass II moppe får inte ens gå i 45km/h, 42 va? sen får den som sagt bara ha 1 hk.

Om polisen bara skulle bry sig om topphastighet så skulle man kunna sätta på 70cc, 24mm, lågvarvigt rör osv osv sen dreva den skitlätt, typ 10-~70.

då skulle den inte gå särskilt snabbt men bli sjukt stark
=altså laglig hastighet men långt över 1hk ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

tacopaj skrev:En klass II moppe får inte ens gå i 45km/h, 42 va? sen får den som sagt bara ha 1 hk.

Om polisen bara skulle bry sig om topphastighet så skulle man kunna sätta på 70cc, 24mm, lågvarvigt rör osv osv sen dreva den skitlätt, typ 10-~70.

då skulle den inte gå särskilt snabbt men bli sjukt stark
=altså laglig hastighet men långt över 1hk ;)
52 får dom gå men får max framföras i 45. Man får inte röra ett skit på moppen. Inte ens byta kåpor. I princip bara köra. Om man ska göra allt enligt lagen. Klart snuten inte bryr sig om kåpor men nej inget som ändrar prestandan. Plus att den kommer varva satan med så lätta drev..

Edit: såg att du skrev klass 2. Jag menade klass 1 ;)
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Om moppen inte låter för mycket och bara går i 51 km/h så bryr sig inte polisen :)
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

rasmusborg skrev:Om moppen inte låter för mycket och bara går i 51 km/h så bryr sig inte polisen :)
Men den är ju fortfarande olaglig.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

I och med att du pratar om 45km/h så antar jag att vi pratar om klass 1 mopeder! :)

Klass 1 mopeder får ha max motoreffekt på 4 kW (= 5,44 hk) Så 1hk stämmer inte! ;)

Klass 2 däremot får ha max motoreffekt på 1 kw (=1.36 hk) Men klass 2 mopeder med typintyg utfärdat före 2003-06-17 får ha max motoreffekt på 1hk (= 0.73 kw)

Så länge du håller dig på 4 kw så är det lagligt :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

TheGrimReaper skrev:I och med att du pratar om 45km/h så antar jag att vi pratar om klass 1 mopeder! :)

Klass 1 mopeder får ha max motoreffekt på 4 kW (= 5,44 hk) Så 1hk stämmer inte! ;)

Klass 2 däremot får ha max motoreffekt på 1 kw (=1.36 hk) Men klass 2 mopeder med typintyg utfärdat före 2003-06-17 får ha max motoreffekt på 1hk (= 0.73 kw)

Allt stämmer förutom att så länge man håller sig till 4 kw så är det lagligt. Mopeden är helhetsgodkänd och man får inte ändra något på den.
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

PcCrazyMods skrev:
TheGrimReaper skrev:I och med att du pratar om 45km/h så antar jag att vi pratar om klass 1 mopeder! :)

Allt stämmer förutom att så länge man håller sig till 4 kw så är det lagligt. Mopeden är helhetsgodkänd och man får inte ändra något på den.
Mopeder är helfordonsdodkäda ja men du kan ju göra registreringsbesiktning på moped klass 1 så har du tex ett CE-godkännandt rör så ska det väl fungera :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

TheGrimReaper skrev:
PcCrazyMods skrev:

Mopeder är helfordonsdodkäda ja men du kan ju göra registreringsbesiktning på moped klass 1 så har du tex ett CE-godkännandt rör så ska det väl fungera :D
Stämmer bra det. Dock måste man ha pluggen i då. Stannar polisen dig måste du förklara och voss godkänandet.
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

spelar ingen roll om de är ett CE-godkänt rör han sätter på moppen då han inte kan regga den med det då det är en 25moppe. som bara får gå i 25då men dom bryr sig inte så mycke om den gör 30 heller.. då om du blir stoppad av snuten så kollar dom bara hastigheten och trim, dom kollar inte effekten på moppen så ska du trimma så trimma rejält som en sa..
och ska du ha en stunt moppe som går i laglig hastighet så är de väl bara på me org rör o org cylinder o dreva ner den så du får upp den lätt.
Skriv svar