Hjälp med nytt reglemente

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Peppe L
Elmoped

Hjälp med nytt reglemente

Inlägg av Peppe L »

Hej alla grabbar...och tjejer!
Vi på 2-takt.se skulle vilja höra med er hur ni skulle vilja att ett racereglemente ska se ut?
Anledningen är att vi vill ha fler som kommer på våra race. Vi vill att ni ungdomar kommer och kör skiten av oss gamlingar 8)
Vi måste ha ett reglemente som passar både gamla moppar som nya.

Jag vet att det finns massor av er som säkert skulle vilja komma och köra lite men kanske inte tycker
att våra regler passar er, så ni kan väl kladda ned nåt i tråden vad ni tycker.
Tycker ni det vi har för hög anmälningsavgift? (250-300:-)

Som det är nu håller mopperacingen på att dör ut, och det skulle vara jäkligt tråkigt!

I dagsläget har vi en begränsning på 4 klasser i vårt datasystem, eller om det var 5....minns inte just nu.

Skriv ned vad ni tycker!
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Skälet till att mopedracing dör ut är simpelt.
Varken kunskapen eller pengarna finns.
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

Det tror jag inte ett dugg på!
Det finns massor med kunskap bland de unga, och de har moppar som går bättre än de flesta veteranare.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Håller med senaste talaren. Blir dyrare och dyrare och den genomsnittliga moppepojken kan mindre och mindre, bland annat pga. billiga kinamoppar, mycket enklare att trimma osv.
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Släng på en 70cc cylinder, och ett effektrör. Så har man en moppe som klarar sig skapligt i många tävlingar. Man måste inte ha dom dyraste grejerna för att få/kunna tävla.

Det är ju även skitkul att tävla och träffa likasinnande personer! :D
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Asså de nyare mopparna är ju lixom bara att dra pluggen på så drar man dom flesta veteranarna, om dom inte är supertrimmade. Det är ju lite synd, men så äre tyvärr. Så isf får man ju dela in allt i olika klasser. Tex. 50 cc veteranare:klassen, 60 cc veteranare:klassen etc.. samt nyare mopeder 50 cc:klass osv osv, ni förstår.

Sen kanske ni ska testa att hitta på nåt nytt, inte bara asfaltsrace, testa att ha ett offroad race, det hade iaf jag åkt på utan tvekan :D Kanske både ha dragrace, långtidsrace nånstans (asså köra flera varv) och nån utställning kanske? :)

Angående anmälningsavgiften, så får ni ju ta så mycket att det täcker de kostnader som krävs för att hålla evenemanget, samt att ni kanske får nån egen vinning på kanske 10-20 spänn/deltagare. Det ska inte vara så att hälften går till racet, och hälften ner i eran ficka, för då brukar det inte vara nån bra kvalité på racen, inte organiserat, inga priser, ingen försäljning av mat eller nåt. Så försök hålla nere pengarna till er själva, och lägg dom hellre på att anordna ett bra race. Om det är ett välarrangerat och roligt tänkt race, så är det inga problem att pröjsa 300 spänn för att få vara med :)
Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Asddfgf4 skrev:Asså de nyare mopparna är ju lixom bara att dra pluggen på så drar man dom flesta veteranarna, om dom inte är supertrimmade. Det är ju lite synd, men så äre tyvärr. Så isf får man ju dela in allt i olika klasser. Tex. 50 cc veteranare:klassen, 60 cc veteranare:klassen etc.. samt nyare mopeder 50 cc:klass osv osv, ni förstår.

