Bra setup till Rieju

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev: sannolikheten är liten att 4 personer har mindre erfarenhet än att 1 person kan så mycket mer. du vet ju inte vad du pratar om
Hitler hade massa människor med sig, hade dem också rätt eller? :D även om detta inte har att göra med hitler så är det ett tydligt exempel på att bara för att många är emot behöver inte den mindre majoriteten ha fel. Och du påstår att jag är okunnig och har fel. Vad är det jag har fel med? Att originalveven klarar 80cc aluminiumcyllar? Du har ju inte fått in i din skalle att veven tar enormt mycket stryk av varvvilliga cylindrar, därför rekommenderar jag inte aluminium.

Men den "kunniga" killen kanske ska ta över och visa vart skåpet ska stå? :P
söta rara, vet inte om man ska säga om den klarar eller inte, men veven ger vika om du ligger o pressar med en gjutjärn som en Alu. du kan varva precis lika mycket som en gjutjärn som en alminium
Det stämmer, men lilla gubben, tror du han tänker köpa en cylinder han inte kan varva fullt? Han kommer ju knappast att hålla koll på varven, som inte får överstiga 13k varv som originalveven klarar max. känns lite onödigt att köpa en cylinder som han inte kan använda fullt ut.Det kommer han ju göra i slutändan ändå och ta-da så har han en trasig vev, men så långt tänkte du kanske inte? Nånstans slant det ju totalt...
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Oggee. Söta rara Oggee.

Du kom med hundra trådar för en vecka sen där du frågade allt möjligt, redan då visade du på brist på kunskap.

Nu kommer du och kallar folk som "gilerahjärnan" och "p4ck" för idioter och säger att de inte kan det här.

Lägg ner och sluta provocera, du har utan anledning vänt dig till personangrepp för att få din sak talad.

Och NEJ, luftfilter ger inte bättre kylning nånstans. Påverkar kylningen lika mycket som baklampan.

Spelar ingen roll om du har aluminium, gjutjärn eller titan, veven pallar inte hur mycket som helst.

Man ska vara både förlamad och döv om man inte märker när det varvar för mycket.

Bäst att Mod låser tråden då den till 75% består utav personangrepp och munhuggande.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

byt titel till natthumor XD haha dör, ogge lägger upp massa trådar där han behöver hjälp ch vet inget och sen försöker rätta folk :3

veven håller mer än vad ni tror!

sen kan jag säga att simons vev var fan med inte i bra skick efter den körts med det+ den var dålig bestyckad så varva inte fullt ut

malossi replica 80cc+gianelle 2t. håller ett par hundra mil utan problem iallfall
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Xpressen skrev:Oggee. Söta rara Oggee.

Du kom med hundra trådar för en vecka sen där du frågade allt möjligt, redan då visade du på brist på kunskap.

Nu kommer du och kallar folk som "gilerahjärnan" och "p4ck" för idioter och säger att de inte kan det här.

Lägg ner och sluta provocera, du har utan anledning vänt dig till personangrepp för att få din sak talad.

Och NEJ, luftfilter ger inte bättre kylning nånstans. Påverkar kylningen lika mycket som baklampan.

Spelar ingen roll om du har aluminium, gjutjärn eller titan, veven pallar inte hur mycket som helst.

Man ska vara både förlamad och döv om man inte märker när det varvar för mycket.

Bäst att Mod låser tråden då den till 75% består utav personangrepp och munhuggande.
Personangrepp? Vet du ens vad det är? Snälla visa vart jag har gjort ett personangrepp. Att kalla folk för idiot är inget personangrepp (FACEPALM)

Ja jag gjorde många trådar för att kolla runt och så och jag har lärt mig en hel del sann fakta, till skillnad från vad du kommer med. Det är lite komiskt att du inte har varit med från början, sen kommet du bara och slänger ur dig nåt som inte har betydelse.

