Derbi går dåligt med trimrör

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Leningrad
Elmoped

Derbi går dåligt med trimrör

Inlägg av Leningrad »

Har en Derbi Senda extreme -05 som jag nyligen köpt ett technigas enox acero till. Med urpluggat rör 14-58 14mm och strypt cdi och gör ca 80. Den är otroligt trög på låga varv och precis när man känner effekthöjningen så slår cdin på, skulle kanske göra 5 km/h mer med ostrypt cdi. Och när jag böt till trimröret så gjorde dn bara 5 km/h mer. Vad borde ja göra för att den ska bli starkare på låga varv och lite högre toppfart. Tror 71 är orginal munstycke har 91 nu.
derix
Elmoped

Inlägg av derix »

asså om du har som på min gilera från 05 så är det bara att dra ut den vita sladden från cdin så kommer den inte vara strypt längre :)
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Jag skulle kunna tro att en ny förgasare och borrning av cylindern borde hjälpa. Jag menar den har gått 19tkm. Borra föfan. Och ny kolv förståss efter borrningen.
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

När stryper din cdi?
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

ateland skrev:När stryper din cdi?
Ingen aning :)
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

derix skrev:asså om du har som på min gilera från 05 så är det bara att dra ut den vita sladden från cdin så kommer den inte vara strypt längre :)
Får väl ta å testa de
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Leningrad skrev:
derix skrev:asså om du har som på min gilera från 05 så är det bara att dra ut den vita sladden från cdin så kommer den inte vara strypt längre :)
Får väl ta å testa de
De får du fan ta och göra. Och fixa kortet imon e du snäll?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

80 med bara urpluggat, och 5 mer, dvs 85 med trimrör? Låter som ett klart godkänt resultat i mina ögon. Du får kasst bottendrag med trimrör, bara att lära sig leva med det.

Du som ber han borra upp cylindern och köpa ny förgasare, varför?
Dagens nikasilbehandlade cylindrar klarar 2k mil utan problem. Du kan inte borra upp en nikasilbehandlad cylinder, eller ja, du kan, men då måste du behandla om den, och det kostar mer än vad en ny cylinder kostar.

Ny förgasare? Why? Med trimrör behövs inte större än 14mm.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Lawast skrev:Jag skulle kunna tro att en ny förgasare och borrning av cylindern borde hjälpa. Jag menar den har gått 19tkm. Borra föfan. Och ny kolv förståss efter borrningen.
förklara för mig VARFÖR han ska borra cylindern och hur det skulle gå till.

Sen kan du också få tala om varför det skulle vara bättre än att köpa en ny
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

bensinskalle skrev:
Lawast skrev:Jag skulle kunna tro att en ny förgasare och borrning av cylindern borde hjälpa. Jag menar den har gått 19tkm. Borra föfan. Och ny kolv förståss efter borrningen.
förklara för mig VARFÖR han ska borra cylindern och hur det skulle gå till.

Sen kan du också få tala om varför det skulle vara bättre än att köpa en ny
Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Lawast skrev:Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.
Såå....

Känner du trådskaparen? Har du testat hans moped, och kunnat konstatera till 100% att hans cylinder är helt slut? Och inte bara dåliga kolvringar, om något?

Är hans cylinder såpass slut som du påstår så är det bättre att köpa en ny.

Visst, det går på gamla MT5'ors och liknande cylindrar, som är i gjutjärn. Men en aluminium-cylinder kan du inte bara borra och sen se glad ut.
Derbi Senda har Alu-cylindrar original.

Nuförtiden borrar man inte upp cylindrar till högre volymer, då får man köpa en tex 70cc cylinder istället.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

CaToXXo skrev:80 med bara urpluggat, och 5 mer, dvs 85 med trimrör? Låter som ett klart godkänt resultat i mina ögon. Du får kasst bottendrag med trimrör, bara att lära sig leva med det.

Du som ber han borra upp cylindern och köpa ny förgasare, varför?
Dagens nikasilbehandlade cylindrar klarar 2k mil utan problem. Du kan inte borra upp en nikasilbehandlad cylinder, eller ja, du kan, men då måste du behandla om den, och det kostar mer än vad en ny cylinder kostar.

Ny förgasare? Why? Med trimrör behövs inte större än 14mm.
Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

CaToXXo skrev:
Lawast skrev:Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.
Såå....

Känner du trådskaparen? Har du testat hans moped, och kunnat konstatera till 100% att hans cylinder är helt slut? Och inte bara dåliga kolvringar, om något?

Är hans cylinder såpass slut som du påstår så är det bättre att köpa en ny.

Visst, det går på gamla MT5'ors och liknande cylindrar, som är i gjutjärn. Men en aluminium-cylinder kan du inte bara borra och sen se glad ut.
Derbi Senda har Alu-cylindrar original.

Nuförtiden borrar man inte upp cylindrar till högre volymer, då får man köpa en tex 70cc cylinder istället.
Jag känner trådskaparen. Jag har testat hans moped. Och jag konstaterar inte till 100% att hans cylinder är slut. Men den kan få bättre kraft ur sig genom en borrning. Och att köpa en ny cylinder är inte värt det här i finland iaf. Och ja det går att borra en alu cylinder om man som han snubben här har 40 års kunskap. Och nej det går inte att borra och se glad ut. Borra köp ny kolv. Det går också bara att köpa ny kolv, men då kan man lika gärna borra på samma gång.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Leningrad skrev: Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.
Då får man fråga sig, hur fort gick deras mopeder innan?
En trimrörs-Derbi gör oftast 80-85 km/h.