Sen kanske ni ska testa att hitta på nåt nytt, inte bara asfaltsrace, testa att ha ett offroad race, det hade iaf jag åkt på utan tvekan :D Kanske både ha dragrace, långtidsrace nånstans (asså köra flera varv) och nån utställning kanske? :)

Angående anmälningsavgiften, så får ni ju ta så mycket att det täcker de kostnader som krävs för att hålla evenemanget, samt att ni kanske får nån egen vinning på kanske 10-20 spänn/deltagare. Det ska inte vara så att hälften går till racet, och hälften ner i eran ficka, för då brukar det inte vara nån bra kvalité på racen, inte organiserat, inga priser, ingen försäljning av mat eller nåt. Så försök hålla nere pengarna till er själva, och lägg dom hellre på att anordna ett bra race. Om det är ett välarrangerat och roligt tänkt race, så är det inga problem att pröjsa 300 spänn för att få vara med :)
du vet att deras ''veteranere'' drar nog dem flesta här inne ? :lol:

det jag tycker är att ni borde besöka dem större städerna, mer än stockholm då, sen så kommer det dö ut, finns ingen kunskap kvar :/

vore kul att ha något i Göteborg
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Det var race i Västerås nyss, och snart är det på Malmby. Utanför Strängnäs.
Och detta är inge halvtaskiga arrangerade tävlingar. Det finns riktig tidmätningsutrustning, mat säljs oftast på plats och säkerheten är hög! Så mer seriösa tävlingar än detta kommer bli svårt att hitta. Och 2-300kr för att delta är ingenting!

Och sen behöver man inte komma för att vinna, utan för att ha kul och delta! Här kan man lätt se vem av sitt kompisgäng som är snabbast! ;)

Sen är programmet låst till 5 klasser. Så man kan inte ha 10 olika klasser.
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

Som det är nu så kostar det 9500:- att hyra Malmby en dag.
Nästa år 10000. året efter 10500 osv, osv. Det krävs då ca 30 st á 300:- för att det ska gå runt i dagsläget, tänk också på att vi gör detta helt på vår fritid, det är ett jäkla jobb att sätta upp allt, trixa med hamburgare och dricka...
Granen kostar 1500:- att hyra som går in på ett servicekonto.
Vi lägger inte pengar som blir över i egen ficka, utan all överskjutande går till utvecklandet av gran, dataprogram mm.
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

I dagsläget har vi bara race på 2 eller 3 ställen...Malmby, Norberg och nu sist Västerås.
Det skulle va skitkul om fler kunde fixa nåt, bara att höra av sig på 2-takt.se eller till mig så lägger jag upp det i vår racekalender.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Asså de nyare mopparna är ju lixom bara att dra pluggen på så drar man dom flesta veteranarna, om dom inte är supertrimmade. Det är ju lite synd, men så äre tyvärr. Så isf får man ju dela in allt i olika klasser. Tex. 50 cc veteranare:klassen, 60 cc veteranare:klassen etc.. samt nyare mopeder 50 cc:klass osv osv, ni förstår.

Sen kanske ni ska testa att hitta på nåt nytt, inte bara asfaltsrace, testa att ha ett offroad race, det hade iaf jag åkt på utan tvekan Very Happy Kanske både ha dragrace, långtidsrace nånstans (asså köra flera varv) och nån utställning kanske? :)
Peppe L
Elmoped

Inlägg av Peppe L »

http://www.youtube.com/watch?v=DBu1BFcfPzI
Ett litet klipp på hur kul vi har 8)

(Kolla 5 min in i filmen, så kan det gå om man är för ivrig) :lol:
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Rexxy skrev:Släng på en 70cc cylinder, och ett effektrör. Så har man en moppe som klarar sig skapligt i många tävlingar. Man måste inte ha dom dyraste grejerna för att få/kunna tävla.

Vill inte rääjsa mot din R/T med en sketen liten Airsal 70cc :s
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Xpressen skrev:
Rexxy skrev:Släng på en 70cc cylinder, och ett effektrör. Så har man en moppe som klarar sig skapligt i många tävlingar. Man måste inte ha dom dyraste grejerna för att få/kunna tävla.

Vill inte rääjsa mot din R/T med en sketen liten Airsal 70cc :s
I elimineringen är det först i mål som vinner. Så om jag får en dålig start, eller hojen rasar. Vinner du! Det gäller inte att bara ha vassast hoj, man ska kunna hantera hojen och det ska även hålla! :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ha en träff nära Göteborg så kan jag nog garantera att det kommer en del folk som är sugna på att köra då moppe intresset är är enormt!

