Erik_ skrev:Ju vassare motorn är, desto viktigare blir oljans jobb. I en "normalslö" otrimmad-lätt trimmad moppemotor funkar vilken tvåtaktsolja som helst (och många andra typer av olja om man inte bryr sig om t.ex. extra sot och ev. snabbare slitage). När man trimmat ordentligt eller snackar om en motor som är vass från början (t.ex. cross) är motorn betydligt känsligare och oljan är det sista man ska snåla in på.
Något många inte tänker på när dom säger "Jag körde på [X] utan några problem!" är att dom egentligen borde säga att dom inte MÄRKTE några problem som dom kopplade samman med det under den tiden. På några hundra mil över en sommar hinner ingen märka om t.ex. livslängden på cylinder och vevparti bara blir hälften av vad det skulle blivit med en bättre olja, och utan att köra likadana trimdelar lika hårt minst lika länge på den andra oljan kommer man heller inte ha en aning om skillnaden.
Inget fel på Castrols oljor, men här snackar vi om en olja avsedd för huvudsakligen normaltama originalscootrar kontra Motuls bästa raceolja. Har motorn mer gemensamt med något som hör hemma på tävlingsbanan än med de scootrar man ser användas på stan är Motuloljan lämpligare. Och så får man se till hur dyra motordelarna är, har man en 4000-kronorscylinder som dessutom fått ett par timmars portningsarbete är det mer motiverat att köra bästa tänkbara olja, istället för om man har en halvkass Airsal man köpt begagnad för 400 spänn och dessutom ett par reservcylindrar stående på hyllan som man kan använda ifall det skulle behövas.
själv kör jag på billigaste skit oljan som finns på marknaden då menar jag med crossarna jag haft genom tiderna enda jag lagt märkte till billigare andra oljor är att de ryker lite mer och stinker

alltid själv tyckt att de viktigaste är att man har blandat rätt
jag lånar texten från en snubbe kanske kan va bra information
Hög eller låg flampunkt?
Lägre flampunkt typ 40-60 gr flampunkt passar lägre trimgrader eller lugnare åkning på lägre varv.
Ex, 50gr flam passar då perfekt till båtmotorer och även motorsågar/röjsåg. Tack vare rätt flampunkt kan dessa lågvarviga maskiner förbränna oljan fullt ut = utnyttja oljans smörjegenskaper fullt ut.
En sportskoter som körs allround bör ha runt 70-90gr flampunkt för att inte sota för mycket.
Om man kör ex, 115-120gr flampunkt förbränns inte all olja vid lungare körning och sotar/ryker = Skadar motorn
Höga flampunkter kan man köra i dragracing och skotercross där man kör full gas ofta.
mitt problem hur fan vet man vilka oljor som har hög flampunkt