Hur får man axx på moppen utan att tappa fart?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Wire booi_:D
Svårstartad skrothög

Hur får man axx på moppen utan att tappa fart?

Inlägg av Wire booi_:D »

Tjena jag undrar bara, jag har dragit V-ringen precis och moppen gör typ 66-67 (70) med medvind :lol:

MEN jag vill ha ett fint axx på den med, hjälper det om man typ köper den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=15458

Jag vill inte tappa någon fart alls egentligen, undrar också om jag skulle vilja dra pluggen senare om kopplingen ska funka med det också eller jag måste köpa en helt ny för att jag drog den.

Jag vänder mig till er på detta forum för jag vet att ni är j*vligt duktiga på sånt här då jag inte har någon aning. Men jag lär mig! :D
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Tror inte att bara en helt ny koppling ger särskilt stor skillnad om du inte har en massa trim. Pröva byta vikter först.
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av some guy »

något lättare vikter och andra kopplings fjädrar (hårdare)

vad är det för moppe btw?
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Svårstartad skrothög

some guy skrev:något lättare vikter och andra kopplings fjädrar (hårdare)

Det är en Benelli 49x :D
uhm, kommer vikter plus andra fjädrar göra någon större skillnad?
Användarens profilbild
SeelOfQuality
Avstängd

Inlägg av SeelOfQuality »

Wire booi_:D skrev:

När jag bytte från 4 gram (tror jag) till 5,1 gram på min Yamaha Jog R så höjdes farten med 7 kmh, bytte även till en hårdare fjäder men det var ett tag innan jag visste vad den gjorde så jag kollade inte på hastigheten ;)
Svårstartad skrothög

SeelOfQuality skrev:
Wire booi_:D skrev:

När jag bytte från 4 gram (tror jag) till 5,1 gram på min Yamaha Jog R så höjdes farten med 7 kmh, bytte även till en hårdare fjäder men det var ett tag innan jag visste vad den gjorde så jag kollade inte på hastigheten ;)
Men jag vill ha bättra axx :) Om byter ut vikterna till lättare minskar toppfarten, och en fråga till, Den stora fjädern (inte dom tre små i kopplingen) vad är den till för samt är det nödvändigt att byta för mer axx/topfart?
Svårstartad skrothög

jag vill väldigt gärna kunna få upp moppen på bakhjulet och försöker undvika trimcylinder och trimrör, då jag inte får trimma ;)
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

Wire booi_:D skrev:jag vill väldigt gärna kunna få upp moppen på bakhjulet och försöker undvika trimcylinder och trimrör, då jag inte får trimma ;)
Vill du ha moppen på bakhjulet genom att bara gasa eller att du "drar" upp dig?

Vill du ha upp den på hjulet genom att bara gasa kan det bli väldigt svårt utan effektrör, cylinder eller andra trim.

Om du menar att få upp den på bakhjulet genom att "dra" upp dig klarar du dig med orginalrör. Min min Aerox gick på hjulet genom att bara ta bort strypningarna.

Men, som flera andra har sagt, hårdare kopplingsfjädrar och nya vikter. Sen finns det inte så mycket mer att göra om du inte får "trimma".
Svårstartad skrothög

PhryxuZ skrev:
Wire booi_:D skrev:jag vill väldigt gärna kunna få upp moppen på bakhjulet och försöker undvika trimcylinder och trimrör, då jag inte får trimma ;)
Vill du ha moppen på bakhjulet genom att bara gasa eller att du "drar" upp dig?

Vill du ha upp den på hjulet genom att bara gasa kan det bli väldigt svårt utan effektrör, cylinder eller andra trim.

Om du menar att få upp den på bakhjulet genom att "dra" upp dig klarar du dig med orginalrör. Min min Aerox gick på hjulet genom att bara ta bort strypningarna.

Men, som flera andra har sagt, hårdare kopplingsfjädrar och nya vikter. Sen finns det inte så mycket mer att göra om du inte får "trimma".
Okej tack! men om jag byter vikter och kopplingsfjädrar kommer det sänka toppfarten och behöver jag byta munstycke då?
När jag säger att jag inte får trimma menar jag typ synligt trim för det fattar morsan så cylinder och trimrör är uteslutet annars förslag på annat så som (koppling?, variator?) ni fattar vad jag menar ;)
Benelli09
Elmoped

Inlägg av Benelli09 »

hur fan kan din gå så fort min går 50-55 typ...med dragen v-ring..
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbigp1open-10 »

köp en lågvarvig 70cc sport, typ polini sport och tryck på utan att byta rör!:), kmr knappast märkas, kommer gå bättre då om du är pluggar ur röret, men de funkar nog utan att göra också, dock inte samma effekt då!:)
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp

Benelli09 skrev:hur fan kan din gå så fort min går 50-55 typ...med dragen v-ring..
strypt cdi?, annars har du nog missat att dra v-ringen ;)
Användarens profilbild
antonoloofsson
Elmoped

Inlägg av antonoloofsson »

Om du inte vill trimma, får du nog inte höja axxet heller, då allt effekthöjande som görs är förbjudet...
"Vågar du gasa fullt ut så har du trimmat för lite"
-Okänd, sett det någon gång, cred till dig ;)!
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp

antonoloofsson skrev:Om du inte vill trimma, får du nog inte höja axxet heller, då allt effekthöjande som görs är förbjudet...
nu kan du inte ha läst vad han skrev... han har dragit v-ringen redan,han vill bara förbättra axxet utan att tappa i toppfart:)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

derbigp1open-10 skrev:
antonoloofsson skrev:Om du inte vill trimma, får du nog inte höja axxet heller, då allt effekthöjande som görs är förbjudet...
nu kan du inte ha läst vad han skrev... han har dragit v-ringen redan,han vill bara förbättra axxet utan att tappa i toppfart:)
han vill trimma men inget synligt som morsan kan märka är trim, effektrör etc.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
antonoloofsson
Elmoped

Inlägg av antonoloofsson »

Persson97 skrev:
derbigp1open-10 skrev:
han vill trimma men inget synligt som morsan kan märka är trim, effektrör etc.
Jaa nu fattar jag!
"Vågar du gasa fullt ut så har du trimmat för lite"
-Okänd, sett det någon gång, cred till dig ;)!
Skriv svar