Luftfilter har man om man inte vill få in massa skräp i motorn och det ökar liftflöder, så det är inte onödigt.

Anledningen till varför han inte ska köpa aluminium 80cc cylinder är för att de levererar allt för höga varv vad moppen klalar av och hans vev kommer ta stryk. Om du inte la märket till det så ville han ha 80ccoch tänkte inte byta originalveven, så då är gjutjärn inte ett så dumt val kanske? :x

Och NEJ det är onödigt att köpa en cylinder han inte kan varva fullt ut. Du tror inte han kommer glömma bort att tänka på varven och varva sönder veven eller? Om du köper en glass, köper du så du bara kan äta halva då eller sen slänger resten? :roll:
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

david96 skrev:byt titel till natthumor XD haha dör, ogge lägger upp massa trådar där han behöver hjälp ch vet inget och sen försöker rätta folk :3

sen kan jag säga att simons vev var fan med inte i bra skick efter den körts med det+ den var dålig bestyckad så varva inte fullt ut

malossi replica 80cc+gianelle 2t. håller ett par hundra mil utan problem iallfall
Kan man inte be om hjälp för att rätta folk? Det var fan det dummaste jag hört. Han fråga ju efter en stabil setup till originalveven och det har jag skickat, han vill inte ha den i 100-200 mil, han vill ha den längre...
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Oggee skrev:
david96 skrev:byt titel till natthumor XD haha dör, ogge lägger upp massa trådar där han behöver hjälp ch vet inget och sen försöker rätta folk :3

Kan man inte be om hjälp för att rätta folk? Det var fan det dummaste jag hört. Han fråga ju efter en stabil setup till originalveven och det har jag skickat, han vill inte ha den i 100-200 mil, han vill ha den längre...
haha herregud, säg inte emot david när han vet vad han snackar om, den replican är den snällaste 80cc du kan köpa, du vet inte för fem öre vad du snackar om
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:

haha herregud, säg inte emot david när han vet vad han snackar om, den replican är den snällaste 80cc du kan köpa, du vet inte för fem öre vad du snackar om
Har jag sagt emot det? Jag sa att han inte ska köpa en varvvillig cylinder. Du måste verkligen lära dig att läsa vad andra skriver, men du verkar sakna den förmågan :p
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:

Har jag sagt emot det? Jag sa att han inte ska köpa en varvvillig cylinder. Du måste verkligen lära dig att läsa vad andra skriver, men du verkar sakna den förmågan :p
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Oggee skrev:Suttit och pillat röven och bossar över hur folk ska bete sig... Sluta lek polis din pajas
Oggee skrev:Är du pantad på riktigt eller?
Oggee skrev:Du är den som provocerar fram bråk din nolla.
Oggee skrev:Precis, jag skickade en bra setup men drt kommer ju självklart massa snorungar som ska "veta bäst"
Oggee skrev:Lyssna inte på denna killen, han verkar inte ha alla hästar hemma
Oggee skrev:men så långt tänkte du kanske inte? Nånstans slant det ju totalt...
Oggee skrev:Du måste verkligen lära dig att läsa vad andra skriver, men du verkar sakna den förmågan :p
Oskyldig som ett lamm....
gilerahjärnan
Varnad

