Moppe ''Nos'' Hjälp

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
J0kke
Elmoped

Moppe ''Nos'' Hjälp

Inlägg av J0kke »

Hur kopplar man nos till moppen tänkte sätta nos på min Über MT :?:
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

ingen aning men gör en egen guide när du vet och ändå ska göra de :D
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_dragrace »

först måste du ha en soppa pump för det blir inge bra med en vanlig slang för den ger för litte bränsle, sen vad äre för motor äre en AM6 (liggandes elr stående) så kopplar du in en bensin och lustgas in i insuget men du kan börja med den minsta munstycket (till lustgasen) men du måste ha ett välldigt stort smunstycke (soppan) vad är org munstycke?
race i uppsala???
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

det är väll en mt50 '? jag vet jag såg en guide nånstans ska prova let upp den ! ?
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

äre en mt50?

då äre bara sätta in en slang ifrån lustgasen och en slang ifrån soppan in i insuget
(finns billiga kopplingar att köpa så det passar)
sen en soppa pumb är ett måste
sen äre bara ett större munstycke i både förgasaren och i lustgasen som ska sitta i insuget 8)
race i uppsala???
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Yamaha_dragrace skrev:äre en mt50?

då äre bara sätta in en slang ifrån lustgasen och en slang ifrån soppan in i insuget
sen äre bara ett större munstycke i både förgasaren och i lustgasen som ska sitta i insuget 8)
åsen trycker man på knappen och flygger iväg en varning är att nosen tar några sekunder efter du släppt knappen me på 2taktare då det finns rester
J0kke
Elmoped

Inlägg av J0kke »

TACKAR:D:D
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

fax110 skrev:

åsen trycker man på knappen och flygger iväg en varning är att nosen tar några sekunder efter du släppt knappen me på 2taktare då det finns rester
du känner knappt nånting det är inte som den där jävla the fast and the furiost filmerna för dom ljuger som in i helvete och lustgas kan inte sprängas helt omöjligt.....

men man måste sätta ett munstycke för lustgasen därför om man bara borrar ett litte hål ja då vet man ju att den moppen/bilen kommer att få en lustgas smäll när som helst ^^
race i uppsala???
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Yamaha_dragrace skrev:
fax110 skrev:

du känner knappt nånting det är inte som den där jävla the fast and the furiost filmerna för dom ljuger som in i helvete och lustgas kan inte sprängas helt omöjligt.....

men man måste sätta ett munstycke för lustgasen därför om man bara borrar ett litte hål ja då vet man ju att den moppen/bilen kommer att få en lustgas smäll när som helst ^^
hehe jag överdrev väll lite gran jag har kört mopped med nos och kan säga att den inte drar i väg med 100 extra g krafter men man kommer upp i riktigt bra fart :P
Användarens profilbild
RiejuSpike03
Elmoped

Inlägg av RiejuSpike03 »

Du...
ja tror det inte är så bra idé om du har orginal moppe o slänger´på en nos tub du kommer spränga motorn och dig själv kanske! =/
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

RiejuSpike03 skrev:Du...
ja tror det inte är så bra idé om du har orginal moppe o slänger´på en nos tub du kommer spränga motorn och dig själv kanske! =/
Fan snackar du om då? Kan du änns något om något sånt här?
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Ökar ju endast den befintliga effekten så borde ju slita mer på motorn om du kör trimmat med lustgas men jag är inte kunnig inom detta, tänker bara med lite sunt förnuft över hur det skulle kunna funka...
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Moddad skrev:Ökar ju endast den befintliga effekten så borde ju slita mer på motorn om du kör trimmat med lustgas men jag är inte kunnig inom detta, tänker bara med lite sunt förnuft över hur det skulle kunna funka...
visst det slits det gör det ju, men tänk dig att en 2taktare varvar utav bara helvete och det slits ju, fast saktare än lustgas.
och hur länge är det man ska köra med en kolv och sen byta den utan lustgas?
så då får man ju bara byta kolv, packningar och lager litte mer än vanligt.
RiejuSpike03 skrev:Du...
om man vet hur man ska sätta ihop grejorna och har rätt grejor o munstycken så kan det gå jävligt bra, men om man ska bara "sätta" ditt det men det man bara har bakom huset som ligger och skräpar ja då kan det gå rätt åt helvete :D

