Hej som rubriken säger så har jag dåligt axx på min slider min setup är:
urpluggat zx rör
12 mm fögasare med 90 munstycke
urpluggat luftbox
blåa vikter
Men innan när jag hade 88 i munstycke så hade den bättre axx än nu men ändå inte det axxet jag ville ha, Jag körde med det ett tag och märkte att min moppe fick sämre axx när den är varm än när den är kall... Men så bytte jag upp till 90 i munstycke men då blöddrar den lite och får mycket sämre axx... Jag vet inte vad jag ska göra för att den ska få det axxet man ska ha för att stunta med den.. Väldigt tacksam för svar:)
wwiillee skrev:Antar att du menar de blåa vikterna man får med när man köper zx? Om det är så, har du 5,8g eller 4,3g? Om du har blåa 5,8 så byt till 4,3 istället
Ja jag har blåa vikter men jag vet inte om det är 4.3 eller 5.8 för dom satt i när jag köpte moppen på blocket... sen ska man ha gula vikter för bästa axx va?
wwiillee skrev:Antar att du menar de blåa vikterna man får med när man köper zx? Om det är så, har du 5,8g eller 4,3g? Om du har blåa 5,8 så byt till 4,3 istället
Ja jag har blåa vikter men jag vet inte om det är 4.3 eller 5.8 för dom satt i när jag köpte moppen på blocket... sen ska man ha gula vikter för bästa axx va?
Fel, färgen på vikterna har ingen direkt betydan, däremot är det gula kopplingsfjädrar som ger bättre axx då dom är hårdare.
Fel, färgen på vikterna har ingen direkt betydan, däremot är det gula kopplingsfjädrar som ger bättre axx då dom är hårdare.
jaha så finns inget sätt att veta vilken vikt mina ''blåa'' vikter är? eller måste man ta fram våg och grejor? Och är det svårt att öppna och byta kopplingsfjädrar?
Ett ganska vanligt fenomen är att moppen accar bättre när den är kall än varm. När motorn blir varm vill den ha mindre bensin än när den är kall. När den får för mycket bensin redan från kallstart kommer moppen acca sjukt bra för att sedan minska i acc efterhand den blir varmare. Problemet brukar vara att motorn får för mycket bensin.
Men du hade storlek 88 i munstycke tidigare har du provat att byta ner detta några snäpp. Hur stort är ditt originalmunstycke?
Om moppen får bättre acc när du har ett mindre munstcke på och accar bra även när den är varm så är du på rätt väg. För att sedan förbättra accet ytterligare så kan du börja laborera med vikter, tryckfjäder och annat.
Men du skriver att du har urpluggad luftbox och även detta kan orsaka problemet i grunden. Ofta behöver man inte labba med luftburken så länge man inte har satt på 70cc cylinder osv.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Ett ganska vanligt fenomen är att moppen accar bättre när den är kall än varm. När motorn blir varm vill den ha mindre bensin än när den är kall. När den får för mycket bensin redan från kallstart kommer moppen acca sjukt bra för att sedan minska i acc efterhand den blir varmare. Problemet brukar vara att motorn får för mycket bensin.
Men du hade storlek 88 i munstycke tidigare har du provat att byta ner detta några snäpp. Hur stort är ditt originalmunstycke?
Om moppen får bättre acc när du har ett mindre munstcke på och accar bra även när den är varm så är du på rätt väg. För att sedan förbättra accet ytterligare så kan du börja laborera med vikter, tryckfjäder och annat.
Men du skriver att du har urpluggad luftbox och även detta kan orsaka problemet i grunden. Ofta behöver man inte labba med luftburken så länge man inte har satt på 70cc cylinder osv.
Okej tack så mycket! jag har på 90 munstycke nu och då blöddrar den.. så om jag byter ner till 86 kanske? jag tror att 84 eller nått är orginal munstycke... Så du tycker att jag ska sätta tbx luftpluggen i luftboxen?
Jag tror du först ska sätta på strypningen i luftburken igen och byta ner i munstycke till "som du säger 85-86 eller något sådant. Jag tror att din moppe kommer att gå mycket bättre då.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Det som händer när du tar bort strypningen i luftburken är att propetionerna mellan luft och bensinblandning blir helt fel i förhållande till originalcylinder. Det är först när man bytar till större cylinder, samt förgasare man behöver labba med luftburken. Men oftast när man sätter på större cylinder får man då bäst effekt om man bytar till öppet luftfilter.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Det som händer när du tar bort strypningen i luftburken är att propetionerna mellan luft och bensinblandning blir helt fel i förhållande till originalcylinder. Det är först när man bytar till större cylinder, samt förgasare man behöver labba med luftburken. Men oftast när man sätter på större cylinder får man då bäst effekt om man bytar till öppet luftfilter.
AndreWidestedt skrev:90 munstycke verkar väldigt litet för zx och urpluggad luftburk (orginal är 86).
Men hårdare kopplingsfjädrar kan hjälpa.
Men va?? Alla säger olika :/ men det känns som att den blöddrar nu när jag har 90 munstycke :/
Kör med vad du tycker är bäst och kolla färgen på stiftet, men ett hett tips är att köpa nytt stift innan du kollar. Färgen på stiftet ska vara brun eller grå när blandningen är som bäst. Får den för mycket soppa (för stort munstycke) är stiftets elektrod svart, är den vit är munstycket för litet och får för lite bensin.
Kopplingsfjädrar är inte jättesvårt att byta men du kommer nog behöva ett verktyg för att få av kopplingsklockan.
Om moppen blöddrar nu så får motorn för mycket bensin och då kommer ett ännu större munstycke att förvärra saken. Rent av kommer inte motorn att starta för att tändstiftet dränks i bensin och skulle den starta går den två meter och stannar.
Du kan redan nu enkelt kolla på tändstiftet hur detta ser ut. Jag gissar på att det är alldeles svart. Det brukar det vara när motorn får för mycket bensin. Om motorn går bra ska stiftet vara gyllenbrunt, ungefär som Oboy chocklade. Men om man byter ner munstcket till ett mindre så kan man få motorn att gå bättre, men inte helt bra när pluggen i luftburken inte sitter där. Blandningsförhållanderna mellan luft och bensin blir fel så länge man inte har större cylinder som kräver betydligt mera bensin.
Sätt på strypningen i burken och byta ner munstycke. Prova dig fram på mindre munstycke tills motorn går bra. Kontrollera på tändstiftet om det har rätt färg. Men blir stiftet vitaktigt så betyder det att motorn får för lite bensin. Då måste du byta upp till större. Glöm inte att finjustera med luftblandningsskuven på förgasaren.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Om moppen blöddrar nu så får motorn för mycket bensin och då kommer ett ännu större munstycke att förvärra saken. Rent av kommer inte motorn att starta för att tändstiftet dränks i bensin och skulle den starta går den två meter och stannar.
Du kan redan nu enkelt kolla på tändstiftet hur detta ser ut. Jag gissar på att det är alldeles svart. Det brukar det vara när motorn får för mycket bensin. Om motorn går bra ska stiftet vara gyllenbrunt, ungefär som Oboy chocklade. Men om man byter ner munstcket till ett mindre så kan man få motorn att gå bättre, men inte helt bra när pluggen i luftburken inte sitter där. Blandningsförhållanderna mellan luft och bensin blir fel så länge man inte har större cylinder som kräver betydligt mera bensin.
Sätt på strypningen i burken och byta ner munstycke. Prova dig fram på mindre munstycke tills motorn går bra. Kontrollera på tändstiftet om det har rätt färg. Men blir stiftet vitaktigt så betyder det att motorn får för lite bensin. Då måste du byta upp till större. Glöm inte att finjustera med luftblandningsskuven på förgasaren.
Jag testade att sätta på luftpluggen nu, men då går den ju jätte mycket sämre :/ den har sämre axx den orkar inget och toppfarten blev mycket sämre :/ hur kommer detta sig? får den för lite luft då antagligen ?
runners skrev:Om moppen blöddrar nu så får motorn för mycket bensin och då kommer ett ännu större munstycke att förvärra saken. Rent av kommer inte motorn att starta för att tändstiftet dränks i bensin och skulle den starta går den två meter och stannar.
