bygga krossbana

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Alyzzzer
Kinaraket

bygga krossbana

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!

Nu har jag tänkt ett bra tag och har bestämt att jag ska köpa en yz 250 f och köra den på landet. men så tänkte jag att de skulle va kul med några hopp och sånt att köra på! så denna helg har vi fixat lite på landet och täntke fråga er om tips vad jag kan lägga till eller om jag gjort något fel på den.. (den är ej klar)

så här e den på video. jag ursäktar vinkeln.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=trd1HfJKMzw[/youtube]

jag hade även tänkt att köpa något i denna stil.

http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_YZF ... ?ca=11&w=3

Inte för nytt eller för gammalt!

och hur ska jag serva detta monster?byta olja efter 10 timmar, tvätta efter varje körning, byta/tvätta luftfiltret efter varje körning osv.

Tack! :)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

Plattå kan ju inte va fel? ;-)
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

TSR`BakarN skrev:Plattå kan ju inte va fel? ;-)
där vid sandgropen var det tänkt att göra så men svängen kom för tätt efter.men absolut bra tips ska förska fixa!:)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Platåhopp är väl skönt för nybörjare, så kan du ta det lugnt och köra värre o värre tills du till slut klarar hoppet.

Tänk på att det regnar mycket. Du har gjort banan så att den är lägre mot mitten på många ställen, där kommer du ofta ha stora ler-välling-ställen, vilken inte alls är trevligt.

Ang. hojen. Som du säger, oljebyte var 10h, tvätt samt luftfilterbyte efter varje körning.
Intervaller för ventiljustering, kolvbyte etc står i handboken för hojen. (kolv, kamkedja, ramlager etc brukar vara på 100h på 250 4t, så köper du den där har du en rejäl motorrenovering på ingång till vintern.)

Tänk på att motordelar är dyra, köp inte någon gammal 4taktare, ska du ha äldre än 06 så kör på 2takt istället.

Kolla lager i länkage, slitage på däck, läckage i framgaffel, drivpaket etc. Allting kostar ju pengar, och ska du renovera upp hela chassit så är det några tusenlappar. Det kan du ju pruta på om inte annat.

Sen skulle ju inte jag bestämma mig för just ett märke och modell, utan kolla på fler.

Och 250 4T är inget monster. ;)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

CaToXXo skrev:Platåhopp är väl skönt för nybörjare, så kan du ta det lugnt och köra värre o värre tills du till slut klarar hoppet.

Tänk på att det regnar mycket. Du har gjort banan så att den är lägre mot mitten på många ställen, där kommer du ofta ha stora ler-välling-ställen, vilken inte alls är trevligt.

Ang. hojen. Som du säger, oljebyte var 10h, tvätt samt luftfilterbyte efter varje körning.
Intervaller för ventiljustering, kolvbyte etc står i handboken för hojen. (kolv, kamkedja, ramlager etc brukar vara på 100h på 250 4t, så köper du den där har du en rejäl motorrenovering på ingång till vintern.)

Tänk på att motordelar är dyra, köp inte någon gammal 4taktare, ska du ha äldre än 06 så kör på 2takt istället.

Kolla lager i länkage, slitage på däck, läckage i framgaffel, drivpaket etc. Allting kostar ju pengar, och ska du renovera upp hela chassit så är det några tusenlappar. Det kan du ju pruta på om inte annat.

Sen skulle ju inte jag bestämma mig för just ett märke och modell, utan kolla på fler.

Och 250 4T är inget monster. ;)
hehe i mina ögon så... :) men tack för svaret! okej så då ska jag leta efter en som gått väldigt lite eller en ny renoverad. men kolvbyte klarar jag nog inte på en fyrtaktare och vad skulle en service när dom gjorde de du sa kosta? :/
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Alyzzzer skrev: hehe i mina ögon så... :) men tack för svaret! okej så då ska jag leta efter en som gått väldigt lite eller en ny renoverad. men kolvbyte klarar jag nog inte på en fyrtaktare och vad skulle en service när dom gjorde de du sa kosta? :/
Lite timmar är typ A och O på 250 4T. Kolvbyte är väl inget övernaturligt, det går ju, men finns lite mer att tänka på än en 2taktare. Det är ju kamkedja och ventiler som du får tänka på då.

Vet inte riktigt vad dom tar på en firma tex Yamaha Center, men några tusenlappar blir det ju helt klart...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

hm okej kanske skulle kunna lämna in den första gången och kolla på samtidigt för att möjligtvis kunna göra de själv andra gången.
ludwighg
Elmoped

Inlägg av ludwighg »

Köp inte 4-takt!
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped

Inlägg av FiggeFerrum »

ludwighg skrev:Köp inte 4-takt!
Sov inte med ansiktet norrut! tänker inte berätta varför, gör det bara inte!

hoppas du fattar hinten...
Bild
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

2 takt är bäst till ny börjare dom väger mindre och behöver inte lika ofta underhållas förutom kolv jag byter kolv efter mitten av sommarn räknar aldrig hur mycket den gått men man märker efter ett tag när den börjar bli svår startad

125cc 250cc spelar rockenroll, kör bana och skogs vägar tvättar luftfiltret efter varan vecka :lol:

själv kör ju jag också ktm 525(540) 4 takt och där har jag inte desto mer gjort olje byten var 10 timme och oljefilter efter 20timmar och justerat ventilerna kanske 3-4 gånger om året den har timräknare sen sist jag byte kolv så nu har den gått 160timmar kör ännu också och mest vinter kör :P

det är ju helt på din körning också om du ska ta köra på bana eller om du gör några små lugna skogs körning :wink:
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Skriv svar