Oggee skrev:Tja! Hade tänkt att fixa följande grejer till min Rieju rrx som har AM6:
Dr evolution 80cc gjutjärnscylinder, metrakit thrower effektrör, 19 mm förgasare.
Är det nåt mer jag behöver fixa för att den ska gå bra?
Vilken storlek på munstycket är rimlig?
Har läst att man ska byta kopplingsfjädrar, lameler, membran, större insug? Samtliga av dessa 4 sakerna har jag ingen kunskap om. Kan någon förklara vad det innebär?

Det paketet ska nog bli bra för lågvarv, en mer varvvillig cylinder, mer högvarvigt rör och större förgasare kommer gå bättre om du ändå ska trimma, men har du redan grejerna så kommer det nog gå ganska bra ändå
Munstycket du ska ha beror på vad du har nu, säg ca 5-10 strl för cylinder, 10-20 för förgasare och 5-20 på röret (typ) men om du kanske har 75 nu skulle nog 100-110 bli bra tror jag!
Insug måste du byta till ett anpassat för nya förgasaren om du inte har samma storlek på den du har nu, membran har jag hört ska vara bra att byta vid förgasarbyte, sen vet jag inte hur det är med att få på org luftburk på en större förgasare, men jag tror att ett nytt gummi mellan förgasare och luftburk som är större kan behövas ev. sportluft.
Kopplingsfjädrar och lameller ska du inte behöva byta sålänge kopplingen inte slirar nu eller börjar göra det! Nåt som du kan behöva byta är en ny vev eller nållager eller ramlagslager, då det kan ge sig beroende på hur långt den har gått. Hur långt har den gått? Kolla om veven glappar innan du monterar iaf!