Hej!
Har en drd PRO 09 där bakbromsen lagt av
Skulle stanna vid ett rött ljus och pedalen gick bara till botten men tog inte i något..
Farsan och jag har provat några gånger att lufta den men vet inte om det blev något bra?
Ringde till en verkstad där de sa att själva cylindern kan vara trasig och kostar 1100
Lite hjälp på hur man kan fixa?
Har du kollat slangarna så det inte läcker ? , för isåfall så kommer den dra in ny luft hela tiden så lufta hjälper inget , om det är ett 2 delat ok (alltså 2 halvor som sitter ihop) så kan du kolla så det är tätt där imellan , packningen kan ha gått o då får du inte upp något tryck i bromsen
dannefabian skrev:Har du kollat slangarna så det inte läcker ? , för isåfall så kommer den dra in ny luft hela tiden så lufta hjälper inget , om det är ett 2 delat ok (alltså 2 halvor som sitter ihop) så kan du kolla så det är tätt där imellan , packningen kan ha gått o då får du inte upp något tryck i bromsen
Jag får kolla det!
Som du sa att slangarna kan vara dåliga eller inte tätt
Tack Danne
men du menar att trycket bara försvann och det värkar inte läka från nått ställe?
annars inte så är de troligen broms cylindern som har gått den som fot pinnen petar på men märkligt för de brukar alltid läka göra ett tecken av sig annars kolla broms klossarna inte för jag tror de skulle vara dom men men?!
skogen_swe skrev:kollat om du har broms olja i behållaren?
men du menar att trycket bara försvann och det värkar inte läka från nått ställe?
annars inte så är de troligen broms cylindern som har gått den som fot pinnen petar på men märkligt för de brukar alltid läka göra ett tecken av sig annars kolla broms klossarna inte för jag tror de skulle vara dom men men?!
Ja trycket bara försvann när jag skulle stanna..
Behållaren är full med Olja som vi hällde i, DOT 4 alltså
Det är ju sjukt dyrt att lämna in den osv men det får man väl ta...
skogen_swe skrev:kollat om du har broms olja i behållaren?
Ja trycket bara försvann när jag skulle stanna..
Behållaren är full med Olja som vi hällde i, DOT 4 alltså
Det är ju sjukt dyrt att lämna in den osv men det får man väl ta...
aldrig hört maken?
hur kan de ens hända utan nå tecken på problem? men kommer de olja ur broms oket när ni luftar? om inget händer så kan luftningsnippen vara igen kan kollas genom att göra samma process genom bakbroms slangen vid bakbroms oket oftast är på 12,13,14 nyckel
vart så på min Derbi x-treme 04 då var det skit som fastnat mellan kolven å oket så vi tog tryckluftspumpen och blåste ur dom och smörjde med lite fett sen gick det hur fint som helst
Rydholms skrev:Farsan och jag ska gå igenom allt på fredag så vi får väl se om vi löser det.
Men tack för att ni skriver så vi vet vad vi kan kolla på!
Om han är lite kunnig, se till att smörja upp så kolvarna går lätt, kolla efter läckage längs hela systemet etc. Kolla så att bromsvätskan (det är ingen olja, i min skola är det skottpengar på dom som säger bromsolja) går fritt hela vägen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Fick samma problem fast frambromsen och vi lånade massa olika pumpar och verktyg från en mekaniker för att kolla hur allt stod till men inget hjälpte.
Visa sig vara huvudbromscylindern som hade pajjat, (säkert nån packning) i mitt fall var det ju den som satt på styret så jag köpte en begagnad från en aerox för 50 spänn och den funkade direkt
byYn skrev:Fick samma problem fast frambromsen och vi lånade massa olika pumpar och verktyg från en mekaniker för att kolla hur allt stod till men inget hjälpte.
Visa sig vara huvudbromscylindern som hade pajjat, (säkert nån packning) i mitt fall var det ju den som satt på styret så jag köpte en begagnad från en aerox för 50 spänn och den funkade direkt
Bromsen får liite tryck men inte alls
Mycket! En riktig mekaniker sa också att den hade gått..
Men att lägga 1000 kr på det är väl ett måste...