Länka reglerna samt klass indelningen här... Så folk kan läsa lätt å komma med åsikt :
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Jag kan säkert komma om det är en träff nära Göteborg :)
Bild
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

potog skrev:Ha en träff nära Göteborg så kan jag nog garantera att det kommer en del folk som är sugna på att köra då moppe intresset är är enormt!

Länka reglerna samt klass indelningen här... Så folk kan läsa lätt å komma med åsikt :
Är lätt med om det dyker upp nåt närmare :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det jag tycker är lite tråkigt är att det mest handlar om 201m (eller whatever) rakt fram på asfalt. Något där det mesta av körskickligheten inte kretsar kring att få till en bra start hade varit mer spännande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

detta har la inte så mycket med er att göra men, ett streetrace, typ på 1-3 km hade varit jävligt fett, detta går dock inte att anordna (lagligt) inom rimliga kostnader, men hade varit fett skoj

som erik_ sa, dock kostar det en hel del att hyra en sådan bana
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Jag viskar lite tyst in igen, offroad race hade varit skoj :P Men typ bara jag som tycker det verkar det som :/ Men det hade jag pröjsat bra för :)
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Race på ex. en gokart bana vore ju underbart. Kanske kostar pengar dock, och kraven på säkerheten kommer ju förmodligen behöva va högre. Men vore riktigt kul.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Nu tycker jag vi håller diskussionen om det vi har och kan fixa! Nya grenar kanske kan tillkomma i framtiden, men just idag är det dragrace och topspeed som är intressant. Vad ska göras så ni kommer och kör på dessa race?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Rexxy skrev:Nu tycker jag vi håller diskussionen om det vi har och kan fixa! Nya grenar kanske kan tillkomma i framtiden, men just idag är det dragrace och topspeed som är intressant. Vad ska göras så ni kommer och kör på dessa race?
lättare att komma dit :3 dem flesta moppeboys har inte bil

alla äldre gubbar gömmer sig i sina garage och hänger inte här, så lite svårt att skapa en kontakt med dem :/
Senast redigerad av david96 den 17 juli 2013, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

david96 skrev:
Rexxy skrev:Nu tycker jag vi håller diskussionen om det vi har och kan fixa! Nya grenar kanske kan tillkomma i framtiden, men just idag är det dragrace och topspeed som är intressant. Vad ska göras så ni kommer och kör på dessa race?

Alla äldre gubbar gömmer sig i sina garage och hänger inte här, så lite svårt att skapa en kontakt med dem :/
Så det ända problemet till att dom yngre inte kommer, är geografiskt problem? Visst, jag förstår dom i Göteborg. Men folk runt Stockholm och Eskilstuna. Där finns inte mycket att skylla på. ;)

Man kanske kan samåka med dom äldre gubbarna.

Det andra håller jag med om, dom sitter i sitt egna lilla hörn och delar sällan med sig!
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

Rexxy skrev:
david96 skrev:

Alla äldre gubbar gömmer sig i sina garage och hänger inte här, så lite svårt att skapa en kontakt med dem :/
Så det ända problemet till att dom yngre inte kommer, är geografiskt problem? Visst, jag förstår dom i Göteborg. Men folk runt Stockholm och Eskilstuna. Där finns inte mycket att skylla på. ;)

Man kanske kan samåka med dom äldre gubbarna.

Det andra håller jag med om, dom sitter i sitt egna lilla hörn och delar sällan med sig!
Visste knappt att det fanns, men blev jätte taggad att bygga nåt och tävla med :) tror dock ingen vill köra mig till Stockholm Elr Västerås för det :(
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

Peppe L skrev:http://www.youtube.com/watch?v=DBu1BFcfPzI
Ett litet klipp på hur kul vi har 8)

(Kolla 5 min in i filmen, så kan det gå om man är för ivrig) :lol:
haha de där hände mig bara när jag prov körda första gången en cross

kolla 4:50 hihi

jag skulle själv vela komma dit och bara stirra, så sjukt pepprade maskiner dom ändå värkar vara :P
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Skriv svar