Detta kan tyckas vara ett ganska fånigt projekt då det mest handlar om grundläggande saker. Jag är dock ny inom två-taktare (och ganska färsk på scootrar i övrigt). Men jag har ett intresse av att lära mig och hoppas därför kunna få råd och tips av Twostrokes till synes duktiga användare.
Förutsättningar
Har köpt en begagnad PGO Bix max för ca 5000 kronor. Säljaren menade att det satt 125cc på vilket jag betvivlar. Scootern är i bruksskick men saknar vissa saker samt behöver justeras. Scootern saknar regskyllt.
Bilder på scootern
[spoiler]





Projektet
Mitt projekt kommer att bestå av grundläggande upprustning av scootern samt justering av motor för att få en optimal gång. Jag kommer även att försöka identifiera vilka delar som sitter på scootern och vilka strypningar som finns och är dragna/sitter kvar.
Det jag vet om scootern
Det är en PGO-big max (stod på dekalerna)
Färgen är svart med röda/grå dekaler
Scootern är trimmad och går fort (har ej kunnat mäta upp hastigheten)
Den formligen slukar soppa
Det sitter två st twostrokrider-klistermärken på var sin sida om sadeln.
Vad jag vill ta reda på
Vilken årsmodell är det?
Hur stor cylinder sitter på?
Hur fort går den?
Vad är scooterns ramnummer/motornummer?
Kända fel på scootern
Bakljus fungerar ej
Blinkers bak fungerar ej
Centralstödets fjäder är uttänjd
Halvljus fungerar ej
Bromsljus lyser hela tiden_
Hastighetsmätaren visar på tok för hög hastighet (uppskattningsvis dubbelt så hög)
Styrlås fungerar ej
Oljelampa blikar bitvis
Kosmetiska fel
Mindre sprickor i vissa kåpor
Vissa repor
Skabbiga dekaler
Rost på ljuddämpare
Åtgärdslista
Åtgärdade fel markerade med grön färg och åtgärd i kursivt
Laga bromsljus Böjde till kontakterna med en skruvmejsel
Laga blinkers bak
Sätta på bakspeglar Tog backspeglar från en gamal Baotian
Fixa oljelampan Fyllde på olja i tanken :)
Korta fjädern till centralstödet Bytte till ny fjäder men det hjälpte ej
Ta bort alla dekaler
Limma sprickor och lacka om kåpor Blev riktigt snyggt. Se bilder
Byta styrlås Mycket lätt gjort. Passade även på att byta lås till hjälmfacket och tanklocket
Byta motorolja och transmissionsolj Gjort vid service
Laga bakljus Satte lampan i mellanläge (halvt inskruvad)
Ställa in variator Bytte till en Malossi Multivar
Laga/byta hastighetsmätare
Laga halvljus
Göra rent/smörja centralstödet
Ställa in förgasare
Köregenskaper
Startar lätt. Varvar upp extremt mycket från tomgång vid minsta gaspådrag. Accelererar mycket bra från stillastående upp till ca 50 km/h. Sen stannar varvning och acceleration av under en period och ökar endast långsamt. I övre delen av registret sticker den iväg igen och ger bra respons. Vid maxhastighet låter den något konstigt och det känns som den haft mer att ge om den varit optimalt justerad.
Problem i uppförsbackar då scootern inte orkar varva upp men inte heller växlar ner. Har man bra fart när man kommer fram till backen går det bra men tvingas man släppa av på gasen i uppförsbacken går det sedan segt. Detsamma gäller om man ligger i mellanregistret ett tag och sedan drar på gasen.
Tips och råd uppskattas
Alla tips och råd mottages tacksamt. Som jag skrev så har jag i princip noll erfarenhet av scootrar och skall försöka läsa mig till det mesta om hur jag skall gå tillväga.
Jag kommer att uppdatera när jag gjort vissa saker och kommer även att posta bilder.
Uppdateringar
10/4
Tog bort den sista dekalen. Var riktigt mariga att få bort. Fick pilla loss bit för bit. Har även lagt upp bilder
15/4
Har lagat båda blinkers bak samt baklampa. Får dock inte bromsljuset att fungera.
Bilder[spoiler]

Blinkers var ej inkopplade, eller så hade kablarna lossnat. Ett problem var även att "gummiploppen" som håller blikerskåporna på plats hade gått av både på höger och vänster sida. Denna var gjord i gummi så jag drog en skruv rakt igenom och tryckte sedan fast kåpan.

Baklampan var det inget fel på heller men lampan fick ingen kontakt med polerna då dessa inte nådde fram. Böjde till dom med en skruvmejsel och då lös lampan.

Bakpampa utan röd kåpa framför.

Ett mysigt rött sken.
[/spoiler]
Ett problem jag dock har är bromsljuset som inte funkade. Ingen skillnad i bakljus när man tycker in bromsen.
Vad jag förstår så fungerar det så att när man trycker in bromsen så skickas starkare ström till baklampan vilket gör att den lyser starkare. Stämmer det, och hur testar man isf var felet ligger?
17/4
Köpt och lagt på ny fotmatta (saknades). Bytt fjäder till centralstödet. Hjälpte dock inte...
30/4
Har nu felsökt bakljus/bromsljus och kommit fram till att det är bakljuset som inte fungerar. Anledningen till att det lyser konstant är att fjädern som skall trycka fram bromshantaget är gammal och det är alltså bromsljuset som lyser hela tiden. Tydligen så har baklampan två glödtrådar, en skall lysa hela tiden och en vid broms.
Har även bestämt mig för att limma och lacka om kåporna i mattsvart samt lacka "lampkåpan" röd. Mer om detta senare
15/5
Har nu limmat kåporna, slipat lite och lackat om i mattsvart. Lackade lampkåpan röd för att matcha fäljarna och fjädringen.
Bilder[spoiler]

Scootern innan omlackningen
Kåporna innan omlackningen
Så här blev det:
[/spoiler]
12/6
Har nu servat scootern samt bytt variator. Kan verkligen rekommendera Malossis Multivar som gav ett jämt och bra drag genom hela registret med både bättre ax och lite högre toppfart.
Nuvarande setup är alltså:
70cc
Osytypt rör
Original förgasare
Original luftburk
Malossi Multivar variator
Gör ca 85-90 med mycket bra acc och styrka. Låter knappt mer än en strypt 50cc. Hade förmodligen gått ännu bättre med strörre förgasare, sportluftfilert och trimrör men knappast värt.
Dock så tvekar Scootern nån sekund innan den drar iväg vid fullgas från stillastående.