Jag byte variatorvikterna häromdan till 4,5g för jag villa ha lite bättre drag och ja märker att variation/koppling slirar dom förda metrarna. Då undrar jag ska jag byta Kopplingsfjädrarna eller tryckfjädern och vilken hårdhet ska jag ha på dom? ni får hjärna länka på twostroke vilka jag ska ha
Jag har en cpi gtr alt är orginal på den förutom vikterna då
Jag vet att det är vanligt att moppen varvar en hel del strax efter att kopplingen släppt upp, speciellt tvåtaktare då en tvåtaktsmotor är beroende av ganska höga varvtal för att prestera.
Upplever du att den slirar på kopplingen, dvs precis precis i början så råder jag dig att snarare byta kopplingsbackar än något av de du sa.
Notera att kopplingen inte börjar slira för att man byter variatorvikter. Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
Rickards skrev:Men det var ju inte så inan när jag hade 6,0g
-ReM- skrev:Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
Kan inte ge dig någon annan förklaring, då får nån med mer ingående kunskap ta över.
Svarar i denna då de stämmer bra med mitt problem.
Bytte från 5,5g vikter till 4,5g idag. Även lite hårdare kopplingsfjädrar, 20% hårdare än standard.
Men jävlar va de slirar. Kommer knappt någon vart i starten, bara ett massa varvande. Är en beta ark LC dvs samma motor som aerox har.
Den har gått 300mil så känns ju väldigt konstigt att den skulle va sliten i kopplingen.
Allt såg fräscht ut när ja hade isär det. Nån som har nå tips?
Rickards skrev:Men det var ju inte så inan när jag hade 6,0g
-ReM- skrev:Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
Kan inte ge dig någon annan förklaring, då får nån med mer ingående kunskap ta över.
Ja bytte till 4,5g vikter från dr pulley, kan ju helt enkelt va så att vikterna är för lätta. För ja upplever dels att de slirar på kopplingen i början samt att den varvar en jävla massa utan att de händer något mer än förut.
Håller verkligen inte tryckfjädern original för en urpluggad setup? Min är i övrigt inte trimmad utan edast urdragen plugg och lite större huvudmunstycke i förgasaren.