volvo 740 konvertera till T5

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

GLT med 16-ventilers motorn har 156/159hk.
8-ventils GLT (egentligen GL med GLT utrustningspaket) har väl B230F, runt 115hk. Övriga 8v-motorer finns upp till ~135hk utan turbo, så ska du ha en bil utan turbo är 16V-motorn den vassaste.

16V-motorn är också lite ömtåligare. Helt okej så länge den sköts ordentligt, men om kamremmen går av (för att den inte bytts i tid, eller balansaxelremmen gått av och förstört kamremmen) så blir det ett rejält ras. Nästan alla av Volvos 8V-motorer överlever en avgången kamrem (om dom inte fått toppen planad/betydligt vassare kamaxel monterad), så på dom spelar det inte så stor roll om man bytt den i tid eller inte.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

k-skåpet skrev:
Erik_ skrev:
TuZx skrev:köp en skrotat 850 t5-r eller volvo v70 t5 och tryck i motor i 740in^^
Har för mig att T5R har en aning för mycket effekt eller vridmoment för att godkännas i 740. Lämpligt att kolla upp innan man börjar shoppa grejer, om bygget ska registreras.
De du ska ha tag i är 195hk varianten av t5orna som sitter i typ 850 turbo/t5.

Edit: skogen_swe, ZF är den jag skulle rekomendera, finns massa killar som svetsar sprängkåpor till dom också så att hitta en till om606 eller vad du nu körde med ska inte vara några problem.
197 hästars (2,5t i s/v70), är det den du menar? 850 turbo motorn är ju mer sällsynt än 850R, inget att jaga efter direkt :lol:

Ska man ha T5 i 240 så är det 2.0 T5:an man ska ha då den är specad till 210hk, 230Nm har jag för mig. 240 är godkänd för 225/240Nm om jag minns rätt.

740 är godkända för upp till 240hk med rätt stötdämpare och bromsar, vridet är jag osäker på men har för mig 270Nm. T5R brukar vara specade till 240hk, men en vanlig t5 ligger på 225 och den är bara att sätta i en 740.

Obs att alla t5:or jag nämnt ovan är från 850. V70:s klenaste T5:a är på 239, tror att den har för mycket vrid för att vara godkänd. 2,5T fungerar ju, men det är ju inge roligt att slänga i en så pass mycket klenare motor.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

240 är godkänd för 220hk & 275Nm om man har ventilerade bromsskivor fram och 1031 bakaxel.

740-960 är godkända för 238hk och 310 eller 328Nm, beroende på vilka delar man har på bilen i övrigt.

http://www.sfro.com/images/stories/dok/ ... ranser.xls
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

men hur gör dom flesta? trimmad dom sina T5:or eller har dom bara en orginal T5 från en 850?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Skulle nog utgå från att de flesta trimmar, i någon omfattning. Ingen normalt funtad människa lägger väl det jobbet på motorbyte för att ha ~200hk, när man ganska lätt skulle kunnat ha betydligt mer än så i en vanlig rödblock turbomotor som passar rakt i bilen (och sitter där original).
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.

de kommer bli mycket enklare för dig i framtiden om du har en bra grund med trimning o renoverig.

visst maffigt att ha en trimmad t5 motor i en 740 men klarar du de själv?
alltså få i den,trming,byta boxar/chip,bygga rör,fjädrar,bromsar osv för få den besiktigad?

skulle jag vara du så skulle jag tagit en b23ltt/fk motor eller en som har 16ventilas på.

sugmotor drar mycket i soppa och får lite sämre effeckt ?(rätta mig om jag har fel) än en b23ltt/fk motor.

kolla på projekt på garaget.org,hör med dom som bygger 740 t5 om det är första gången och om det är lätt.

edit! att renovera en b23 motor är ganska lätt, har själv gjort i skolan på en b23A motor (alltså förgasarn motor)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

TuZx skrev:tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.

de kommer bli mycket enklare för dig i framtiden om du har en bra grund med trimning o renoverig.

alltså få i den,trming,byta boxar/chip,bygga rör,fjädrar,bromsar osv för få den besiktigad?

skulle jag vara du så skulle jag tagit en b23ltt/fk motor eller en som har 16ventilas på.

sugmotor drar mycket i soppa och får lite sämre effeckt ?(rätta mig om jag har fel) än en b23ltt/fk motor.

kolla på projekt på garaget.org,hör med dom som bygger 740 t5 om det är första gången och om det är lätt.

edit! att renovera en b23 motor är ganska lätt, har själv gjort i skolan på en b23A motor (alltså förgasarn motor)
Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig. ;)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

k-skåpet skrev:
TuZx skrev:tycker du ska börja trimma upp orginal motor först så du lär dig grunden till trimning,gör renovering osv,kolv byte/stakar osv.

Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig. ;)
aa blanda ihop de lite,tack för rättningen :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

TuZx skrev:
k-skåpet skrev:

Nja, Fulltryck (om vi ska snacka 740) heter ET eller FT (b230 oftast), lättryckare (som bara satt i 940) heter FK och fulltryckare i 940 heter också FT. Förutom att det kan skilja mellan åren så är en FT och FK likadan förutom olika wastegateklockor typ.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

bensinskalle skrev:
TuZx skrev:
k-skåpet skrev:Ftt och ltt har båda fk motor, sen heter dom faktiskt b230 om man ska vara petig. ;)
Nja, Fulltryck (om vi ska snacka 740) heter ET eller FT (b230 oftast), lättryckare (som bara satt i 940) heter FK och fulltryckare i 940 heter också FT. Förutom att det kan skilja mellan åren så är en FT och FK likadan förutom olika wastegateklockor typ.
var hittar man 740 med turbo orginal?????
Skriv svar