Derbi Senda, Laga själv eller verkstad.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
O1iver
Elmoped

Derbi Senda, Laga själv eller verkstad.

Inlägg av O1iver »

Tja!
Lämnade in min Derbi tidigare idag på verkstad för att den hade börja knacka från motorn. Dem ringde nyss och sa att det var något lager runt vevaxeln som hade gått, så då till min fråga. Är det svårt att laga själv om man har någon som är någorlunda meck kunnig eller ska jag bara låta dom fixa det själva? Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det känns onödigt att betala 3000kr för ett jobb man kan göra själv på ett antal timmar isf.

Tacksam för alla svar :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du får ju klyva motorn isåfall. Det behövs väl lite kunskap och tålamod, men ingenting är omöjligt.

Det är denna operation du får ge dig på:
http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... motorerna/

Och när du fått isär motorn får du lista ut vilket lager som gått, troligen ett ramlager, om han sa att det var runt vevaxlen? Och byta dessa. Gärna byta alla lager och packningar i hela motorn när du ändå håller på. Möjligen veven med, beroende på om den är skadad.

OBS: Var noga med att ha rätt sida upp när du tar isär motorn, det är INTE kul om du öppnar den så att hela växellådan trillar isär.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

CaToXXo skrev:Du får ju klyva motorn isåfall. Det behövs väl lite kunskap och tålamod, men ingenting är omöjligt.

Och när du fått isär motorn får du lista ut vilket lager som gått, troligen ett ramlager, om han sa att det var runt vevaxlen? Och byta dessa. Gärna byta alla lager och packningar i hela motorn när du ändå håller på. Möjligen veven med, beroende på om den är skadad.

OBS: Var noga med att ha rätt sida upp när du tar isär motorn, det är INTE kul om du öppnar den så att hela växellådan trillar isär.
Så du tycker att det är värt att göra det själv? :)
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

O1iver skrev:
CaToXXo skrev:Du får ju klyva motorn isåfall. Det behövs väl lite kunskap och tålamod, men ingenting är omöjligt.

Det beror väll helt på din erfarenhet... Jag hade själv lämnat in den. Hellre lämna in den och få det ordentligt gjort än att göra fel hemma och få byta mer än vad man behövde från början.
Gasa tills det rasar ;)
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

SkillDriver skrev:
O1iver skrev:

Det beror väll helt på din erfarenhet... Jag hade själv lämnat in den. Hellre lämna in den och få det ordentligt gjort än att göra fel hemma och få byta mer än vad man behövde från början.
Aja, får väll bli att låta dem laga det. Har du någon aning om vilket set jag ska köpa?

Blir detta bra? http://twostroke.se/product.asp?product=13566 Med cylinder packning osv..
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Har du inte någon tidigare kunskap tycker jag att du borde lämna in den, eller som du sa ta hjälp av någon kunnig :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du kan kompromissa. Du kan tömma olja, kylarvätska, plocka av motorn från moppen, lämna in den lös och låta verkstaden sköta det "invändiga" jobbet, och sedan monterar du den på moppen när den är klar.

Nackdel: Verkstaden får inte möjlighet att provköra efter reparationen.
Fördel: Du sparar pengar för kanske en timmes verkstadsarbete genom att göra den simplaste delen av arbetet själv, och verkstaden slipper ha en stor moppe att flytta omkring på och stå ivägen för att göra ett jobb på en relativt liten del.

Jag tycker det är bra när folk vill lära sig meka själv, men det är också värt att påpeka att om man gör fel så kan man lätt orsaka skador som kostar mer att fixa än det hade kostat om verkstaden fått ta jobbet från början. Alla nybörjare gör misstag, frågan är bara hur allvarligt...

Jag kan säga en sak till: Alla verkstäder är vana vid att folk försöker skruva själv, inser att dom inte har tillräcklig tid/lust/kunskap, kastar allt i en icakasse och lämnar in alltihop till verkstaden, det är inte särskilt ovanligt. Alla mekaniker hatar det innerligt, eftersom det är tio gånger svårare att ta hand om någon annans oreda än när man fått skruva isär motorn från början till slut, organiserat var delarna placeras medan dom är lösa, och sedan sätter ihop allt igen. Att avsluta någon annans jobb tar mer tid än om man hade gjort allt från start, det tar tid att få ordning på alla lösa grejer, och det är svårt att veta om man verkligen fått allt eller om någon liten livsviktig (men till synes betydelselös) del försvunnit... Så, kort sagt, om du börjar riva inne i motorn bör du vara hyfsat säker på att du har den tid, tålamod, kunskap och verktyg som krävs för att få ihop den igen!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
O1iver
Elmoped

Inlägg av O1iver »

Erik_ skrev:Du kan kompromissa. Du kan tömma olja, kylarvätska, plocka av motorn från moppen, lämna in den lös och låta verkstaden sköta det "invändiga" jobbet, och sedan monterar du den på moppen när den är klar.

Nackdel: Verkstaden får inte möjlighet att provköra efter reparationen.
Fördel: Du sparar pengar för kanske en timmes verkstadsarbete genom att göra den simplaste delen av arbetet själv, och verkstaden slipper ha en stor moppe att flytta omkring på och stå ivägen för att göra ett jobb på en relativt liten del.

Jag tycker det är bra när folk vill lära sig meka själv, men det är också värt att påpeka att om man gör fel så kan man lätt orsaka skador som kostar mer att fixa än det hade kostat om verkstaden fått ta jobbet från början. Alla nybörjare gör misstag, frågan är bara hur allvarligt...

Jag kan säga en sak till: Alla verkstäder är vana vid att folk försöker skruva själv, inser att dom inte har tillräcklig tid/lust/kunskap, kastar allt i en icakasse och lämnar in alltihop till verkstaden, det är inte särskilt ovanligt. Alla mekaniker hatar det innerligt, eftersom det är tio gånger svårare att ta hand om någon annans oreda än när man fått skruva isär motorn från början till slut, organiserat var delarna placeras medan dom är lösa, och sedan sätter ihop allt igen. Att avsluta någon annans jobb tar mer tid än om man hade gjort allt från start, det tar tid att få ordning på alla lösa grejer, och det är svårt att veta om man verkligen fått allt eller om någon liten livsviktig (men till synes betydelselös) del försvunnit... Så, kort sagt, om du börjar riva inne i motorn bör du vara hyfsat säker på att du har den tid, tålamod, kunskap och verktyg som krävs för att få ihop den igen!
Den är redan inne på verkstad så känns drygt att ta ut den, åka hem med den (till egen verkstad) för att tömma den på kylarvätska osv. för att sedan åka tillbaka med den. Den e redan tömd på olja så det är inga problem.

Dom sa när dom ringde att dom inte hade delarna inne och att jag behövde beställa det själv, har du någon aning om satsen jag länkade innan passar? :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Att klyva en Derbi är inte svårt, om man är noggrann och inte ha tummen mitt i handen.
Gjorde själv det igår, tog strax över en timme att klyva den och sätta ihop med nya ramlager. (Första gången jag klöv en Derbi)
Skriv svar