197 hästars (2,5t i s/v70), är det den du menar? 850 turbo motorn är ju mer sällsynt än 850R, inget att jaga efter direktk-skåpet skrev:De du ska ha tag i är 195hk varianten av t5orna som sitter i typ 850 turbo/t5.Erik_ skrev:Har för mig att T5R har en aning för mycket effekt eller vridmoment för att godkännas i 740. Lämpligt att kolla upp innan man börjar shoppa grejer, om bygget ska registreras.TuZx skrev:köp en skrotat 850 t5-r eller volvo v70 t5 och tryck i motor i 740in^^
Edit: skogen_swe, ZF är den jag skulle rekomendera, finns massa killar som svetsar sprängkåpor till dom också så att hitta en till om606 eller vad du nu körde med ska inte vara några problem.
Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig.TuZx skrev:tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.
de kommer bli mycket enklare för dig i framtiden om du har en bra grund med trimning o renoverig.
visst maffigt att ha en trimmad t5 motor i en 740 men klarar du de själv?
alltså få i den,trming,byta boxar/chip,bygga rör,fjädrar,bromsar osv för få den besiktigad?
skulle jag vara du så skulle jag tagit en b23ltt/fk motor eller en som har 16ventilas på.
sugmotor drar mycket i soppa och får lite sämre effeckt ?(rätta mig om jag har fel) än en b23ltt/fk motor.
kolla på projekt på garaget.org,hör med dom som bygger 740 t5 om det är första gången och om det är lätt.
edit! att renovera en b23 motor är ganska lätt, har själv gjort i skolan på en b23A motor (alltså förgasarn motor)
aa blanda ihop de lite,tack för rättningenk-skåpet skrev:Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig.TuZx skrev:tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.
de kommer bli mycket enklare för dig i framtiden om du har en bra grund med trimning o renoverig.
alltså få i den,trming,byta boxar/chip,bygga rör,fjädrar,bromsar osv för få den besiktigad?
skulle jag vara du så skulle jag tagit en b23ltt/fk motor eller en som har 16ventilas på.
sugmotor drar mycket i soppa och får lite sämre effeckt ?(rätta mig om jag har fel) än en b23ltt/fk motor.
kolla på projekt på garaget.org,hör med dom som bygger 740 t5 om det är första gången och om det är lätt.
edit! att renovera en b23 motor är ganska lätt, har själv gjort i skolan på en b23A motor (alltså förgasarn motor)
Nja, Fulltryck (om vi ska snacka 740) heter ET eller FT (b230 oftast), lättryckare (som bara satt i 940) heter FK och fulltryckare i 940 heter också FT. Förutom att det kan skilja mellan åren så är en FT och FK likadan förutom olika wastegateklockor typ.TuZx skrev:aa blanda ihop de lite,tack för rättningenk-skåpet skrev:Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig.TuZx skrev:tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.
var hittar man 740 med turbo orginal?????bensinskalle skrev:Nja, Fulltryck (om vi ska snacka 740) heter ET eller FT (b230 oftast), lättryckare (som bara satt i 940) heter FK och fulltryckare i 940 heter också FT. Förutom att det kan skilja mellan åren så är en FT och FK likadan förutom olika wastegateklockor typ.TuZx skrev:aa blanda ihop de lite,tack för rättningenk-skåpet skrev:Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig.