runners skrev:Om man strypt av CDi-boxen och sätter på en blackbox som man ställt i på att göra max 45 km/h så blir det samma sak som om du behöll den strypta CDI:n från början.
Men om du stryper av moppens alla strypningar Inklusive CDI-boxen och sätter på blckabox som du ställer in för att göra laglig hastighet, då kommer blackboxen att fungera utmärkt. Du kan välja mellan aktivera blackboxen och köra lagligt och polisen kommer inte misstänka något om de inte sett dig fara fram i höga hastigheter innan de stoppar dig.
Men har du effektrör, större cylinder och allt sådant så fungerar inte blckaboxen särskilt bra. Men det gör inte i heller originalstrpningen i CDI-boxen som måste strypas av när man trimmat. I annat fall kan man skada motorn ordentligt.
Man märker när CDI:n är strypt att hastigheten accar till en hastighet och sedan stannar farten där och vill inte gå fortare.
När jag hade andra moppen med black box så funkade avstrypningen "söligare" än vad den gör idag med min nya moppe. Dvs nya moppen nästan bromsar in när man kommer upp till taket på varvtalet.
Spelar ingen roll heller med nya moppen om man bränner ned för en hyfsat brant backe. Motorn motorbromsar och enligt GPS så ligger jag inom 1km/t skillnad på raksträcka och hyfsad brant backe.
Min Adly YX9 har 4.42hk nedstrypt. Den har sportavgasrör original (ostrypt) mm. Det är bara CDI, glidhylsan (fräst v-bricka) jag har kunnat hitta som strypningar på min moppe. -är en ganska ovanlig modell och jag har ej lyckats hitta nån lista med strypningar.
Vad min moppe har för effekt ostrypt vette tusan, men jag gissar på några hk till iaf. Och då vid högre rpm.
Av nån konstig anledning så har jag ej varvräknare på min moppe (sportmodell av Adly GTA skulle man kunna säga).
Kan aldrig vara hälsosamt att motorn varvar som en bålgeting redan vid halv gas.
Billigaste alternativet är nog ändå att behålla original CDI och byta glidhylsan så den blir utan ring och sen skimsa in det hela till rätt hastighet.
Farbror blå påstår att de märker skillnad på om moppen har black box eller inte, därav mina funderingar. Strypt CDI verkar ju bromsa moppen betydligt snabbare än black box...
Jag får fundera vidare och tackar för alla svaren jag fått.