Strypt CDI vs Black box

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jonkenponken
Elmoped

Strypt CDI vs Black box

Inlägg av jonkenponken »

Vad är det för upplevd skillnad mellan strypt CDI och ostrypt CDI med black box inställt på samma varvtal?

Märker man nån skillnad alls?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

ja för cdin är från fabrik och black box om dom hittar den så är du körd ändå och du kommer åka på trimm.
cdi kan dom inte göra något åt då den är orginal från fabrik
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped

Inlägg av Pantad »

FreZz skrev:ja för cdin är från fabrik och black box om dom hittar den så är du körd ändå och du kommer åka på trimm.
cdi kan dom inte göra något åt då den är orginal från fabrik
Det var väl inget direkt svar på frågan? :|

OnT: Själv har jag aldrig kört nån moppe med blackbox så vet inte, tror inte det ska vara nån skillnad. Dock väldigt osäker.

https://www.youtube.com/watch?v=47PiEEQxtqg
Kolla slutet.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Enda skillnaden är att du kan ställa om varvstoppet på blackboxen.

Är den installd på samma skit, vi säger strypta cdin har varvstopp på 10000rpm, och blackboxen har varvstopp på 10000 rpm så är det precis samma skit. :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Alltså jag vet vad black box är då jag själv haft en på förra moppen. Min fråga är om man kan uppleva nån skillnad när man kör med strypt original CDI, eller ostrypt CDI där de är inställda på att döda tändningen på exakt samma varv?

Visst kan jag köpa ostrypt CDI och montera black box och prova, men då fallerar ju tanken med den här tråden.

Självklart vet jag att black box räknas som trim. -även om den går saktare än original. Finns en hel del föräldrar som vill strypa ned sina redan strypta modeller för deras barns säkerhet mm.
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Kan tillägga att jag inte är intresserad av att köra trimmad moppe, utan jag är bara intresserad av att åka mer hälsosamt, ekonomiskt och miljövänligt (ja ja det där med miljön kan ni tolka hur ni vill) :D

Ett annat alternativ till att få ned motorvarvet vid bibehållen hastighet (lite snabbare bara men ej över 52 knyck) är att köpa ostrypt variatorhylsa och skimsa den till rätt hastighet. På så sätt så får jag ned motorvarvet något utan att överskrida gränsen för mc.

Tyvärr så räknas ju det här som trim oxå, men det får jag leva med isf.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om man strypt av CDi-boxen och sätter på en blackbox som man ställt i på att göra max 45 km/h så blir det samma sak som om du behöll den strypta CDI:n från början.

Men om du stryper av moppens alla strypningar Inklusive CDI-boxen och sätter på blckabox som du ställer in för att göra laglig hastighet, då kommer blackboxen att fungera utmärkt. Du kan välja mellan aktivera blackboxen och köra lagligt och polisen kommer inte misstänka något om de inte sett dig fara fram i höga hastigheter innan de stoppar dig.

Men har du effektrör, större cylinder och allt sådant så fungerar inte blckaboxen särskilt bra. Men det gör inte i heller originalstrpningen i CDI-boxen som måste strypas av när man trimmat. I annat fall kan man skada motorn ordentligt.

Man märker när CDI:n är strypt att hastigheten accar till en hastighet och sedan stannar farten där och vill inte gå fortare.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

runners skrev:Om man strypt av CDi-boxen och sätter på en blackbox som man ställt i på att göra max 45 km/h så blir det samma sak som om du behöll den strypta CDI:n från början.

Men om du stryper av moppens alla strypningar Inklusive CDI-boxen och sätter på blckabox som du ställer in för att göra laglig hastighet, då kommer blackboxen att fungera utmärkt. Du kan välja mellan aktivera blackboxen och köra lagligt och polisen kommer inte misstänka något om de inte sett dig fara fram i höga hastigheter innan de stoppar dig.

Men har du effektrör, större cylinder och allt sådant så fungerar inte blckaboxen särskilt bra. Men det gör inte i heller originalstrpningen i CDI-boxen som måste strypas av när man trimmat. I annat fall kan man skada motorn ordentligt.

Man märker när CDI:n är strypt att hastigheten accar till en hastighet och sedan stannar farten där och vill inte gå fortare.
När jag hade andra moppen med black box så funkade avstrypningen "söligare" än vad den gör idag med min nya moppe. Dvs nya moppen nästan bromsar in när man kommer upp till taket på varvtalet.

Spelar ingen roll heller med nya moppen om man bränner ned för en hyfsat brant backe. Motorn motorbromsar och enligt GPS så ligger jag inom 1km/t skillnad på raksträcka och hyfsad brant backe.

