Bakhjulet Vobblar Smått över 30 Km/h

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
xNo0ne
Elmoped

Bakhjulet Vobblar Smått över 30 Km/h

Inlägg av xNo0ne »

Hejsan,

Tänkte bara kolla med er om ni vet vad som kan vara problemet,
Kan börja med att innan jag Bytte Drev mm vobbla den inget,
Byte Drev x2 Samt Kedjan efter det så vobblar den efter drygt 25-30 Km/h
Det är inte mkt men ändå så man känner det, Lagrena ser bra ut och den glappar inget när man rycker i hjulet,
Har mätt på bultarnas Position och verkar vara lika på var sida, Samt mätt Från svingen / Hjulet samma mått där med med en -1 +1 mm´s Skillnad drygt,
Kan det vara att om kedjan är för spänd att det vobblar eller kan lagrena vara slut fast det inte syns/Känns för hand,
Var inga problem innan jag åkte och bytte..

Även kollat däcket och det ser ut att vara i fint skick..
Det ända jag kan tänka på är att det ska sitta en Automatisk Kedje spännare på den, men den är bort plocad och kedjan verkar ibland gå imot Ramen smått.

Det är en Rieju Drac 98
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Hur är stötdämparens skick? Min gamla moped släppte så fort det var lite blött på slutet innan jag bytade, väldigt äcklig känsla i hög hastighet.(Kom även runt 30 ibland)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Re: Bakhjulet Vobblar Smått över 30 Km/h

Inlägg av ateland »

xNo0ne skrev:Hejsan,

Det är inte mkt men ändå så man känner det, Lagrena ser bra ut och den glappar inget när man rycker i hjulet,
Har mätt på bultarnas Position och verkar vara lika på var sida, Samt mätt Från svingen / Hjulet samma mått där med med en -1 +1 mm´s Skillnad drygt,
Kan det vara att om kedjan är för spänd att det vobblar eller kan lagrena vara slut fast det inte syns/Känns för hand,

Det ända jag kan tänka på är att det ska sitta en Automatisk Kedje spännare på den, men den är bort plocad och kedjan verkar ibland gå imot Ramen smått.

Det är en Rieju Drac 98
Som redan skeivet så kan det vara stötdämparwn men jag tror att dina lager i hjulen är kass eller att du monterat hjulet snett.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
xNo0ne
Elmoped

Inlägg av xNo0ne »

YamahaMarcus skrev:Hur är stötdämparens skick? Min gamla moped släppte så fort det var lite blött på slutet innan jag bytade, väldigt äcklig känsla i hög hastighet.(Kom även runt 30 ibland)
Dämparen är nydligen bytt mot en bättre Ställbar,
Den gammla var slut, Dok så fattas det brickor imellan uppe samt nere så glappar lite smått, Men tkr dok det är konstig att det inte var så innan jag bytte till dom här dreven,
xNo0ne
Elmoped

Re: Bakhjulet Vobblar Smått över 30 Km/h

Inlägg av xNo0ne »

ateland skrev:
xNo0ne skrev:Hejsan,

Det är en Rieju Drac 98
Som redan skeivet så kan det vara stötdämparwn men jag tror att dina lager i hjulen är kass eller att du monterat hjulet snett.

Lagrena är bytta för drygt 6 månader sen, och dom såg jävligt fräsha nu när jag böt, men får åka iväg till polarens garage imorgon igen och skruva isär o se vad det är..
Skriv svar