har ju som sagt försökt få igång speedfighten hela sommaren nu, utan resultat.
Vad kan felet vara?
Jag har bytt cylinder och kolv eftersom min andra hade skärt sig, men den startar ej efter det.
Bytte cdi igår. Ingen skillnad.
De får gnista, stark också.
Kompet verkar inte vara så dåligt, ska mäta det idag/imorn.
Jag kör elstart, och kickar, ljudet från den är detsamma hela tiden.
Den går verkligen inte igång.
Om någon vänlig själ skulle kunna nämna några vanliga fel så skulle jag bli enormt tacksam, eller bara dela med sig av sina kunskaper.
Och jo, jag har googlat, sökt forum efter vanligaste felen, och andra mindre vanliga fel. Men det har inte hjälpt alls.
ta av toppen kolla så att du inte får in vatten i cylindern
alt: du har gjort samma fel som jag
du har satt packningen lite snett och du har inte skruvat in tändstiftet
tillräckligt
eller så har du as kassa inställningar på förgasaren
Thoz3 skrev:ta av toppen kolla så att du inte får in vatten i cylindern
alt: du har gjort samma fel som jag
du har satt packningen lite snett och du har inte skruvat in tändstiftet
tillräckligt
eller så har du as kassa inställningar på förgasaren
Vilken packning syftar du på?
Testat att droppa i bensin i cylindern direkt, förgasaren har väl endå ingen betydelse där? Tändstiftet sitter bra! Tack!
jag tror den är sur. töm förgaaren på bensin och ta loss soppaslangen. ta ur tändstiftet och kör lite på startmotorn. stoppa in stiftet och testa att starta utan att sätta dit soppa slangen. är den sur så starta den och dör. då kan du sätta dit soppaslangen igen och testa
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Tömde förgasaren på bensin, lät den & cylindern torka ut lite.
Ingen skillnad, låter dock lite grövre.
Vad ska jag ta mig till, har liksom gått igenom det mesta nu. Har ej lust att lämna in den för några tusen heller när jag kommit så långt.
Annat fel jag tänker på är att det kanske är kasst komp i den. Bytte ju cylinder till en 50cc sport, aluminium. Annars är det vanlig setup runtom. Tänkte köpa ny förgasare och ett zx rör, men den gick aldrig igång så blev inget. Kanske ligger felet här?
vicke1112 skrev:sätt tummen för tändstiftshålet. och be någon kicka elr köra åå elstarten. trycker den bort tummen så du inte kan hålla kvar den så har du bra komp
SNODDAS15 skrev:Hur ser tändstiftet ut? Porslinet alltså
Tändstiften är inga problem på alls!
Reedventiler har jag kollat och dom såg helt ok ut.
Det sjuka är att den inte är nära alls på att starta, även om man droppar en tesked i cylindern eller kör med startgas.
Så, jag är lite skeptisk över tändningen, men den får ju bra blå gnista där också.
Kompet ska jag mäta en extra gång. Men det är i allafall inget skit komp i den.
Tack ännu en gång för era svar.
Är du säker på att det kommer bensin till cylindern?
om det kommer bensin/startgas till cylindern är det väldigt konstigt att den inte startar. Stark blå gnista när tändstiftet jordas mot toppen?
Avgasröret är inte helt jävla igensatt heller?
Du kan faktiskt rullstarta moppen, ta silvertejp och vira ett varv runt kopplingsklockan och remskivan så att tejpen täcker remskivan till det ställe där remmen "är" eller "börjar". Du ska inte ha tejpen på/över själva remmen utan den ska sluta precis innan den går över remmen.
Sen är det bara att sätta på kåpan och rulla(eller ta bort elstartsdrevet och kör med kåpan öppen utifall tejpen lossnar).
Det sjuka är att den inte är nära alls på att starta, även om man droppar en tesked i cylindern eller kör med startgas.
Så, jag är lite skeptisk över tändningen, men den får ju bra blå gnista där också.
Slutet i om det är okej, vill veta färg...
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Porslinsfärgen spelar egentligen bara roll för vad som hände med förra cylindern, alltså anledningen till att den skar.
Men det är klart, om han har felstyckad förgasare och kör med den så...
ghettobird skrev:
Porslinsfärgen spelar egentligen bara roll för vad som hände med förra cylindern, alltså anledningen till att den skar.
Vet att du vet detta men säger det ändå
För att en motor ska starta (i alla fall ge liv ifrån sig ) behövs luft, bensin, komp och ström. Så är förgasaren väldigt felinställd har du problemet men tycker att du ska kolla så stiftet blir blött också sa nån innan också
Tänkte även på om det är autochock så kan den vara syndabocken också
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
SNODDAS15 skrev:
Jo det är klart, men man tycker ändå den borde starta trots felbestyckad förgasare, dock så har det ju bidragande orsak och om han kör med felbestyckad förgasare så kan de ju gå åt helvetiii.
Nu är jag iaf nyfiken på att höra hur det går/gått för ts ^^
Vet att du vet detta men säger det ändå
För att en motor ska starta (i alla fall ge liv ifrån sig ) behövs luft, bensin, komp och ström. Så är förgasaren väldigt felinställd har du problemet men tycker att du ska kolla så stiftet blir blött också sa nån innan också
Tänkte även på om det är autochock så kan den vara syndabocken också