Japp, jag hittade en ny moppe som jag tänkte köpa fast sen så sökte jag upp regnr så står det att den var senast besiktigad 2003. Betyder det att jag måste besikta den?
Sen så står det att den är avställd sedan 1 år tillbaka och att den inte är registrerad.
Du behöver inte besiktiga moppen sålänge den inte fått ombesiktning. Alltså att den till exempel varit trimmad o man fått order av polisen att besiktiga om den. (Men man behöver inte besiktia en moped regelbudet som man gör med en bil till exempel) När de gäller att den varit avställd betyder det är den inte får användas i trafik. Förens man stället på den på transportstyrelsens hemsida. Då måste du även täkna en försäkring på mopeden. Hoppas de hjälpte något
Jag gissar att du har sett texten "Tillfällig registrering: Nej". Det betyder inte att den inte är registrerad, det används om du ska tillfälligt använda ett utländskt fordon i Sverige.
Så den texten behöver du inte bry dig om.
Och som redan nämnts, mopeder är ej besiktningspliktiga.
Är fordonet avställt så är det bara att försäkra, betala skatten (om skatten gått ut) och ställa på fordonet.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan