Då detta är en väldigt vanlig moppe som funnits under lång tid blev jag förvånad att det inte verkar finns forum som specifikt berör Yamahas mopeder i allmänhet och DT50 i synnerhet.
Eller finns det? Det man suktar efter är ju att få svar på specifika DT50- frågor och kanske tillgång till elschema och sprängskisser. Det står ju spaltkilometrar om Suzuki och deras modeller på olika sajter!
Skälet till att det blev just en DT50 var att många reservdelar fortfararande går att uppbringa till skäliga pengar, att den sägs vara lättmekad, robust och relativt pålitlig samt har bra köregenskaper.
Går inte in på trimbiten…Dessutom finns det gott om begagnade delar på marknaden och man gjorde relativt få förändringar på modellen under lång tid.
Jag är alltså inte rudis på moppar men kan i princip inget om Yamaha och tänkte därför ställa några frågor som kan te sig lite amatörmässiga.
Den jag har släpat hem är hyfsat komplett men går inte (längre) så jag tänkte börja med att riva den och fixa alla delar som saknas.
Det mest uppenbara som saknas är lyktkåpan och därmed framlykta men det verkar som att jag kan fixa fram en sådan av en bekant. Sadeln ser givetvis för taskig ut, däcken är slut, nyckeln saknas, bromspinnen saknas, framdämparna saknar olja, kopplingsvajern är dålig, elen funkar inte och handtagen är borta.
Men det ser jag som mindre problem.
Tanken däremot är rätt OK, även skärmar, styre, baklykta, ljuddämpare, pakethållare, fälgar, drivlina och stöd. Blinkers saknas.
Motorn kan jag inte bedöma, den hade gått tidigare men stannat och förgasaren är helt ny. Ger gnista och är inte ombyggd till 5 växlar. Ser…ähum…”välskruvad” ut.
Jag hittar ingen oljetank på den, borde väl sitta under sadeln? Visst kan man väl köra på oljeblandat helt utan oljetank? Vet att det funkar på deras skotermotorer. Det kan man däremot inte på Suzukis tidiga modeller då oljepumpen förser vissa lager med olja.
På motorns högra sida, främre del är två ingångar igenfyllda med smältlim, kan tänka mig att den ena är vajern till oljepumpen och den andra är flödet till densamma. Stämmer det?
Finns heller ingen varvräknare, är det standard? Vart ska den anslutas i så fall? Är den mekanisk? Sitter en slags plugg uppe på motorn i mitten, rätt långt bak. Är det den? Tycker iofs att varvräknare på moppar är rätt menlöst då de sällan funkar eller visar rätt men det kan ju vara bra att ta reda på vad som gäller.
Lite värre är att högra fotpinnen saknas och inte bara den utan hela fästet och en bit av ramen där den ska sitta är väck. Är det vanligt? Det måste givetvis fixas då detta är en del av motorvaggan.
Blir ingen superrenovering utan bara så att allt funkar och ser OK ut, behöver inte glänsa.
Om någon har en massa delar liggande som jag kan tänkas behöva så går det bra att skicka PM. Bor i Umeå. Kan rentav tänk mig att handla en helt slaktad DT50 ”i plastbackar” för att ta delar från