oggee, kom inte och rätta folk när du ställde frågor i minst 4 trådar. du vägrar inse att du har fel
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:oggee, kom inte och rätta folk när du ställde frågor i minst 4 trådar. du vägrar inse att du har fel
Men det var inte ens det jag frågar om, men du verkar inte ha fattat det än. Du kanske har svårt att ta in information? Isåfall avråder jag dig ifrån att ge tipps till en bra setup
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:oggee, kom inte och rätta folk när du ställde frågor i minst 4 trådar. du vägrar inse att du har fel
Men det var inte ens det jag frågar om, men du verkar inte ha fattat det än. Du kanske har svårt att ta in information? Isåfall avråder jag dig ifrån att ge tipps till en bra setup
var är din "information"? du kan varva lika mycket gjutjärn som alminium
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
Det stämmer. Dock så finns det i princip inga 80cc aluminium som varvar under vad originalveven klarar. Köp på gjutjärn, kan lägga upp en video sen på när jag kör med min gjutjärn :)
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev: Men det var inte ens det jag frågar om, men du verkar inte ha fattat det än. Du kanske har svårt att ta in information? Isåfall avråder jag dig ifrån att ge tipps till en bra setup
Det stämmer. Dock så finns det i princip inga 80cc aluminium som varvar under vad originalveven klarar. Köp på gjutjärn, kan lägga upp en video sen på när jag kör med min gjutjärn :)
så om jag har fattat rätt från första början från DIG, måste man ligga fullt 24/7? du säger att det stämmer, sen säger du att typ inga aluminium varvar under hållbarheten hos en org vev

lägg upp en video senare så får jag se hur "lite" din 80cc varvar
Senast redigerad av gilerahjärnan den 26 juli 2013, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Måste bara säga det att oggee's 80cc inte kommer hålla så länge ÄVEN om den inte varvar mycket och är gjutjärn.
Vilken kvalité tror du man får på en cylinder för 1.2k? När cylindrar i vanligt vis ligger runt 2k?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Xpressen skrev:Måste bara säga det att oggee's 80cc inte kommer hålla så länge ÄVEN om den inte varvar mycket och är gjutjärn.
Vilken kvalité tror du man får på en cylinder för 1.2k? När cylindrar i vanligt vis ligger runt 2k?
Måste bara säga att du kan dra åt helvete med dina jävla hypoteser :p den kommer att hålla, oroa dig inte :p
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
Xpressen skrev:Måste bara säga det att oggee's 80cc inte kommer hålla så länge ÄVEN om den inte varvar mycket och är gjutjärn.
Måste bara säga att du kan dra åt helvete med dina jävla hypoteser :p den kommer att hålla, oroa dig inte :p
akta så att du snart inte blir bannad, du har gått över gränsen många gånger, väx upp, bli mogen
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
akta så att du snart inte blir bannad, du har gått över gränsen många gånger, väx upp, bli mogen
Den omogne är du som bara har bidragit med skit. Det är inte värt att lyssna på dig för 5öre.
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Man märker verkligen hur oerfaren du är när du pratar så. Du tror inte att billiga cylindrar kan hålla länge. Herregud, läs på lite... :o
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
Man märker verkligen hur oerfaren du är när du pratar så. Du tror inte att billiga cylindrar kan hålla länge. Herregud, läs på lite... :o
en cylinder för 1200 VERSUS bidalot för 4500, vilken tror du håller bäst?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
Det är mest sannolikt att den för 4500 håller bäst. Men det finns undantag och jag har läst recensioner om dr evo cylindern och många har skrivit att den är väldigt bra.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev: Man märker verkligen hur oerfaren du är när du pratar så. Du tror inte att billiga cylindrar kan hålla länge. Herregud, läs på lite... :o
Det är mest sannolikt att den för 4500 håller bäst. Men det finns undantag och jag har läst recensioner om dr evo cylindern och många har skrivit att den är väldigt bra.
Bland annat så har du gjort det och hur länge har du haft din?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

Xpressen skrev:
Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev: en cylinder för 1200 VERSUS bidalot för 4500, vilken tror du håller bäst?
Har inte kört den än, är på semester, men jag lovar att länka en video när den är på så kan ni få se ;)

Ps. Jag har kört en moppe som har samma cylinder och dem var grymt bra
gilerahjärnan
Varnad

Oggee skrev:
Xpressen skrev:
Oggee skrev: Det är mest sannolikt att den för 4500 håller bäst. Men det finns undantag och jag har läst recensioner om dr evo cylindern och många har skrivit att den är väldigt bra.
Har inte kört den än, är på semester, men jag lovar att länka en video när den är på så kan ni få se ;)

den cylindern är säkert jätte bra (sålänge den håller LOL)

ÖVER TILL KV1ST:::
satsa på en airsal 70 eller liknande.
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev:
Xpressen skrev: Bland annat så har du gjort det och hur länge har du haft din?

