Har en Derbi DRD Evo -09 som jag köpte för ungefär en vecka sedan.
Mätaren visar alldeles fel, då jag maxxar den visar mätaren 42 km/h men då jag mätte upp med GPS så visade det sig att det var 51 km/h. Förra ägaren hade tagit kontakt med återförsäljaren men han lyckades inte lösa problemet och garantin har gått ut så jag vet inte vad jag ska göra
Jag undrar om det finns något sätt att skruva om den eller om det kan vara så enkelt att en kabel sitter fel(?) Känner verkligen inte för att spendera flera lax på en ny mätare!
Beställde en trim CDI Box idag, har kollat på varvmätaren och den visar 7 "trappsteg" som mest (kan väl anta att ett trappsteg är 1000rpm). Med en ny CDI Box, hur mycket kommer den varva? Kommer jag märka stor skillnad? Motorn är helt original.
Garfunkel skrev:Förresten tänkte jag passa på att fråga:
Beställde en trim CDI Box idag, har kollat på varvmätaren och den visar 7 "trappsteg" som mest (kan väl anta att ett trappsteg är 1000rpm). Med en ny CDI Box, hur mycket kommer den varva? Kommer jag märka stor skillnad? Motorn är helt original.
Ingen av oss kan väl veta hur mycket den kommer varva? Bara ut o testa när du får den. Nej, du kommer inte att märka stor skillnad när du kör helt original.
Vill ha upp moppen i 65, har köpt ett större framdrev (12/53) och en ostrypt CDI. Det finns ingen plugg i ljuddämparen men det sitter en i mynningen, det finns ett blindrör och under sätet finns det en skorsten till luftburken.
Vill inte skruva i originalröret och HELST inte heller byta till trimrör.
Vad kan jag göra för att få upp den i 65? Om jag tar bort skorstenen, hur mycket effekt kommer det ge på ett ungefär? Måste jag gå upp i munstycke?
Garfunkel skrev:Vill ha upp moppen i 65, har köpt ett större framdrev (12/53) och en ostrypt CDI. Det finns ingen plugg i ljuddämparen men det sitter en i mynningen, det finns ett blindrör och under sätet finns det en skorsten till luftburken.
Vill inte skruva i originalröret och HELST inte heller byta till trimrör.
Vad kan jag göra för att få upp den i 65? Om jag tar bort skorstenen, hur mycket effekt kommer det ge på ett ungefär? Måste jag gå upp i munstycke?
Det som du kalla skorsten är knappt en strypning och kommer inte ge någon effekt att prata om. Och ifall du inte vill skruva i orginalrör eller trimrör så får du nog vänja dig vid hastigheten 45 km/h. Man kan lixom inte trolla fram fart :/ visst det går och byta luftfilter, cylinder, förgasare men vad vinner du på de när ett pluggat rör ligger och motar avgaserna så mycke de bara orkar.
Garfunkel skrev:Men pluggen i mynningen då, är den lätt att ta bort/sätta tillbaka? Ger det stor effekt att dra ut den ?
Låter skummt att du har både blindkrök och plugg men så kan det vara pluggae i orginalrör brukar inte ge någon jätte hastighet men mopeden blir starkare och kan då göras snabbare med ett drevbyte
Garfunkel skrev:Men pluggen i mynningen då, är den lätt att ta bort/sätta tillbaka? Ger det stor effekt att dra ut den ?
Låter skummt att du har både blindkrök och plugg men så kan det vara pluggae i orginalrör brukar inte ge någon jätte hastighet men mopeden blir starkare och kan då göras snabbare med ett drevbyte
Kan inte säga säkert, men vet iaf att det sitter en blindkrök på !
Jag vet ett säkert sätt att ta reda på hur de ligger till annars om du eller någon annan har lite kunskap om svets så är inte blindkröken jätte svår att plugga igen med en liten bricka och sedan sätta tillbaka den för synens skull.
ateland skrev:
Jag vet ett säkert sätt att ta reda på hur de ligger till annars om du eller någon annan har lite kunskap om svets så är inte blindkröken jätte svår att plugga igen med en liten bricka och sedan sätta tillbaka den för synens skull.
Det är ju det att moppen sjunker extremt i värde om den ej är i originalskick.
Vilket är det enklaste sättet att få upp den i 65? Det enda kravet är att det måste gå att återställa den till original utan att montera isär hela motorn.
Garfunkel skrev:
Vilket är det enklaste sättet att få upp den i 65? Det enda kravet är att det måste gå att återställa den till original utan att montera isär hela motorn.
Blinkröken är ett ypperligt val isf. Bara att slipa bort brickan ifall moppen ska gå orginal igen.. drev går att byta tillbaka likaså.
ateland skrev:
Blinkröken är ett ypperligt val isf. Bara att slipa bort brickan ifall moppen ska gå orginal igen.. drev går att byta tillbaka likaså.
Garfunkel skrev:
Min DRD Evo -09 Limited gick 72 utan plugg, allt annat orginal. Den går ju lätt att sätta tillbaka också Så om du vill ha den att gå 65 så är väl lättaste att ta bort pluggen och lite större bakdrev
Pluggen i röret på drd är mycket svårare att få loss än på en vanlig Senda eller liknande... ny priset på ett drd rör ska ligga på Ca 7000kr har ett fint utsotat orginal rör till Derbi drd kan sälja de billigt till dig om du behöver. (värdet sjunker enormt om man börjar modifiera orginal delar därför e de bättre att ha dubbla uppsättningar)
Pm vid intresse.