Var ute och körde med mopeden(Peugeot Vivacity ac 2000) efter att jag nyligen hade servat bromsarna och kollat igenom variatorn.
Så hörde jag hur det svagt började slamra och det lät som om jag hade ett gammalt ånglok som åkte en bit ifrån mig. Efter cirka 5 kilometer till så lät det högt som satan xD
det låter inte på tomgång och när man kör i cirka 8 km/h så "smäller" det bara till en gång per tredje sekund eller något sådant.
Ljudet börjar alltså vid cirka 10 km/h och låter oftare desto snabbare man kör. Det blir högre om man kör några kilometer så att variatorn blir riktigt varm...
Tog av variatorkåpan och muttrarna sitter som de ska. Remmen löser förbannat mycket damm men den är inte sprucken eller av.
Har snurat på hjulet och det rullar ganska fint(utan motstånd).
Jag tror inte det är fel på trumbromsen.
Om man håller i kopplingen och snurrar på hjulet fram och tillbaka så är det ett litet glapp när man byter håll. Men det tror jag var där innan.
Tror ni det är slutdrevet/slutväxeln som jävlas eller kan det vara något annat? Och är det svårt att fylla på olja till slutdreven i en peugeot vivacity/speedfight från 2000?
Antar att man kan lägga ner mopeden och hälla i olja i kåpan men det känns som att det inte kommer att vara tillräckligt med olja i dreven då.
Nån som har gjort det här ordentligt förut får gärna svara utförligt :*