Aerox avgasrör bröts av vid avgasporten.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
vasse96
Elmoped

Aerox avgasrör bröts av vid avgasporten.

Inlägg av vasse96 »

Tjena.

Ja, låter helt knäppt, men min Aerox originalrör bröts på något konstigt sätt av från avgasfästet.

Asså sjävla röret/pipan är av från fästet, som om någon hade sågat av det. Startade moppen efter den ståt nån natt, så märkte ja hur jävligt de lätt, kollade och såg direkt.

Har ingen bild men hoppas ni fattat. Asså avgasfästet där man skruvar på sitter kvar mot cylindern, men själva röret hängde löst typ.

Var påväg att köpa ett nytt trimrör så det var inga problem, men undrar hur fan det kunde bli så? Finns det risk att det händer samma med det nya röret?

Det var en del rost där runt mynningen och på röret men det borde väll inte göra så mycket så röret bryts av från fästet? :O

Bara för att klargöra, det är inga skruvar som brutits från cylindern eller nåt sånt, utan röret har blivit liksom avklippt typ.

De är en Aerox -02 30 moppe, helt avstrypt, enda trimmet var en 17,5 förgasare ist för 12. (hade 70cc förut och har inte orkat byta tbx t org förgasare)

Ja som sagt, det ja undrar är om jag bara kan sätta på ett nytt rör och fortsätta köra?

Tack på förhand! :D :D :D
YOYO
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Om det är likadant rör som du ska köpa och som är avstrypt så är det bara sätta på! :)

Men ifall du skaffar effektrör så måste du pilla med munstycken :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

Arkstar skrev:Om det är likadant rör som du ska köpa och som är avstrypt så är det bara sätta på! :)

Men ifall du skaffar effektrör så måste du pilla med munstycken :)
Nejnej, det är et stage6 pro replica så inställningar kommer behövas göra, så lost e jag inte...
Det jag undrar, fattar inte hur det bara kunde va av så där från ingenstans, och därför känns det lite creapy att sätta på et nytt trimrör med tanken om att de också ska paja!?! :O Fattar du va ja menar? :D
YOYO
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Det ska nog inte vara någon fara. Kan ju vara så att röret slaget i en kant eller något liknande. Så det fick sig en smäll också har de utvecklats till att gå av.
Kan ju också va sabotage, men låter ju mysko. :roll: Bilder skulle ju hjälpa för o konstatera de. Men som sagt släng på de nya röret, ska inte va någon fara TROR JA.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

MrAndersson skrev:Det ska nog inte vara någon fara. Kan ju vara så att röret slaget i en kant eller något liknande. Så det fick sig en smäll också har de utvecklats till att gå av.
Kan ju också va sabotage, men låter ju mysko. :roll: Bilder skulle ju hjälpa för o konstatera de. Men som sagt släng på de nya röret, ska inte va någon fara TROR JA.
Har ingen bild som sagt just nu, kan fixa senare kanske! Ja jävligt konstigt att de bara är av sådär...
YOYO
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

min polares TK rör på hans ludix gick av bara sådär på typ samma ställe. Han svetsade dock ihop det och nu sitter det. Så du har antaligen slagit i något eller så?
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nixxen »

Mitt originalrör gick också av, antagligen för mycket rost... :)
Åh Lilla Boone!
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

Haha, okej då vet jag att det är inte är HELT onormalt!

Har en nära som äger en svetsare, kanske man ska prova att svetsa igen skiten ändå o se.... Men det var ju en del rost där som sagt så kan ju varit det!
YOYO
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Jag kan bara se en förklaring till att det blev så; Att du tappat skruven som sitter i ett fäste på motorblocket, den som håller uppe rörets hela vikt.
Den skruven är på alla avgasrör jag sett placerad så att avgasrörets tyngdpunkt är väldigt nära skruven, vilket gör att det blir nästan inget tryck alls längst fram på röret.
Skulle den skruven lossnat/ att du inte tänkt på att använda den så är det garanterat därför.
Dock borde hela röret ramlat av om det då brutits framtill, så jag antar att du använt den där skruven vid tillfället. Därför ser jag ingen annan anledning än att någon saboterat röret för dig(?)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

-ReM- skrev:Jag kan bara se en förklaring till att det blev så; Att du tappat skruven som sitter i ett fäste på motorblocket, den som håller uppe rörets hela vikt.
Den skruven är på alla avgasrör jag sett placerad så att avgasrörets tyngdpunkt är väldigt nära skruven, vilket gör att det blir nästan inget tryck alls längst fram på röret.
Skulle den skruven lossnat/ att du inte tänkt på att använda den så är det garanterat därför.
Dock borde hela röret ramlat av om det då brutits framtill, så jag antar att du använt den där skruven vid tillfället. Därför ser jag ingen annan anledning än att någon saboterat röret för dig(?)
Jasså! Har ju bara 1 av de 2 skruvarna i. så då är väl det anledningen! :O
Tack då!
YOYO
Skriv svar