Köpt en puckelderbi med skuren cylinder

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Puckel_Derbis
Elmoped

Köpt en puckelderbi med skuren cylinder

Inlägg av Puckel_Derbis »

Hej!

Har köpt mig en puckelderbi. Tyvärr har motorn antagligen skärt då det är absolut inget komp. Har även sett att det inte var något kylarvatten i den. Den rasslade även när den gick.

Nu ska detta såklart fixas och då har jag lite frågor:

*Var kan jag beställa cylinderkit till Derbin? Kollade på twostroke men hittade inget cylinderkit till den.

*Behöver jag sätta någon täckplatta ifall jag tar bort oljetanken och blandar i tanken istället?

Såg även att framme vid framlampan nästan satt det en lapp där det stod: klass 1. Ringde polisen och frågade om ramnumret och de hittade ingenting om den, har även nycklar till den. Då är det en 30 moped?

Hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig!

Tack i förhand=)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Ska du ha orginal cylinderkitt?
Ja, täckplatta behövs, finns även att köpa färdig till många motorer, annars så går det ju alltid att göra en egen :wink:
Ramnummer finns på endel 30 mopeder men inte alla!
Dessvärre så är det många som snor eu mopeder och sedan tar bort skylten samt slipar bort ramnummeret sedan sprayar över, hoppas givetvis att detta inte är fallet.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Cylinderkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13653

Puckelsendor är 30 moppar, finns inga pucklar som är gjorda som EU, så du kan vara lugn. Däremot måste du hitta ramnumret nånstant, om du ska försäkra den. På min puckelsenda så står ramnumret på två platser, ett är framme vid styret, inpregnerat i ramen. Annars kan du ta loss bensin/olje/kylvatten tanken och kolla på ramen där, där står det iaf instämplat på min.
Bild
Puckel_Derbis
Elmoped

Persson97 skrev:Ska du ha orginal cylinderkitt?
Ja, täckplatta behövs, finns även att köpa färdig till många motorer, annars så går det ju alltid att göra en egen :wink:
Ramnummer finns på endel 30 mopeder men inte alla!
Dessvärre så är det många som snor eu mopeder och sedan tar bort skylten samt slipar bort ramnummeret sedan sprayar över, hoppas givetvis att detta inte är fallet.
Hej!

Ja, jag hade tänkt att köra på ett original cylinderkit. Täckplatta tror jag att det är bäst att köpa då jag inte är så bra på att skära ut saker.

Ramnumret på mopeden finns och jag tog och ringde polisen och bad de kolla upp det och de hittade ingenting alls. Mailade även länsförsäkringar och frågade.

Men nu är jag säker på att det är en 30 moppe! Tack så mycket=)
Puckel_Derbis
Elmoped

Asddfgf4 skrev:Cylinderkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13653

Puckelsendor är 30 moppar, finns inga pucklar som är gjorda som EU, så du kan vara lugn. Däremot måste du hitta ramnumret nånstant, om du ska försäkra den. På min puckelsenda så står ramnumret på två platser, ett är framme vid styret, inpregnerat i ramen. Annars kan du ta loss bensin/olje/kylvatten tanken och kolla på ramen där, där står det iaf instämplat på min.
Tack!

Bra information, nu citerade jag h*n ovanför men som sagt finns ramnumret jag vara bara rädd att det skulle vara något lurt med den, glad att det är överstökat.

Angående cylinderkit undrar jag ifall det finns något billigare som passar? Jag har tyvärr inte alltför mycket att lägga ut på mopeden. Sedan behöver jag köpa en packning mellan cylindern och förgasaren. Passar den här till det?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=18848

Här är även en bild på mopeden: http://imgur.com/9heENHg

Tack för all hjälp=)
Puckel_Derbis
Elmoped

Är racing planet bra att beställa ifrån?