Sen finns det ju alltid folk som påstår att deras Derbi gjorde 120 med ett trimrör, men det är ju inte riktigt sant.
Lawast skrev: Jag känner trådskaparen. Jag har testat hans moped. Och jag konstaterar inte till 100% att hans cylinder är slut. Men den kan få bättre kraft ur sig genom en borrning. Och att köpa en ny cylinder är inte värt det här i finland iaf. Och ja det går att borra en alu cylinder om man som han snubben här har 40 års kunskap. Och nej det går inte att borra och se glad ut. Borra köp ny kolv. Det går också bara att köpa ny kolv, men då kan man lika gärna borra på samma gång.
Även om han har 40 års kunskap, så kan han inte undgå att borra bort den stenhårda nikasilytan om han ska borra upp cylindern till en större volym.

Alu-cylindrar har ett nikasilfoder för at bli hållbara, skulle kolvringarna gå rakt mot aluminiumet skulle cylindern nötas ner på nolltid, och cylindern skulle därmed bli obrukbar.

Det är isåfall om din gubbe har ett eget nikasil-bad, men det tvivlar jag väldigt starkt på, då dessa är väldigt dyra, och man får oftast skicka sina cylindrar utomlands för att få dom behandlade. Det handlar om tusenlappar för en sån behandling.

Min kompis gick med sin skurna MT5-cylinder till våran lokala mopedhandlare, och fick den honad för 50 spänn. Men det är skillnad, det är gjutjärn. Inte alls samma sak.
Senast redigerad av CaToXXo den 28 juli 2013, 21:05, redigerad totalt 2 gång.

Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

CaToXXo skrev:
Leningrad skrev: Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.
Då får man fråga sig, hur fort gick deras mopeder innan?
En trimrörs-Derbi gör oftast 80-85 km/h.

Sen finns det ju alltid folk som påstår att deras Derbi gjorde 120 med ett trimrör, men det är ju inte riktigt sant.
Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Lawast skrev:Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.

Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

CaToXXo skrev:
Lawast skrev:Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.
Ja kör ingen jävla gilera. Ja kör dt. 70 med urpluggat org rör.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Lawast skrev:
CaToXXo skrev:
Spelar det någon roll vems moped du snackade om?

Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

CaToXXo skrev:
Lawast skrev:
CaToXXo skrev: Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.
Spelar det någon roll vems moped du snackade om?
Nej. Men eftersom du insisterade i att det var min moped så rättade jag bara lite. Förlåt mig. Och Ts rör måste vara urpluggat eller liknande. PLUS att när ts gick 70 hade han inte orginal dreven. Det har jag. Det hade "Offpersons" Gilera.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Du ska int förvänta dig annat med Enox. Högvarvigt som bara den. Min Derbi med Hebo (vet ej modell, men tar från 8k-12.5k rpm) tar en evighet att få iväg med 13-52 o strypt CDI.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

alltså orginal drevning e 11-65 med det och orginalrör går det 55 med 14-58 orginalrör vet ja ej exakt men cirka 75. Bara så att alla vet å inte undrar
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

alltså orginal drevning och trimrör skulle det gå 60 och det är ju inte riktit rätt elr hur
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped

Inlägg av SkillDriver »

Leningrad skrev:alltså orginal drevning e 11-65 med det och orginalrör går det 55 med 14-58 orginalrör vet ja ej exakt men cirka 75. Bara så att alla vet å inte undrar
12-65 är orginal på xtreme
Gasa tills det rasar ;)
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

SkillDriver skrev:
Leningrad skrev:alltså orginal drevning e 11-65 med det och orginalrör går det 55 med 14-58 orginalrör vet ja ej exakt men cirka 75. Bara så att alla vet å inte undrar
12-65 är orginal på xtreme
um ok det var 11 då ja köpte den
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra! :)
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

ateland skrev:Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra! :)
hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Leningrad skrev:
ateland skrev:Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra! :)
hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

ateland skrev:
Leningrad skrev:
Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.
såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid?? :)
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Leningrad skrev:
ateland skrev:
Leningrad skrev: hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
Mätare.
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Leningrad skrev:
ateland skrev:
Leningrad skrev: hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

ateland skrev:
Leningrad skrev:
ateland skrev: Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.
och vad sägs om den inte existerar?? :)
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Leningrad skrev:
ateland skrev:
Leningrad skrev: såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid?? :)
Vad sägs om att tänka tanken "de sög ju"?
Nä men får du upp moppen till att cdin begränsar på 6 an eller 5 an så behöver du byta för att få ur det "lilla" eller snarare "stora" extra i det här fallet.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Leningrad
Elmoped

Inlägg av Leningrad »

ateland skrev:
Leningrad skrev:
ateland skrev: Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.
Nä men får du upp moppen till att cdin begränsar på 6 an eller 5 an så behöver du byta för att få ur det "lilla" eller snarare "stora" extra i det här fallet.
cdin stryper lätt i 6 såå....
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Dåsa. Bara att punga upp 600 spänn för en ny cdi och sen köra så det ryker :p själv ska man snart börja strypa skiten igen få det närmar sig bilköp osv :/
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
derix
Elmoped

Inlägg av derix »

ateland skrev:
Leningrad skrev:
ateland skrev: Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.

asså min cdi stryper i alla växlar (gilera smt 05)

Källa: med vitsladd så varvar den inte ut i nån växel men utan så gör den i alla växlar
Skriv svar