Kopplingen slirar

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Kopplingen slirar

Inlägg av Rickards »

Tjena :)

Jag byte variatorvikterna häromdan till 4,5g för jag villa ha lite bättre drag och ja märker att variation/koppling slirar dom förda metrarna. Då undrar jag ska jag byta Kopplingsfjädrarna eller tryckfjädern och vilken hårdhet ska jag ha på dom? :) ni får hjärna länka på twostroke vilka jag ska ha :)
Jag har en cpi gtr alt är orginal på den förutom vikterna då :)

Tackar för svar ;)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Jag vet att det är vanligt att moppen varvar en hel del strax efter att kopplingen släppt upp, speciellt tvåtaktare då en tvåtaktsmotor är beroende av ganska höga varvtal för att prestera.
Upplever du att den slirar på kopplingen, dvs precis precis i början så råder jag dig att snarare byta kopplingsbackar än något av de du sa.

Notera att kopplingen inte börjar slira för att man byter variatorvikter. Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

Men det var ju inte så inan när jag hade 6,0g
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Rickards skrev:Men det var ju inte så inan när jag hade 6,0g
-ReM- skrev:Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
Kan inte ge dig någon annan förklaring, då får nån med mer ingående kunskap ta över.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Svarar i denna då de stämmer bra med mitt problem.

Bytte från 5,5g vikter till 4,5g idag. Även lite hårdare kopplingsfjädrar, 20% hårdare än standard.

Men jävlar va de slirar. Kommer knappt någon vart i starten, bara ett massa varvande. Är en beta ark LC dvs samma motor som aerox har.
Den har gått 300mil så känns ju väldigt konstigt att den skulle va sliten i kopplingen.

Allt såg fräscht ut när ja hade isär det. Nån som har nå tips?
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

-ReM- skrev:
Rickards skrev:Men det var ju inte så inan när jag hade 6,0g
-ReM- skrev:Möjligen får motorn mer kraft vid start som gör att kopplingen börjar slira om backarna är dåliga. Den förklaringen skulle dock betyda precis samma sak som den andra; köp nya kopplingsbackar.
Kan inte ge dig någon annan förklaring, då får nån med mer ingående kunskap ta över.
Okej men tack för tipset ändån :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

låter nästan som du har för lätta vikter.

Prova gå ner 0.5 till 1g från orginal.
Helt Räser
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

AndreWidestedt skrev:låter nästan som du har för lätta vikter.

Prova gå ner 0.5 till 1g från orginal.
De är de jag har gjort original är 5,5g men borde det inte hjälpa om jag tar ett steg hårdare Kopplingsfjädrar och tryck fjäder ? :)
Användarens profilbild
HanSomBoriSkOgen
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av HanSomBoriSkOgen »

Antar att du/ni ska ha hårdare tryckfjäder ifall de är original :)
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped

Inlägg av Rickards »

HanSomBoriSkOgen skrev:Antar att du/ni ska ha hårdare tryckfjäder ifall de är original :)
Okej tror du den hära skulle duga eller ska det vara hårdare ?
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=9526
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Ja bytte till 4,5g vikter från dr pulley, kan ju helt enkelt va så att vikterna är för lätta. För ja upplever dels att de slirar på kopplingen i början samt att den varvar en jävla massa utan att de händer något mer än förut.

Håller verkligen inte tryckfjädern original för en urpluggad setup? Min är i övrigt inte trimmad utan edast urdragen plugg och lite större huvudmunstycke i förgasaren.
Skriv svar