Hittade det här cylinderkitet och är sugen på att beställa: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 20163ce565

Eller ska man köra på det här: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13653
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om du inte vill lägga så mycket pengar kanske det kan vara lämpligt att köpa en begagnad originalcylinder istället? Om jag minns rätt har jag flera stycken i reserv, och i så fall kan en vara till salu. Bra skick men utan kolv (men det är ju ändå lämpligt att stoppa i en ny kolv när man är där och rotar, så slipper man förhoppningsvis skruva igen på länge).

Förresten kan du lika gärna behålla separatsmörjningen om du ska köra med originalcylinder, kolla bara att grejerna funkar, slangarna är fräscha och vajerspänningen är rätt inställd.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Puckel_Derbis
Elmoped

Erik_ skrev:Om du inte vill lägga så mycket pengar kanske det kan vara lämpligt att köpa en begagnad originalcylinder istället? Om jag minns rätt har jag flera stycken i reserv, och i så fall kan en vara till salu. Bra skick men utan kolv (men det är ju ändå lämpligt att stoppa i en ny kolv när man är där och rotar, så slipper man förhoppningsvis skruva igen på länge).

Förresten kan du lika gärna behålla separatsmörjningen om du ska köra med originalcylinder, kolla bara att grejerna funkar, slangarna är fräscha och vajerspänningen är rätt inställd.
Tack för erbjudandet!

Dock vill jag ha ett kit. Jag kanske behåller separatsmörjningen ifall det är lika bra. Vilken vajerinställning syftar du på ska vara rätt inställd? Vilken av cylinderkiten skulle du rekommendera?

Sen är just nu gasvajern väldigt seg. Man känner inte att den ger någon gas innan man har dragit ner handtaget nästan helt. Hur är det enklast att spänna den?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Finns markeringar på pumpen som ska vara mitt för varann på tomgång om jag minns rätt, justeras med vajerspänningen.

Du får kolla på vajern var du har spännskruvar. Minns inte exakt var dom sitter på mina puckelsendor, och det kvittar ändå eftersom många delar har hunnit bytas på mopeder efter så många år.
Puckel_Derbis
Elmoped

Erik_ skrev:Finns markeringar på pumpen som ska vara mitt för varann på tomgång om jag minns rätt, justeras med vajerspänningen.

Du får kolla på vajern var du har spännskruvar. Minns inte exakt var dom sitter på mina puckelsendor, och det kvittar ändå eftersom många delar har hunnit bytas på mopeder efter så många år.
Okej, tackar så hemskt mycket för din hjälp. Nu till det sista problemet. Vilket av cylinderkiten ska jag välja?:/
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Insugningsgummit funkar, men se till att skaffa två slangklämmor bara så det blir ordentligt tätt och han inte drar tjuvluft :)

Racingplanet går bra att beställa från, men dom har nån dags längre leveranstider än twostroke, men samma grejer så :P

Jag kan i princip puckelsendor utan och innan, har haft ett flertal på rad de senaste åren, så PM:a mig om det är nåt du undrar :)
Bild
Puckel_Derbis
Elmoped

Har slängt ihop ett paket nu=) Passar allting?
NGK - Tändstift BR8ES (NGK Långgänga BR8ES (WR3CC) Avstört) 39,00
Motoforce - Cylinderkit (Original) 50cc (DER) 1.099,00
Heb- Nållager (Standard / Trim) (HR5200903AG (12/15-14, 7mm) 169,00
Samlat inköp: SEK 1.307,00
Puckel_Derbis
Elmoped

Uppdatering!

Idag tog jag av cylindern och kolla. Hittade inget nållager och det har trillat ner massor med metalldelar i veven. Nu undrar jag ifall det billigaste skulle vara att köpa en begagnad motor och hänga på?

