förklara för mig VARFÖR han ska borra cylindern och hur det skulle gå till.Lawast skrev:Jag skulle kunna tro att en ny förgasare och borrning av cylindern borde hjälpa. Jag menar den har gått 19tkm. Borra föfan. Och ny kolv förståss efter borrningen.
Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.bensinskalle skrev:förklara för mig VARFÖR han ska borra cylindern och hur det skulle gå till.Lawast skrev:Jag skulle kunna tro att en ny förgasare och borrning av cylindern borde hjälpa. Jag menar den har gått 19tkm. Borra föfan. Och ny kolv förståss efter borrningen.
Sen kan du också få tala om varför det skulle vara bättre än att köpa en ny
Såå....Lawast skrev:Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.
Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.CaToXXo skrev:80 med bara urpluggat, och 5 mer, dvs 85 med trimrör? Låter som ett klart godkänt resultat i mina ögon. Du får kasst bottendrag med trimrör, bara att lära sig leva med det.
Du som ber han borra upp cylindern och köpa ny förgasare, varför?
Dagens nikasilbehandlade cylindrar klarar 2k mil utan problem. Du kan inte borra upp en nikasilbehandlad cylinder, eller ja, du kan, men då måste du behandla om den, och det kostar mer än vad en ny cylinder kostar.
Ny förgasare? Why? Med trimrör behövs inte större än 14mm.
Jag känner trådskaparen. Jag har testat hans moped. Och jag konstaterar inte till 100% att hans cylinder är slut. Men den kan få bättre kraft ur sig genom en borrning. Och att köpa en ny cylinder är inte värt det här i finland iaf. Och ja det går att borra en alu cylinder om man som han snubben här har 40 års kunskap. Och nej det går inte att borra och se glad ut. Borra köp ny kolv. Det går också bara att köpa ny kolv, men då kan man lika gärna borra på samma gång.CaToXXo skrev:Såå....Lawast skrev:Inte för att vara sån men hans cylinder är helt genom slut. du borrar och honar lite större. Och när man borrat och honat cylindern till en högre volym behövs större kolv. Förgasaren är väl lite onödig ja. Och exakt hur man borrar cylindern har ja inte en jävla aning om. Men det finns en snubbe här i vår by som gör det. Och borrar han cylindern borde han få 1-1,5 hk mera ur den om den är riktigt slut.
Känner du trådskaparen? Har du testat hans moped, och kunnat konstatera till 100% att hans cylinder är helt slut? Och inte bara dåliga kolvringar, om något?
Är hans cylinder såpass slut som du påstår så är det bättre att köpa en ny.
Visst, det går på gamla MT5'ors och liknande cylindrar, som är i gjutjärn. Men en aluminium-cylinder kan du inte bara borra och sen se glad ut.
Derbi Senda har Alu-cylindrar original.
Nuförtiden borrar man inte upp cylindrar till högre volymer, då får man köpa en tex 70cc cylinder istället.
Då får man fråga sig, hur fort gick deras mopeder innan?Leningrad skrev: Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.
Även om han har 40 års kunskap, så kan han inte undgå att borra bort den stenhårda nikasilytan om han ska borra upp cylindern till en större volym.Lawast skrev: Jag känner trådskaparen. Jag har testat hans moped. Och jag konstaterar inte till 100% att hans cylinder är slut. Men den kan få bättre kraft ur sig genom en borrning. Och att köpa en ny cylinder är inte värt det här i finland iaf. Och ja det går att borra en alu cylinder om man som han snubben här har 40 års kunskap. Och nej det går inte att borra och se glad ut. Borra köp ny kolv. Det går också bara att köpa ny kolv, men då kan man lika gärna borra på samma gång.
Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?CaToXXo skrev:Då får man fråga sig, hur fort gick deras mopeder innan?Leningrad skrev: Ja känner såna som tjänade 20 km/h bara genom att byta till trimrör så ja tycker det är lite konstigt.
En trimrörs-Derbi gör oftast 80-85 km/h.
Sen finns det ju alltid folk som påstår att deras Derbi gjorde 120 med ett trimrör, men det är ju inte riktigt sant.
Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.Lawast skrev:Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Ja kör ingen jävla gilera. Ja kör dt. 70 med urpluggat org rör.CaToXXo skrev:Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.Lawast skrev:Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Spelar det någon roll vems moped du snackade om?Lawast skrev:Ja kör ingen jävla gilera. Ja kör dt. 70 med urpluggat org rör.CaToXXo skrev:Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.Lawast skrev:Det var en gilera. Påstod sig gå 70 när han köppte den. Köpte ett trimrör och boom 90 med gps. Det är lite underligt?? Och "Leningrad" får bara knappa 5km/h från röret?
Nej. Men eftersom du insisterade i att det var min moped så rättade jag bara lite. Förlåt mig. Och Ts rör måste vara urpluggat eller liknande. PLUS att när ts gick 70 hade han inte orginal dreven. Det har jag. Det hade "Offpersons" Gilera.CaToXXo skrev:Spelar det någon roll vems moped du snackade om?Lawast skrev:Ja kör ingen jävla gilera. Ja kör dt. 70 med urpluggat org rör.CaToXXo skrev: Det är ju för att TS moppe gick fortare med originalröret jämfört med din Gilera.
hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?ateland skrev:Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra!
Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.Leningrad skrev:hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?ateland skrev:Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra!
såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid??ateland skrev:Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.Leningrad skrev:hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?ateland skrev:Min setup, Derbi Senda 05. Ostrypt cdi. Enox rör, orginal cylinder, 13/53, med den setupen är den trög på varv innan 6k och då får man lite mer effekt men vid 8k. Herrejussus vilken knuff till ca 12.5k. Jag har haft med dessa delar en toppfart uppmätt med gps på 93.6 på plan mark. Med 15/53 hade jag 107,8 i en längre lättlutande backe och då är accet riktigt bra!
Mätare.Leningrad skrev:såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid??ateland skrev:Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.Leningrad skrev: hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.Leningrad skrev:såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid??ateland skrev:Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.Leningrad skrev: hmm 14-58 och 13-53 borde ju va ganska lika, undrar om jag kan nå liknande hastigheter med ostrypt cdi?
och vad sägs om den inte existerar??ateland skrev:Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.Leningrad skrev:såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid??ateland skrev: Kolla vilket varv den stryper vid. Vid dessa hastigheter hade jag runt 12,3 k varv och det är givetvis möjligt att det är skadligt för vevstake samt lager osv. Men kortare stunder så fungerar det hitills och då har jag kör en 150 mil lite högt räknat nu sen slutet maj.
Vad sägs om att tänka tanken "de sög ju"?Leningrad skrev:och vad sägs om den inte existerar??ateland skrev:Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.Leningrad skrev: såå hur ska ja veta vid vilket varvantal det stryper vid??
cdin stryper lätt i 6 såå....ateland skrev:Vad sägs om att tänka tanken "de sög ju"?Leningrad skrev:och vad sägs om den inte existerar??ateland skrev: Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.
Nä men får du upp moppen till att cdin begränsar på 6 an eller 5 an så behöver du byta för att få ur det "lilla" eller snarare "stora" extra i det här fallet.
ateland skrev:Vad sägs om att tänka tanken "de sög ju"?Leningrad skrev:och vad sägs om den inte existerar??ateland skrev: Vad sägs om att kolla på den vänstra klockan framför dig då du sitter på möben.
Nä men får du upp moppen till att cdin begränsar på 6 an eller 5 an så behöver du byta för att få ur det "lilla" eller snarare "stora" extra i det här fallet.