Jag testade att sätta på luftpluggen nu, men då går den ju jätte mycket sämre :/ den har sämre axx den orkar inget och toppfarten blev mycket sämre :/ hur kommer detta sig? får den för lite luft då antagligen ?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Men bytade du ner munstycket? När du satt på strypningen på luftburken kommer motorn att få alldeles för mycket bensin då den får för lite luft. Då måste du korrigera detta med ett mycket mindre munstycke.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Men bytade du ner munstycket? När du satt på strypningen på luftburken kommer motorn att få alldeles för mycket bensin då den får för lite luft. Då måste du korrigera detta med ett mycket mindre munstycke.
Ja jag bytte ner till 88 i munstycke som dom flesta brukar ha på slider verkar det som...
Då ska du plocka av tändstiftet och kolla hur det ser ut. Om det svart får den för mycket bensin fortfarande . Då är munstycket för stort i ännu. Du har vad jag vet bara effektblås på din moppe och då ska man inte behöva plocka av strypningen på luftburken. Men om det trots allt är så att den går bättre utan denna strypning så sätt tillbaka den igen om det inte fungerar med mindre munstycke.
Men du måste när du bytat munstycket ständigt ta av tändstiftet och kontrollera detta om hur blandningen är. Är fortfarande stiftet svart så är det bara att fortsätta att byta nedåt och sedan kolla stiftet igen.
Om storlek är 88. Är det 88 i orginal då ?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Då ska du plocka av tändstiftet och kolla hur det ser ut. Om det svart får den för mycket bensin fortfarande . Då är munstycket för stort i ännu. Du har vad jag vet bara effektblås på din moppe och då ska man inte behöva plocka av strypningen på luftburken. Men om det trots allt är så att den går bättre utan denna strypning så sätt tillbaka den igen om det inte fungerar med mindre munstycke.
Men du måste när du bytat munstycket ständigt ta av tändstiftet och kontrollera detta om hur blandningen är. Är fortfarande stiftet svart så är det bara att fortsätta att byta nedåt och sedan kolla stiftet igen.
Trist att du inte är här i närheten så skulle jag fixat den åt dig. I alla fall så den blivit okej, sedan kan accet alltid ökas med vikter och tryckfjäder. Det är svårt att instruera här.
Låna en bok eller försök skaffa information om hur tvåtaktsmotorn fungerar, det finns massor av guider här på Two stroke. Hämta tips och lär sedan när du vet hur det fungerar så kan du dra en och annan slutsats själva. Men glöm inte en sak. Du måste ha ett jäääkla tålamod när du håller på med motorer.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Trist att du inte är här i närheten så skulle jag fixat den åt dig. I alla fall så den blivit okej, sedan kan accet alltid ökas med vikter och tryckfjäder. Det är svårt att instruera här.
Låna en bok eller försök skaffa information om hur tvåtaktsmotorn fungerar, det finns massor av guider här på Two stroke. Hämta tips och lär sedan när du vet hur det fungerar så kan du dra en och annan slutsats själva. Men glöm inte en sak. Du måste ha ett jäääkla tålamod när du håller på med motorer.
Om du inte vet vad du gör får du aldrig moppen att gå bra. Det blir tvärtom att den kommer bara att gå sämre. När man har börjat dribbla bort sig så kan det bli svårt att få den att blir bra i gen och det enda man kan göra är att återställa allt igen till original. Sedan utgå där ifrån och gör det rätt.
Om du drar variatorringen behöver du inte större munstcke. Men sätter du på effektrör kan du behöva större munstycke men en del mopeder behöver du bara skruva luftblandarskruven på fullt för att gå bra eller byta nunstycket max 4-6 ggr större. Men det är svårt att säga eftersom att det är från motor till motor. Luftstrypningen i luftburken behövs normalt inte att ta bort. Än mindre byta till öppet luftfilter.
Du har inte något att förlora. Byta munstycke neråt och prova vilket det går bäst på. När du hittat den storleken som du tycker den går bra på så måste du finjustera med luftskruven på förgasaren. Sedan är det mycket jobb att skruva av och på tändstift, men det är enda sättet att se hur motorn förbränner. Men det är nödvändigt.
Du kan aldrig rätta dig efter vad andra har för munstycke eftersom att alla motorer inte är samma.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter