Skruvar i variatorkåpan

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
phla
Elmoped

Skruvar i variatorkåpan

Inlägg av phla »

Hej, jag sätter på variatorkåpan och sätter den redo för att skruvas på, jag kan dra in hela skruven till huvudet av skruven kommer sedan så skruvar jag men skruven fäster inte, hur vet jag om det ärr skruvarna som är dåliga eller hela variatorkåpans gängor??? Har 2 skruvar i kåpan som fäster OKEJ alla andra är lösa...

Mvh
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Du får ta dig en titt på skruvarna och se om gängorna ser bra ut eller om de är helt förstörda.
Är gängorna hela och fina så skulle jag i alla fall prova med en helt ny skruv. Gänga in skruven i något hål till variatorkåpan, se om den gängar fint och så.
Är det uppenbart att du har gängpaj i variatorkåpan så finns det lite olika sätt att lösa det på.
Antingen kan man borra upp alla hål och gänga om det i storlek M8 istället.
Annars finns det så kallade insatsgängor. Det är alltså en liten hylsa som är gängad både in -och utvändigt.
Du borrar då upp hålet där gängorna brukade vara till 7mm eller vad det blir, sen gängar du M8 i hålen och drar i insatsgängan.

/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
phla
Elmoped

Inlägg av phla »

tack :) Vet du vart man kan köpa sådana skruvar? :) twostroke är sjukt dyrt, men finns det inte någon annan stans? ( butik ) och vet du vad skruvarna heter?
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Inlägg av KrooxTheStyler »

phla skrev:tack :) Vet du vart man kan köpa sådana skruvar? :) twostroke är sjukt dyrt, men finns det inte någon annan stans? ( butik ) och vet du vad skruvarna heter?
Ö o B
CPI SM
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

-ReM- skrev:Är det uppenbart att du har gängpaj i variatorkåpan så finns det lite olika sätt att lösa det på.
Antingen kan man borra upp alla hål och gänga om det i storlek M8 istället.
Annars finns det så kallade insatsgängor. Det är alltså en liten hylsa som är gängad både in -och utvändigt.
Du borrar då upp hålet där gängorna brukade vara till 7mm eller vad det blir, sen gängar du M8 i hålen och drar i insatsgängan.
Att gå upp till M8 rekommenderas inte. Dels kräver det att man borrar upp skruvhålen i variatorkåpan för att så stora skruvar ska gå igenom, och dels passar dpm antagligen dåligt ändå - det brukar vara för lite plats kring skruvarna för att den större skallen på M8 ska passa in vettigt.

Insatsgänga är en bättre lösning, men de vanliga varianterna av Helicoiltyp av storlek M6 använder inte 7mm borr och M8 gänga som du nämnde, dom använder 6,3mm borr och en specialgängtapp med 7,2 eller 7,3mm gänga - man köper en hel sats med några insatsgängor, en gängtapp, monteringsverktyg och ibland även borret. Tyckte det var värt att påpeka att du hade fel, så ingen börjar borra och gänga, och sedan inte kan köpa insatsgängor som passar i den storleken av hål...

Som sagt, det går se på skruvarna och i skruvhålen om gängorna är okej. Eftersom blocket är av aluminium som är mycket mjukare än skruvarna som är av stål (om du inte har nån skräpstylingskruv av aluminium) är det vanligtvis gängan i aluminiumen som gett upp, medan skruvarna är oskadade.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar