Vinande membran

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jonkenponken
Elmoped

Vinande membran

Inlägg av jonkenponken »

Tja.

Undrar helt enkelt varför mitt membran viner. Det viner från tomgång upp till maxvarv innan CDI stryper.
Membranet är helt nytt.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

jag har aldrig hört om vinande membran innan, och jag förstår inte hur det skulle kunna åstakomma ett sådant ljud heller. det kan vara vevlagrena som har gått i pension, då behöver du byta dom.
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Nä inget fel på moppen alls eller nå lager. Moppen är ny och har gått lite över 130 mil. Har alltid kört med helsyntet kvalitetsolja, 98 oktan samt låtit motorn bli varm innan jag åkt iväg. Det vinande ljudet kom med nya membranet.

Alltså moppen låter som vissa tunga motorcyklar förutom mullret då da. Helt sjukt.

Anledningen till membranbyte är att jag var ute efter att optimera moppen utan att byta nånting annat.

Toppfarten är densamma då moppen både stryps med variatorbricka och strypt CDI. Axxet upplever jag vara mjukare men ändå lika snabb som original membran (0-50).

Men det är just det att man inte vill sitta på en helikopterturbin precis :(
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

vad för moppe?
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Adly YX9 -2010, uttagen i trafik första gången för ca två månader sen.
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Hinner jag imorgon så kan jag filma moppen och lägga upp på Youtube.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Beror troligen lite på vilket membran du satt i. Att det viner låter i mina öron ganska naturligt iom att det vibrerar med hög frekvens. Är det ett hårt material i reedsen och korgen kan det mycket väl bli ljud. Har inte hört det på en moppe tidigare dock, men de kan vara så att dom mopparna jag pilat med har låtit som fan ändå och dolt surret från membranet. Din moppe är väl original och går ganska tyst
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Hmmm okej.

Så det är för hårda och tunna reeds jag har då?

Min tanke var ju att ha tunna och snabba reeds för att få bättre gasrespons. Tänker man logiskt så borde det ju nästan vara så.

Jag har en insugsbooster liggandes och den testade jag med originalmembran utan märkbar skillnad. -kanske den funkar bättre med membranet jag har på nu :?

Synd och konstigt att en insugsbooster räknas som trim. Högre toppfart kan jag ju inte få oavsett om jag har 15hk eller ej då min CDI stryper av, samt att v-ringen tvingar motorn att varva på låg utväxel.

Det enda jag tjänar är snabb gasrespons och något bättre bränsleekonomi.

Nåväl, jag får tacka för all hjälp jag fått.

Summa sumarum: snabbt och tunt membran med det materialet jag nu har = vinande :D
jonkenponken
Elmoped

Inlägg av jonkenponken »

Jo min moppe är original.
Skriv svar