Här är 2 bilder på motorn:

Bild

Bild
AeroxCalle
Elmoped

Inlägg av AeroxCalle »

Ledsen att behöva säga detta men det billigaste blir att sälja den i delar och köpa en ny...
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Om du fyller vevhuset med oljeblandad bensin, och kickar så kan mycket av metallskräpet försvinna genom nån slang grejimoj, kommer inte ihåg 100 % hur det gick till, men gjorde så med crossen när det var massa metall i vevhuset :)
Bild
Puckel_Derbis
Elmoped

Okej, tror jag köper en ny motor och hänger på. Allt annat fungerar på moppen så känns dumt att sälja den i delar.

Tackar för all hjälp!
Användarens profilbild
derbi_senda04
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_senda04 »

Asddfgf4 skrev:Cylinderkit: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13653

om det du skriver är sant hur kan då min puckelsenda vara eu?
kör tills det rasar, rasar det inte så är det riktigt bra grejer
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

då kan det inte vara orginal puckelsenda, serien som kom -99 är 30 mopeder.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om vevstaken är fullt frisk och motorn inte har nått annat fel hade jag rivit ner den, rengjort vevhuset, monterat nya ramlager, packningar och packboxar. Jag gör hellre sånt och VET vad som är fixat i motorn, än att köpa en begagnad motor som jag inte vet något om av en säljare jag inte vet om jag kan lita på... Går väl åt delar för runt en femhundring om det inte handlar om fler prylar. Men men, jag kan meka och har bra verktyg till det, denna typ av haverier ser jag mest som smått irriterande, för någon med lite mekerfarenhet kan det se ut som ett enormt projekt.

Å andra sidan behöver du väl ändå en cylinder också, så om du köper en annan motor kan du säkert få en komplett med "allt" för ganska lite pengar.
Om du fyller vevhuset med oljeblandad bensin, och kickar så kan mycket av metallskräpet försvinna genom nån slang grejimoj, kommer inte ihåg 100 % hur det gick till, men gjorde så med crossen när det var massa metall i vevhuset
Fungerar inte. Det finns ingen väg ut ur vevhuset som bensin & skrot kan ta vägen om man gör som du skriver, och hur som helst måste man riva motorn för att vara säker på att få bort allt. Tänk på att det räcker med en enda liten metallbit som hamnar på fel plats för att orsaka ett nytt ras nästa gång motorn startas, och det raset kan förstöra ännu mer grejer...
Puckel_Derbis
Elmoped

För mig som inte rivit ner någon motor känns det bäst att låta bli att ta sig an ett sådant projekt. Även ifall jag skulle göra det så är det mycket som behöver fixas, behöver ny cylinder, kolv, packningar, kickdrev och vevstake då den satt lite löst kändes det som.

Detta sagt känns det som det bästa är att köpa en ny motor då den i övrigt är i bra bruksskick. En ny motor går väl på 2-4 k, tror det blir billigare med ny motor då.

Hittade denna: [spoiler]http://www.blocket.se/helsingborg/Derbi ... ?ca=11&w=3[/spoiler]

Prisvärt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En fabriksny motor kostar antagligen närmre 10 000 än det du gissade, om det ens går köpa såna nu. Originaldelar kostar! 8)

Tips: länkar i spoilers blir inte klickbara. Och att klicka upp spoilers och kopiera adresser är bara irriterande.
Priset är väl si och så. Du har ju redan köpt en komplett Senda för 2000, har du inte bråttom och är beredd att åka en bit kan du säkert hitta en komplett med frisk motor för 3-4-5000kr, oavsett om du väljer att åka på den eller fixa den du redan har så får du ju jäkligt mycket fler extradelar i reserv om du gör så.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

kolla på laga.se,har köpt delar ifrån där tex kylare och AM6 motor,funkar utan problem
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Puckel_Derbis
Elmoped

Tack för tipset!

Hittade den här på deras sida för 5k.

Bild

Det skulle nog vara billigare att köra på den här i stället som de ska 3,5k för.

Bild

Den motorn skulle passa? Har för mig att den ska vara bolt-on=)
Skriv svar