Den håller ;) köp den om han ska ha 80cc, nu är det upp till han att avgöra vad han vill ha, men han verkar inte vara så jätteaktiv, så denna tråden har ingen mening att fortsätta.
gilerahjärnan
Varnad

jag har gjort mitt i denna tråden, im out
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

kv1st skrev:
p4ck skrev:Svarar i tråden nu och är duktig.

Förgasare: Valfri 19-21mm förgasare. Dellorto/Barikit/vad du vill ha Sak samma!
Cylinder: Airsal 70cc
Rör: Det du har just nu.
Drev: 13/53

Är det jag skulle köra, billigt och airsal ska vara en bra cylinder för den pengen. Många som kör med dessa och dom är inte lika vassa som dyrare 70cc.

Ska de va 70 racing då?
Det finns sport och racing och racing är högvarvigt medan sport är lågvarv :) så skulle satsat på sport för att veven ska hålla :) följ sen P4ck:s lista :) men kör på 21mm, tyvärr kan jag inte svara på vad powerjet är :/
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

kör på airsals 70 sport och nån 21mm förgasare dellorto är ju bra märke, ostrypt insug de röret du har och 13/53, sen powerjet är munstycket i förgasaren, så de kan du ju beställa en sats också, typ 90-110, sen luftfilter kan du köra med luftburken men du får plugga ur den..
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög

Inlägg av kv1st »

Oggee skrev:
gilerahjärnan skrev:
Oggee skrev: Har inte kört den än, är på semester, men jag lovar att länka en video när den är på så kan ni få se ;)

Den håller ;) köp den om han ska ha 80cc, nu är det upp till han att avgöra vad han vill ha, men han verkar inte vara så jätteaktiv, så denna tråden har ingen mening att fortsätta.

Varför ska jag fortsätta skriva / vara aktiv, när alla bara snackar massa skit.. hahah... så sjukt löjliga ni är -.-
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög

Inlägg av kv1st »

åj skrev:kör på airsals 70 sport och nån 21mm förgasare dellorto är ju bra märke, ostrypt insug de röret du har och 13/53, sen powerjet är munstycket i förgasaren, så de kan du ju beställa en sats också, typ 90-110, sen luftfilter kan du köra med luftburken men du får plugga ur den..
Det låter bra..
Hade du kunnat länka sakerna..
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

kv1st skrev:
åj skrev:kör på airsals 70 sport och nån 21mm förgasare dellorto är ju bra märke, ostrypt insug de röret du har och 13/53, sen powerjet är munstycket i förgasaren, så de kan du ju beställa en sats också, typ 90-110, sen luftfilter kan du köra med luftburken men du får plugga ur den..
Det låter bra..
skriv vad din moped heter och vad du har för årsmodell ska vi säkert kunna hjälpa dig
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

Oggee skrev:
kv1st skrev:om 70 ger bättre effekt så tar jag de.. men jag gissar ju på att 80cc ger bättre en 70..

kan jag köra med 70 - 74 osv vad det finns med org vev?
80cc har större slagvolym= större effekt. 70cc aluminium varvar mer än 70cc gjutjärn= mer effekt. 74cc aluminium klarar inte originalveven. Den klarar 70cc aluminium, men jag rekommenderar gjutjärn 80cc, den har längre livslängd och ger lika mycket effekt som en 70cc aluminium om inte mer. Plus att den är billigare, köp dr evolution
äru helt jävla ding eller? kört med 74cc på min förra Derbi i ett halvt år och körde full päte hela tiden.. de ända som kan paja i slutändan är packningar och lager.. snälla fixa lite fakta innan du kommer hit och tror du är bättre än hasse typ.
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