Min Adly YX9 har 4.42hk nedstrypt. Den har sportavgasrör original (ostrypt) mm. Det är bara CDI, glidhylsan (fräst v-bricka) jag har kunnat hitta som strypningar på min moppe. -är en ganska ovanlig modell och jag har ej lyckats hitta nån lista med strypningar.

Vad min moppe har för effekt ostrypt vette tusan, men jag gissar på några hk till iaf. Och då vid högre rpm.

Av nån konstig anledning så har jag ej varvräknare på min moppe (sportmodell av Adly GTA skulle man kunna säga).

Kan aldrig vara hälsosamt att motorn varvar som en bålgeting redan vid halv gas.

Billigaste alternativet är nog ändå att behålla original CDI och byta glidhylsan så den blir utan ring och sen skimsa in det hela till rätt hastighet.

Farbror blå påstår att de märker skillnad på om moppen har black box eller inte, därav mina funderingar. Strypt CDI verkar ju bromsa moppen betydligt snabbare än black box...

Jag får fundera vidare och tackar för alla svaren jag fått.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

En del moppar har strypta insugsrör till förgasaren som kan fungera som en kraftig strypning. Men det räcker ofta inte att bara byta insugsröret då eftersom att man då även måste byta förgasaren till större. Två märken som ofta har dessa som strypningar är PGO- T-rex och kymco super9, men det finns säkert fler märken.

Det är helt normalt när man satt på blackbox att den accar och sedan tvärt bromsar in vid den hastighet man ställt in den på. Men på en del andra moppar man använder samma blackbox på kan fungera olika. En del Moppar kan acca upp till en viss hastighet men sedan kan den segdra upp i de sissta kilometrarna. Varför det är så har jag inte någon aning om, men förmodligen kan det bero på att olika motorer är olika starka.

Börje Batong säger en massa strunt för att lura ungdomar efterom att de vill avskräcka för att trimma och försöka använda blackbox. Men visst är det sant att man ganska lätt kan avslöja att det finns blackbox om man har på en 70cc cylinder, större förgasare och allt sådant. Då räcker det ju bara att man vrider på gashandtaget för att fatta att motorn svarar med att vara upp snabbare än vad en original skulle klara även om blackboxen skulle fungera då.
Men med en motor som är hårt trimmad klarar inte denna blackbox av att strypa så höga varvtal utan att man inte motorn liksom stryper och klöker sig på de inställda varvtalet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

runners skrev:En del moppar har strypta insugsrör till förgasaren som kan fungera som en kraftig strypning. Men det räcker ofta inte att bara byta insugsröret då eftersom att man då även måste byta förgasaren till större. Två märken som ofta har dessa som strypningar är PGO- T-rex och kymco super9, men det finns säkert fler märken.

Det är helt normalt när man satt på blackbox att den accar och sedan tvärt bromsar in vid den hastighet man ställt in den på. Men på en del andra moppar man använder samma blackbox på kan fungera olika. En del Moppar kan acca upp till en viss hastighet men sedan kan den segdra upp i de sissta kilometrarna. Varför det är så har jag inte någon aning om, men förmodligen kan det bero på att olika motorer är olika starka.

Börje Batong säger en massa strunt för att lura ungdomar efterom att de vill avskräcka för att trimma och försöka använda blackbox. Men visst är det sant att man ganska lätt kan avslöja att det finns blackbox om man har på en 70cc cylinder, större förgasare och allt sådant. Då räcker det ju bara att man vrider på gashandtaget för att fatta att motorn svarar med att vara upp snabbare än vad en original skulle klara även om blackboxen skulle fungera då.
Men med en motor som är hårt trimmad klarar inte denna blackbox av att strypa så höga varvtal utan att man inte motorn liksom stryper och klöker sig på de inställda varvtalet.
På PGO T-rex så sitter det en liten tratt i insuget. Den är bara att ta bort så är strypningen borta.

På min nya moppe så vet jag faktiskt ej vom insuget är strypt eller ej, men jag har svårt att tro det då den är strypt med CDI och v-ring.

Jo det här med att moppen accar hyfsat bra trots aktiverad blackbox och sen segar de sista kilometrarna i timmen hade jag på min förre moppe. Finns det original strypt CDI som gör på liknande sett eller stryper alla strypta CDI som man stod på bromsen typ?

Skiljer det olika på strypta CDI, så lär väl aldrig farbror blå kunna veta vilket som är vilket beroende på moppe och hur många de har stoppat och testat.

Bor i en större svensk stad och så vitt jag vet så är jag den enda som har den moppe jag har, så chansen att farbror blå stoppat och provkört såna, för att känna igen dess egenskaper torde vara mikroskopiska.

Gjorde beställning på glidhylsa och skimsbrickor idag.

Kan jag få ned motorns varv med 1000 vid 51 km/t så är jag mer än nöjd. :D
Skriv svar