Lite allmänna frågor om äldre DT50 – nybliven ägare

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
nizzehult
Elmoped

Lite allmänna frågor om äldre DT50 – nybliven ägare

Inlägg av nizzehult »

Har i ett förvirrat ögonblick köpt en rätt skabbig DT50 av 80-talsmodell (runt 87 trodde säljaren) som jag tänkte ställa i ordning. Har aldrig skruvat Yamaha tidigare, bara Suzuki och några tyska märken.
Då detta är en väldigt vanlig moppe som funnits under lång tid blev jag förvånad att det inte verkar finns forum som specifikt berör Yamahas mopeder i allmänhet och DT50 i synnerhet.
Eller finns det? Det man suktar efter är ju att få svar på specifika DT50- frågor och kanske tillgång till elschema och sprängskisser. Det står ju spaltkilometrar om Suzuki och deras modeller på olika sajter!

Skälet till att det blev just en DT50 var att många reservdelar fortfararande går att uppbringa till skäliga pengar, att den sägs vara lättmekad, robust och relativt pålitlig samt har bra köregenskaper.
Går inte in på trimbiten…Dessutom finns det gott om begagnade delar på marknaden och man gjorde relativt få förändringar på modellen under lång tid.

Jag är alltså inte rudis på moppar men kan i princip inget om Yamaha och tänkte därför ställa några frågor som kan te sig lite amatörmässiga.
Den jag har släpat hem är hyfsat komplett men går inte (längre) så jag tänkte börja med att riva den och fixa alla delar som saknas.
Det mest uppenbara som saknas är lyktkåpan och därmed framlykta men det verkar som att jag kan fixa fram en sådan av en bekant. Sadeln ser givetvis för taskig ut, däcken är slut, nyckeln saknas, bromspinnen saknas, framdämparna saknar olja, kopplingsvajern är dålig, elen funkar inte och handtagen är borta.
Men det ser jag som mindre problem.
Tanken däremot är rätt OK, även skärmar, styre, baklykta, ljuddämpare, pakethållare, fälgar, drivlina och stöd. Blinkers saknas.
Motorn kan jag inte bedöma, den hade gått tidigare men stannat och förgasaren är helt ny. Ger gnista och är inte ombyggd till 5 växlar. Ser…ähum…”välskruvad” ut.

Jag hittar ingen oljetank på den, borde väl sitta under sadeln? Visst kan man väl köra på oljeblandat helt utan oljetank? Vet att det funkar på deras skotermotorer. Det kan man däremot inte på Suzukis tidiga modeller då oljepumpen förser vissa lager med olja.
På motorns högra sida, främre del är två ingångar igenfyllda med smältlim, kan tänka mig att den ena är vajern till oljepumpen och den andra är flödet till densamma. Stämmer det?
Finns heller ingen varvräknare, är det standard? Vart ska den anslutas i så fall? Är den mekanisk? Sitter en slags plugg uppe på motorn i mitten, rätt långt bak. Är det den? Tycker iofs att varvräknare på moppar är rätt menlöst då de sällan funkar eller visar rätt men det kan ju vara bra att ta reda på vad som gäller.
Lite värre är att högra fotpinnen saknas och inte bara den utan hela fästet och en bit av ramen där den ska sitta är väck. Är det vanligt? Det måste givetvis fixas då detta är en del av motorvaggan.
Blir ingen superrenovering utan bara så att allt funkar och ser OK ut, behöver inte glänsa.

Om någon har en massa delar liggande som jag kan tänkas behöva så går det bra att skicka PM. Bor i Umeå. Kan rentav tänk mig att handla en helt slaktad DT50 ”i plastbackar” för att ta delar från
:D
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

hehe jag kan rätt mycket om dom.. (har en själv). Nej Varvräknare finns INTE på dom. kan du lägga upp bilder? :wink:
har elschema och sprängskisser finns på nätet
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Visst kan jag fixa bilder. Får bli i kväll i så fall.
Har du länk(ar) till scheman och sprängskisser?
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Här kommer lite bilder:

Bild
BildBild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det HAR funnits hemsidor och forum särskilt avsedda för DT50MX. Aktiviteten där stendog när intresset för DT50MX försvann hos 15-åringarna - dom vill ha modernare grejer.
http://hem.passagen.se/dt50mx/

De igentäppta anslutningarna på motorns högersida är för oljepumpen.

Oljetanken ska sitta innanför plastkåpan på vänstra sidan, bortplockad på din moppe.

Går fint att köra dessa moppar med olja blandad i soppan bara.

DT50MX har aldrig haft varvräknare, däremot användes samma motor på andra modeller som inte såldes i Sverige och någon eller några av dom hade varvräknare. Pluggen uppe på motorns högerkant lär höra till mätardrivningen, men det finns inga delar til drivningen i motorn - bara ett pluggat tomt hål.

Att ramen spricker nere vid fotpinnarna är inte helt ovanligt, konstruktionen är uppenbarligen lite för vek från fabrik.

Köp ett par reservdelsmoppar! Som sagt, valparna vill inte ha dessa moppar idag, så dom är nästan gratis. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Tack för det tydliga klargörandet. Och länken.
Ja att forum självdör har jag sett fler exempel på, synd bara att man inte låter sidan leva för det brukar finnas rätt mycket matnyttigt att gräva fram där. Även långt efteråt.

Jodå, jag vet att det med jämna mellanrum bjuds ut riktiga lik eller "moppe-i-plastbackar" för små pengar. Blir nog att man handlar detta om tillfälle ges.

Har börjat så smått med att se om jag kan få liv i denna. Gnista finns. Förgasaren är ny. Däremot har man inte använt några packningar mellan adapterplattan och förgasaren, bara mellan reeden och cylindern. Hm.

Reagerade på en sak: nålen i förgasaren ligger löst i trotteln, det finns inget som håller ner den. Ska det verkligen vara så? Kan tänka mig att det ska vara en bricka eller annat där (det är ingen äkta Mikuni). På Suzukis förgasare är finns ett slags klammer för detta ändamål.

Det sitter också ett litet extra insug på adapterplattan för en slang. Vart ska den? Ser att det sitter en motsvarande nippel uppe på förgasaren, just under trottelhuset. Är det dit slangen (som i dagsläget inte ens existerar) ska dras?

Det är ingen stjärnmek som har ägt denna, det märks. Bakhjulets bromstrumma snurrar bara runt och jag ser att hela fixeringsstaget saknas.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vissa förgasare har grejer som håller trottelnålen någorlunda stilla, andra låter den vibrera omkring fritt - och det är inte helt ovanligt att förgasare haft dom från början men måttligt kunniga "mekaniker" glömt/struntat i att montera alla delar. Brukar funka ändå.

Nippeln på insuget är avsedd för oljeslangen från pumpen, som du inte har. Om den inte är pluggat redan, plugga den - annars drar motorn tjuvluft där.
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

OK. Tack.
Har nu tillverkat nya packningar och satt dit förgasaren. Pluggat slangen som var tänkt från oljepumpen. Vill inte. Upptäckte också att bensinkranen läcker också som ett såll! Insugningsgummit är också trasigt.
Har lite problem med kicken då den tar i bromspedalen så enklast var att montera bort den helt (då bromsstången saknas). Inser nu att bromsstången faktiskt ska dras på ovansidan navet, brukar annars sitta på andra sidan.
Ska börja med att se om jag inte kan få kranen tät. Har ett gäng K50-kranar, kanske någon av dessa passar. Ska sen pytsa bränsle direkt i cylindern för att se om den tänder.
Hade tänkt ta en gängstång och göra om den till bromsstång men som det ser ut nu är jag inte så säker på att det går. Ska den vara böjd? Och är bromspedalen också böjd tro, för den tar i kicken hur man än gör. Vanligt fenomen kanske.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Rätt vanligt att bromspedaler, växelpedaler, fotpinnar och praktiskt taget allt annat på en moped får en ny form som passar mer för modern konst efter en vurpa eller två. Många gånger går det fint att rikta grejerna så dom funkar som dom ska igen, i värsta fall behöver man värma stålet så det glöder och blir lättare att böja. (Kicken brukar förresten nätt och jämnt gå fritt från bromspedalen eller gå emot en aning just där bromsstången sitter, så den lär inte behöva vara böjd så många millimeter innan det blir ett problem när man ska kicka.)

Bromsstången ska gå under navet/svingen, vet inte riktigt hur du menar att det skulle passa bättre.
Originalbromsstaget är ca 6mm i diameter med en M6 gänga ungefär en decimeter längst bak för justermuttern, i framänden har den en 90-graders skarp böj för att gå genom pedalen och den låses fast med en saxsprint genom ett borrat hål genom stången. Ska man bygga själv kan man få "justera" designen lite för att klara av det med de verktyg man har - en normal gängstång lär exempelvis behöva glöda för att vara mjuk nog att böja så skarpt utan att gå av. Finns nog bättre lösningar där...
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Har nu byggt en arbetsbänk som jag kan ha att skruva på.
Jodå, den tänder så smått men går inte att varva upp med, då dör den.
Har hört att förgasargummit är rätt viktigt men mitt är trasigt.