kv1st skrev:
Det låter bra..
har för mig att de var en rrx du hade

http://twostroke.se/product.asp?product=10231

någon av dessa
http://twostroke.se/product.asp?product=16806
http://twostroke.se/product.asp?product=7586

till barikit(Keihin) förgasaren så detta insuget
http://twostroke.se/product.asp?product=12572

och till dellorto förgasaren så detta
http://twostroke.se/product.asp?product=12466

finns nog säkert något mer som passar som jag missat, ska va 35mm på barikiten och 25mm på dellorton.

sen något munstyckes sats
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1641
finns mer än dessa att välja på såklart,

sen de där powerjet munstycket är antingen tomgångs munstycket eller ett munstycke som bara finns i vissa föggar, så de är inget som behövs byta.
sen tror jag inte att luftburken kommer passa på 38mm eller 49,2mm så då blir de antingen att köpa ett luftfilter eller köra utan^^ skulle ja länka drev också eller har du redan bra drev som funkar tro?
Oggee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Oggee »

derbeyy skrev:
Oggee skrev:
kv1st skrev:om 70 ger bättre effekt så tar jag de.. men jag gissar ju på att 80cc ger bättre en 70..

kan jag köra med 70 - 74 osv vad det finns med org vev?
80cc har större slagvolym= större effekt. 70cc aluminium varvar mer än 70cc gjutjärn= mer effekt. 74cc aluminium klarar inte originalveven. Den klarar 70cc aluminium, men jag rekommenderar gjutjärn 80cc, den har längre livslängd och ger lika mycket effekt som en 70cc aluminium om inte mer. Plus att den är billigare, köp dr evolution
äru helt jävla ding eller? kört med 74cc på min förra Derbi i ett halvt år och körde full päte hela tiden.. de ända som kan paja i slutändan är packningar och lager.. snälla fixa lite fakta innan du kommer hit och tror du är bättre än hasse typ.
Aluminium varvar mer. Vill han vara helt säker på att veven ska hålla ska han köra på gjutjärn. Han behöver inte byta kolv då heller.
Snälla, jag bryr mig inte om din aluminium håller eller inte, för i slutändan får veven nog. Jag tror inte att jag är bättre än Hasse. Det är dumt att riskera att köpa en varvvillig cylinder för veven och precis som du säger, ramlager slits snabbare :o
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Oggee skrev:
derbeyy skrev:
Oggee skrev: 80cc har större slagvolym= större effekt. 70cc aluminium varvar mer än 70cc gjutjärn= mer effekt. 74cc aluminium klarar inte originalveven. Den klarar 70cc aluminium, men jag rekommenderar gjutjärn 80cc, den har längre livslängd och ger lika mycket effekt som en 70cc aluminium om inte mer. Plus att den är billigare, köp dr evolution
Aluminium varvar mer. Vill han vara helt säker på att veven ska hålla ska han köra på gjutjärn. Han behöver inte byta kolv då heller.
Snälla, jag bryr mig inte om din aluminium håller eller inte, för i slutändan får veven nog. Jag tror inte att jag är bättre än Hasse. Det är dumt att riskera att köpa en varvvillig cylinder för veven och precis som du säger, ramlager slits snabbare :o
FFS materialet avgör inte ur cylindern presterar! det är hur den är gjord och hur portarna är! en gjutjärn kan varva mer än allu och tvärtom, men oftast varvar allu mer! FFS, kan du sluta posta nu då du inte vet något?

din jävla kina cylinder suger daze!

kör på mallossi replica 80cc

hahahahahahahhaha, har jag smalt perspektiv? har 6 cyllar på hyllan bara för kolla hur portarna är, visst det är smalt jämfört med andra, om man kollar på dig?
Senast redigerad av david96 den 27 juli 2013, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Låst