(men ge inte så negativa "förklaringar" om ni inte tror att det ska hålla :wink: :lol: )
race i uppsala???
Fager
Elmoped

Inlägg av Fager »

fax110 skrev:

Du skriver i ditt inlägg att "lustgas kan inte sprängas helt omöjligt". Först vill jag bara påpeka att du skriver med så dålig svenska vilket gör dina inlägg svåra att tyda.

Sedan är det ju faktiskt så att både bensin, disel, etanol, methanol och lustgas ger energi till mopeden (och vilken annan motor somhelst för den delen) genom att faktiskt explodera. Och om då lustgas är "helt omöjligt" på att explodera så hade det ju inte givit någon vidare effekt ökning.
Dock har du en gnutta sanning i ditt inlägg. Lustgas är faktiskt en icke bränbar gas men, underhåller andra brännbara ämnen bättre än vad luft gör. Det innebär att vid en brand eller mycket heta material så kan dessa tillsammans med lustgas sluta i ordentliga smällar. (och det gillar vi ju iof!^^)

Sen vill jag också säga att ordet "Nos" är ett namn på ett företag som säljer diverse trimm artiklar däribland lustgas. De har fått sitt namn genom en slangförkortning på Nitrous Oxide. Lustgas kemiska beteckning är N20 Vilkät är Dikväveoxid. varför lustgas underhåller brännbara ämnen så bra är att de innehåller mer syre än vad vanlig luft gör.

Hoppas det bara förklarade lite om just "nos"/Lustgas
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

ja du har helt rätt :)

det ger mer syre i motorn/cylindrarna och går bättre o fortare.

det jag menade med att det inte gick att bränna lustgas var att ju i filmen så brinner bilen och då säger killen att lustgasen var igång och så sprängs bilen igen, det går inte den ger mer syre så det brinner bättre om det skulle brinna och inte sprängas.....
race i uppsala???
Fager
Elmoped

Inlägg av Fager »

Svar till Yamaha_Dragrace.
Faktum är att om tex en lustgas tub går sönder, eller börjar läcka vid en öppen låga skulle det skapa en explosion då elden antagligen tagit sig in i tuben och sedan fått tuben att expandera vilket är samma som en explosion. Man kan likna det vid en smällare där krutet inne i smällaren är lustgasen och lågan/värmen utifrån är stubinen.
Användarens profilbild
Yamaha_dragrace
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Fager skrev:Svar till Yamaha_Dragrace.
Faktum är att om tex en lustgas tub går sönder, eller börjar läcka vid en öppen låga skulle det skapa en explosion då elden antagligen tagit sig in i tuben och sedan fått tuben att expandera vilket är samma som en explosion. Man kan likna det vid en smällare där krutet inne i smällaren är lustgasen och lågan/värmen utifrån är stubinen.
hur kan luft brinna?

det är exakt samma sak :o
tex om du tänder en tändare så brinner inte luften (alltså runt om kring dig)
lustgas är bara förenat luft och mer kväve som du sprutar in i motorerna.
jag har set/prövat själv om det går att spränga lustgas med eld och jag har inte sett en ända smäll elr hört.
det ända jag har sett är om du låter tuben med lustgas i stå för länge ute i solen så den blir för varm (1600 psi) så flyger korken av och då åker all lustgas ut ur tuben och det går så fort att hela tuben blir helt ner kyld.
race i uppsala???
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Kan inte luft under mycket tryck explodera eller implodera osv? Nja bara något jag hört men...
Låst