En dum fråga: har jag satt förgasarplattan upp och ner?
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ingen dum fråga alls, men eftersom du frågar har du nog egentligen redan insett att den sitter felvänd. :wink:

Luftgummit spelar stor roll på vissa motorer, och ingen alls (för gången iaf) på andra. Lite eltejp eller liknande kan vara en tillfällig lösning för att få det tätt.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

kan du ladda upp större bilder för man ser knappt. När den dör, låter den mööö eller blöddrar den?
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Klicka på bilden så kan du se den större :D

Jag har alltså bara fått den att gå några enstaka takter så det är svårt att bedöma hur den dör.

Har nu vänt på insugningsplattan.
Rengjort förgasaren (hittade en tät kanal).
Tätat insugningsgummit provisoriskt och monterat det.
Men nu får jag den inte att tända som tidigare.

Stiftet blir blött. Gnistan är fin. Provat annat stift.
Eftersom jag har hela moppen på en arbetsbänk är det svårt att försöka styra igång den. Ska kanske plocka bort toppen och cylindern för att kolla packningar och ringar ändå?
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Nu har jag rivit en del på motorn och då dyker det givetvis upp en del frågor och i stället för att försöka ägna massa tid åt att hitta svaren så ställer jag dem till experterna här. :lol:

Tändningen verkar vara brytarlös och då finns det ingen tändlägesinställning, brytaravstånd och annat skumt att bry sig i, right? Gnistan är fin.
Kopplingsaxeln verkar vara punktad/lagad. Ska den vara böjd eller rak? Den är ganska böjd de första 3-4 centimetrarna. Och visst ska det sitta en grovjustering för vajern uppe på kåpan?
Framdrevet glappar ordentligt och sitter bara med en låsring. Ska det sitta brickor framför och/eller bakom som fixerar drevet? Så här kan man ju inte ha det. Provade ett annat drev (K50 passar!) men det blev ingen större skillnad så det är för tidigt att konstatera om splinsen är dåliga (illa!) eller om detta är normal och motverkas med diverse brickor?
Kolven, ringarna och cylindern ser fina ut. Är en 50cc med trekanalare. Men nållagret till kolven bör kanske bytas, finns ett kännbart spel där. Sedan tycker jag att vevstaken glappar oroväckande mycket i sidled (radiellt). Axiellt finns däremot inget spel. Jag vet att på Suzuki är det också normalt men inte så här mycket, är säkert 3-4 mm. Ska det vara så här?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Helt rätt om tändningen.

Tryckstången till kopplingen ska vara rak. Efter att kedjan hoppat kan den ha mycket lustigare former...

På vajern ovanpå kåpan har man finjusteringen av kopplingen. Skruven som trycker på tryckstången (åtkomlig om man tar av den lilla kåpan över svänghjulet som det står YAMAHA på) grovjusterar man med. Om man har tur så grejerna fungerar som det är tänkt i alla fall. :roll:

Minns inte exakt hur drevaxeln ser ut, men drevet kan glappa en hel del in/ut på axeln utan att det ger några problem, däremot får det inte glappa nämnvärt med/mot rotationsriktningen (har det börjat göra det äter det sig snart igenom det som är kvar av splinesen). Nu är det nog minst tio år sedan jag pysslade med framdrevet på en DT så minnet är lite suddigt, men det kan vara så att axeln har två låsringsspår så en låsring ska sitta innanför och en utanför drevet så det inte kan röra sig. Annars är det normalt med en del rörelse.

Ett visst glapp i sidled får man alltid på vevstakar, men har man mycket av den varan antyder det att man även har så mycket glapp upp-ner att det börjar spela roll. Blås i 5-56/WD40/bensin i vevstakens lager och känn efter igen, mycket lättare att känna glapp efter man sköljt bort den ganska tjocka tvåtaktsoljan som kan dölja sånt.
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Tack för svar och tips! :D
Alltid trevligt med folk som vet vad dom pratar om (som signaturen antyder, ähum).

Jodå det finns ett litet, litet glapp även axiellt på vevstaken. Men det är för litet för att jag ska orka riva motorn. Blir detta aktuellt framledes så måste detta dock givetvis åtgärdas men jag tror inte detta lilla glapp innebär några problem just nu.
Jo det finns ett inre spår på axeln till framdrevet. Lite bredare dock, osäkert om det är tänkt för en bricka eller en annan låsring. Inget glapp finns dock i rotationsriktningen men i sidled kan man säkert röra den 5-6 mm(!) nu och det känns definitiv inte bra. Skulle ha kommit åt en bra sprängskiss, de flesta jag hittat har haft så dålig upplösning att man knappt kan se såna här grejer.

Upptäckte dock nåt som kan vara roten till alla problem. Lyste på reeden (3-läppars) och den är inte tät längst in, alltså den del som ligger närmast cylindern. Där ska det väl vara supertätt??? Lyser igenom på alla läppar dessutom. Inte längs efter sidan utan på kortsidan, vid högra hörnen.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

nizzehult skrev:Tack för svar och tips! :D
Alltid trevligt med folk som vet vad dom pratar om (som signaturen antyder, ähum).

Jodå det finns ett litet, litet glapp även axiellt på vevstaken. Men det är för litet för att jag ska orka riva motorn. Blir detta aktuellt framledes så måste detta dock givetvis åtgärdas men jag tror inte detta lilla glapp innebär några problem just nu.
Jo det finns ett inre spår på axeln till framdrevet. Lite bredare dock, osäkert om det är tänkt för en bricka eller en annan låsring. Inget glapp finns dock i rotationsriktningen men i sidled kan man säkert röra den 5-6 mm(!) nu och det känns definitiv inte bra. Skulle ha kommit åt en bra sprängskiss, de flesta jag hittat har haft så dålig upplösning att man knappt kan se såna här grejer.

Upptäckte dock nåt som kan vara roten till alla problem. Lyste på reeden (3-läppars) och den är inte tät längst in, alltså den del som ligger närmast cylindern. Där ska det väl vara supertätt??? Lyser igenom på alla läppar dessutom. Inte längs efter sidan utan på kortsidan, vid högra hörnen.
glappar veven åt sidorna eller uppåt? den får glappa lite åt sidan.
att framdrevet går att röra lite är helt normalt.
sprängskissar, jag vet de flesta är otydliga :(
reedsen får vara liite öppna, vilket Erik lärde mig. gör bara skillnad på typ racingmotorer.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Appropå sprängskisser... Jag fick med häftet med Yamahas originalsprängskisser för DT50MX jag köpte min första DT. :wink: Kollade upp drevaxeln, och där visas ingen låsring eller annat innanför drevet.

Eftersom du har ett extra spår innanför drevet rekommenderar jag att du skaffar en låsring och sätter där. Förmodligen har du en lite senare årsmodell (eller nått sånt) som fått det tillagt. Att det inte sitter någon låsring där nu finns det en enkel förklaring till, när den yttre låsbrickan blivit borttappad/förstörd av en 15-årig pseudomekaniker har han helt enkelt tagit den som satt i det inre spåret och satt utanför drevet istället. Been there, done that. :roll:

Angående reedventilen så är springor på nån halvmillimeter varken ovanligt eller katastrof. Testar du att suga baklänges genom reeden skulle jag tro att bladen sugs ner och tätar.
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Tack. Bifogar en bild på reedsen, lite otydlig kanske.
Nej, den tätar inte om man suger bakvägen! Och samma pseudomekaniker som fibblat bort brickan till drevet har varit på denna med, ser man på skruvskallarna.
Bild

Jo, jag tänker nog fixa fram en bricka att sätta bakom drevet, frågan är var man kan fixa en som är splinsad vilket vore det optimala. Eller så får det bli en likadan låsring.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Låsring är att föredra, enligt mig i alla fall. Då har man som sagt alltid en reserv till hands när man plockar av drevet. :lol:

Den reedventilen behöver du göra nått åt. Kan räcka med att lossa skruvarna och flytta bladet lite så det tätar ordentligt.
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Så! Tillbaka efter en sväng till varmare länder.

Jag lossade skruvarna på reeden och tror jag lyckades rätt bra, blev hyfsat tätt.
Satte även en låsring till på utgående drev och nu blev drevet stumt, precis som det ska vara. :D
Försökte räta ut kopplingsaxeln men nu funkar inte kopplingen alls. Måste nog ordna en ny.
Rengjorde därefter kolv, cylinder, topp och satte tillbaka alltihopa. Allt detta ser förresten väldigt bra ut, det enda som är lite slitet är topplockspackningen men jag hade ingen ny.

Nu får jag den bara att tända till en gång, får den inte att gå alls. Stiftet blir blött. Har även fått några baktändningar. Ser tätt ut runt cylinderfot och topp. Kanske måste ta ned den och se vad som händer om man rullar igång den.
Eller var ska jag börja?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ett par gånger har jag fått sådana problem när en av vevhusets packboxar läcker (eller vid ett tillfälle, ena packboxen hade lossnat helt ur blocket).
nizzehult
Elmoped

Inlägg av nizzehult »

Jo jag känner till fenomenet och det är rätt svårt att felsöka...brukar inte funka med startgas.
Packboxen bakom svänghjulet brukar gå att byta utifrån, man borrar två små hål och krokar i nåt i hålen och rycker ut den. Då är det värre med den andra sidan, kräver oftast att man klyver motorn. Ser man packboxen utan att behöva lossa svänghjulet och tändplattan? Om den har hoppat ut helt alltså.
Men det är ju helst ett jobb jag slipper....DT''n är ju lite lurig eftersom det känns som man knappt har något komp när man kickar.
Skriv svar